آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت دوم


آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت دوم
۱۰- مصرف میوه پیش از صبحانه، ناهار و شام، و خوردن آب میوه بسیار مفید و شیوه ای سازنده در بهبود اختلالات و تأمین سلامت است و بر مصرف میوه قبل از غذا تأکید گردیده است. ۱۱- مصرف انواع سالاد مانند سالاد کاهو، کرفس، کلم، خیار، گوجه فرنگی و سیب زمینی، بسیار مناسب است. بهتر است سالاد قبل از غذا (حدود نیم ساعت) یا دست کم همراه غذا مصرف شود. روغن زیتون خالصی و بی بو یا روغن زیتون بودار با کمی سرکه سیب، پودر آویشن، نعناع، زیره و رازیانه، شس مناسب و مفیدی را تشکیل می دهد که هم موجب هضم غذا و جذب ویتامین سبزیها و صیفی ها و املاح آن می شود و هم از ترش کردن و نفخ بعد از غذا جلوگیری می کند.۱۲- مصرف کمی نمک یا سرکه و آبلیمو (بستگی به طبع و مزاج فرد دارد) پیش از صرف غذا و نیز مصرف یک لیوان آب، سه ربع تا نیم ساعت قبل از ناهار یا شام، بسیار مفید و برای آمادهسازی محیط معده و گوارش غذا سازنده است. مصرف یک لیوان آب پس از برخاستن از خواب، فواید زیادی دارد. این اقدام مفید موجب کاهش غلظت خون و جلوگیری از چسبندگی پلاکتها، ایجاد لخته، ترومبوز و سکته های مغزی و قلبی می شود.۱۳- مصرف یک استکان آبغوره خالص بی نمک پس از صرف غذاهای پروتئینی مانند گوشت و تخم مرغ و غذاهای چرب، در تعدیل سلامت و نیز تجزیه و تحلیل و هضم غذا و جلوگیری از رسوبات اوره و اسیداوریک و جلوگیری از رسوب چربی ها در جدار رگها بسیار مفید، مؤثر و سازنده است.۱۴- از نوشیدن آب و نوشابه های گازدار در بین غذا (ناهار و شام) خودداری کنید.به جای نوشابه های رنگی و گازدار، مصرف ماست و دوغ که با کاکوتی یا نعناع یا آویشن یا مرزه مخلوط گردیده باشد، در هضم غذا و جلوگیری از نفخ و ترش کردن پس از صرف غذا، مفید و مؤثر است.۱۵- جویدن غذا، موضوعی اساسی در گوارش و دارای ارزش و اهمیت حیاتی و بیولوژیک است. جویدن غذا، دو خاصیت مهم دارد. اول آن که با خوب جویدن غذا، دندانها و لثه محکم تر می شوند و کمی از عصاره جویده شده نیز از طریق غشای سلولهای لثه دریافت می شود. اگر غذایی که مصرف می کنیم، مناسب و مطلوب و مقوی باشد، این غذا سبب استحکام لثه و سلامت دندانها میگردد؛ ضمن آن که بخشی از هضم موادغذایی، تحت تأثیر آنزیم پتیالین» موجود در بزاق دهان انجام میگیرد که کار معده و روده را آسان کرده، از نفخ و سوء هاضمه و ترش کردن غذا پیشگیری می کند. دوم این که اگر غذایی خوب جویده شود، دیگر به پرخوری و زیادهروی و اسراف در خوردن نیازی نیست و با نصف مقدار عادت غذایی متعارف، شخصی سیر می شود و از غذا دست میکشد؛ ضمن آن که خوب جویدن غذا باعث قوت و استحکام اعصاب و تأنی و تأمل در تمام امور زندگی میشود. در غیر این صورت، بعضی غذاهایی که خوب جویده نشوند، بدون آن که خوب هضم شوند، از مری و معده و روده کوچک عبور کرده، با ورود به روده بزرگ یا ورود به زایده آپاندیس، موجب عفونت و ایجاد دردهای خطرناکمی گردند که درمان آن نیازمند عمل جراحی است. هم به فرزندان خود می آموختند که چگونه زندگی کنند و چگونه با روش های بهداشتی از علیه السلام فرمودند:«فرزندم، آیا به تو چهار چیز یاد ندهم که با عمل به آنها از دارو و درمان بی نیاز شوی؟امام حسن علیه السلام پاسخ دادنل: بلی۔ :حضرت علی علیه السلام فرمودند:۱- هیچگاه بر سر سفره غذا منشین؛ مگر آن که گرسنه باشی؛ .۲- و از سر سفره غذا بلند شو؛ در حالی که هنوز به غذا میلی داری؛ ۳- و غذا را خوب بجو؛ حتی میوه ها و سبزیها را هم باید خوب جوید تا عصاره آن همراه فیبر و الیاف موجود در آن وارد معده شود؛ زیرا لذت مزه غذا، در خوب جویدن آن است.آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت اولآموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت سومآموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت چهارمآموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت پنجم

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد