آب، هوا و بهداشت و تاثیر آن در تمرین های ورزشی


آب، هوا و بهداشت و تاثیر آن در تمرین های ورزشی

آب، هوا و بهداشت و تاثیر آن در تمرین های ورزشی

  آب و هوا عامل دیگری است که باید در نظر گرفته شود. در صورت تمرین در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد، انطباق دادن بدن با هوای جدید قبل از تمرین بسیار توصیه میشود. گاهی برای کسب سازگاری با عواملی همچون ارتفاع، میزان درجه حرارت و رطوبت، باید قبل ازشروع فعالیت ورزشی چند روزی را در آن محل به سر برد. مسابقه در محلی که ارتفاع آن بالاست از غلظت اکسیژن هوا کاسته می شود و سبب کمبود اکسیژن خواهد شد که این امر خود مشکلاتی در اجرای بازی به وجود می آورد.  هر آب و هوایی، پوشش خاصی را اقتضاء میکند. برای مثال، در هنگام اسکی، پوشش کامل اهمیت دارد. پوشش باید طوری باشد که بدن قادر به حفظ دمای خود باشد و نیز موجب تعریق و پایین آوردن دمای بدن نشود. رفتن به هوای آزاد یک تا نیم ساعت قبل از تمرین (در هوای سرد) روش مناسبی برای ایجاد سازگاری با تغییر دماست.  در هوای سرد، پوشیدن چند لایه لباس روی هم فکر خوبی است؛ چرا اگر احساس گرما کنید و دمای بدن بالا برود، می توانید یک یا دو لایه از لباس ها را کم کنید. یا اگر احساس سرما کردید، دوباره آنها را بپوشید. تحمل سرما به دلیل انتخاب لباس ها مختلف و امکان پوشیدن و در آوردن آن، تا حدودی آسان تر از گرماست.  هنگام تمرین در هوای خیلی گرم، اگر کندن لباس های اضافه مقدور نیست، بهترین کار، استراحت در سایه و نوشیدن نوشابه های خنک است. البته، این عمل در حین مسابقات قهرمانی مقدور نیست. بنابراین، باید از قبل سازگاری با محیط جدید صورت گیرد. اشخاص به شیوه های مختلف به گرما عکس العمل نشان میدهند.  ترکیب و ساخت بدن در برطرف کردن گرما و یا تحمل سرما نقش مهمی دارد. افراد کوتاه قد و چاق، بیشتر از افراد لاغر تحمل گرما و سرما را دارند. میزان چربی بدن در تحمل آب و هوی سرد تاثیر بسیار دارد. الیاف مصنوعی مانند نایلون، گرما را در خود حفظ میکنند و قادر به جذب عرق نیستند.در حالی که الیاف نخی نه تنها جذب کننده عرق هستند، بلکه به دلیل وجود منافذی درالیاف، گرما را از خود عبور می دهند. هنگام تعریق نباید از مقدار مایعات بدن کاسته شود. در گذشته، نوشیدن مایعات را برای ورزشکاران در حین ورزش منع می کردند و معتقد بودند که نوشیدن زیاد آب در هوای گرم سبب گرفتگی اسپاسم معده میشود. یا در صورتی که ننوشیدن آب سبب ضعف و بی حالی و در بعضی موارد، موجب مرگ ورزشکار می شود واکنون این عقیده مردود شناخته شد ه است.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد