قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی/ قسمت چهارم
تغذیه
تغذیه

آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی/ قسمت چهارم

– گوشت های قرمز (گوساله و گوسفند) که در برخی مراکز فروش گوشت و قصابی ها بدون شسته شدن و رعایت بهداشت، آن را با چرخ گوشت چرخ میکنند، غالباً توأم با خونابه و غدد چربی و بعضی رگ و پی های چربی است که برای بدن انسان زیان دارد و موجب بسیاری از امراض پوستی و پیدایش غدد و برآمدگی در بدن، سر و دست و پا میگردد که جز با جراحی و صرف هزینهٔ گزاف، درمان پذیر نیست. بر پرهیز از مصرف چنین گوشت هایی به شدت تأکید شده است.

۲۱- خود را به سیگار معتاد نکنید؛ زیرا این عامل خطرناک و خانمان سوز، علاوه برداشتن نیکوتین که ماده خطرناک و کشنده ای است، براساس تحقیقات علمی ۴۰۰۰ نوع ماده سمّی و گازهای خطرناک دارد و بیش از آن که برای فرد سیگاری دارای ضرر باشد، برای اطرافیان او مضر و زیانمند است و موجب بروز آسم، ناراحتی های گوناگون تنفسی، قلبی – عروقی و تنگ شدن رگهای خونی، افزایش فشار خون، سکته های قلبی و مغزی، تلخی زبان، بدبویی دهان، سوء هاضمه، کم اشتهایی و صدها عارضه و ناراحتی دیگر می شود که از حوصلهٔ بحث ما خارج است.

اعتیاد به سیگار ممکن است مقدمهٔ اعتیاد به موادمخدر مانند تریاک، هروئین، مُرفین، حشیش، بنگ، و… باشد که در نهایتممکن است به گرفتار شدن در گرداب بیماری «ایدز» بینجامد.

۲۲- هرگز از مشروبات الکلی استفاده نکنید. الکل، مواد طبیعی، ویتامین ها و املاح معدنی میوه ها و سبزیها و موادغذایی را میسوزاند و آنها را بی خاصیت می کند و برکبد، کلیه و ژنهای وراثتی، مغز و اعصاب، قلب و عروق اثر منفی و مخرب گذاشته، در اندک زمانی ریشه سلامت انسان را به تباهی و فساد می کشاند و بیماریها و عوارض خطرناکی را به ارمغان می آورد.

۲۳- به هنگام صرف غذا از صحبت و تکلم پرهیز کنید. با تلفن با کسی مکالمه نکنید. از عصبانیت، درگیری، خشم و غضب، اضطراب، استرس و تنش پرهیز کنید تا دچار ورم، زخم معده و روده و نفخ و ترشی معده نشوید.

۲۴- شام را سر شب صرف کنید و بعد از صرف غذا به مدت نیم ساعت به ویژه بعد از غذاهای سنگین و چرب پیادهروی کنید. پس از صرف ناهار و مسواک زدن دندانها، سه = ربع تا یک ساعت استراحت کنید تا نیروی بدنی شما تمدید شده، معده نیز استراحت کند. از مسواک کردن در شب و صبح پس از برخاستن از خواب غفلت نکنید و میان دندانها را به آرامی با نخ دندان و چوب های ظریف مخصوصی، خلال کنید. مسواک کردن دایم دندانها موجب روشنایی چشم و دفع بلغم و افزایش حافظه و خوشبویی محیط دهان و جلوگیری از پیدایش جرم دندان و تقویت لثه ها می شود.

۲۵- شام را در ساعات اولیه شب میل کنید. متأسفانه در مراسم جشن و عروسی و عزاداریها، معمولاً صرف شام به تأخیر میافتد که همین امر موجب افزایش فشار خون و هضم نشدن غذا و یبوست و کم خوابی و بی خوابی می شود که خود عوارض زنجیره ای جسمی و روانی در پی دارد.

۲۶- به هنگام صرف ناهار و شام، نوشابه های گازدار ننوشید و اگر گاهی از این نوشابه ها استفاده می کنید، از مصرف ماست با آن بپرهیزید؛ زیرا نوشابه های گازدار، اسید فسفریک دارد و این اسید، همراه با شکر موجود در نوشابه، کلسیم ماست را جذب می کند و مانع جذب آن در روده می شود و به تدریج زمینه پوکی استخوان را فراهم می کند.

۲۷- صبح ها پنیر را همراه گردو میل کنید؛ زیرا خوردن پنیر به تنهایی موجب افزایش کلسیم و ترکیب آن با فسفر موجود در فسفات بدن به خصوص فسفر مغز می شود. پس ازجذب فسفر از مغز و روده ها، حافظه کاهش مییابد و فراموشی و نسیان و کمبود حافظه و سرانجام «آلزایمر» که بیماری زوال حافظه است، پدیدار میگردد. بنابراین همیشه باید نسبت «کلسیم» با «فسفر» بدنتان را حفظ کنید. نوشابه های شیرین مخصوصاً نوشابه های گازدار که شکر و اسید فسفریک دارند، این رابطه را نامتعادل می کنند و موجب کاهش جذب کلسیم و کمبود آن در بدن و سرانجام پوکی استخوان و ضعف و کاهش حافظه انسان می گردند.

۲۸- از مصرف شکر سفید پرهیز کنید و به جای آن از شکر زرد یا شکر سرخ یا جایگزین آن، عسل و خرما با چای و در خوراکیهای دیگر استفاده کنید. مصرف زیاد شکر سفید موجب تنش و استرس و عصبانیت و پرخاشگری می شود.

۲۹- از مصرف شیرینی های خامه ای خودداری کنید؛ زیرا کالری آنها بسیار زیاد است و به علاوه دارای شکر سفید هستند که موجب افزایش قند و فشار خون و کلسترول می شود و در مدتی کوتاه باعث چاقی، تصلب شرایین و عوارض قلبی و عروقی میگردد. به جای این گونه شیرینی ها می توان از شیرینیهای طبیعی میوه ها مانند خرما، توت، انجیر، عسل و… بهره جست

۳۰- در مصرف برنج سفید و نان بدون سبوس و سیبزمینی افراط نکنید. که یکی از عوامل پیدایش دیابت (قند بالای خون) افراط در مصرف اقلام یاد شده است. .

آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت اول

آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت دوم

آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت سوم

آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت پنجم

مطلب پیشنهادی

علل بروز اهنجاری های فکی و دندانی

تاثیر عوامل محیطی بر ناهنجاری های فکی و دندانی

تاثیر عوامل محیطی بر ناهنجاری های فکی و دندانی   -عوامل محیطی عنوان کلیه عواملی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *