قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی/ قسمت پنجم
تغذیه
تغذیه

آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی/ قسمت پنجم

۳۱- از مصرف سرخ کردنیها بپرهیزید؛ زیرا موجب جذب نشدن ویتامین C و پیدایش جوش در صورت می شود (مخصوصاً از مصرف سیب زمینی سرخ کرده اجتناب کنید). افراط در مصرف سرخ کردنی ها موجب چاقی، آسم، سرماخوردگی، سوء هاضمه، نفخ معده، یبوست، افسردگی و چسبندگی روده می شود و عامل اصلی کوتاهی عمر است و باعث پیچ خوردگی روده (قولنج) میگردد.

۳۲- بعد از مصرف برنج سفید (به صورت چلو و پلو) بلافاصله چای ننوشید که آهن مواد خوراکی را کاهش میدهد و سبب کمخونی می شود. بهتر است پس از دو ساعت چای بنوشید و مفیدتر آن که از چای سبز یا دم کردهٔ شلتوک برنج ( دو قاشق غذاخوری در آب جوش و دم کشیدن آن به مذت بیست دقیقه تا نیم ساعت و افزودن کمی لیموی عمانی در آخرین دقایق دم کشیدن) استفاده کنید تا کمبودهای مجموعه ویتامین برنج سفید، با نوشیدن دم کرده شلتوک آن جبران شود.

۳۳- برای پیشگیری از نفخ معده و روده پس از صرف غذا و جلوگیری از ترشی بیش از اندازه معده، قدری نعناع تازه را در یک قوری آب جوش ریخته، به مدت ده دقیقه آن را دم کرده، میل کنید؛ یا یک قاشق مرباخوری از پودر بابونه شیرازی دم کرده، میل کنید. توجه داشته باشید که در هنگام دم کردن تمام گیاهان مخصوصاً گیاهان دارویی، یک دستمال تمیز روی لولهٔ قوری یا کتری قرار دهید تا اسانس آنها از طریق لولهٔ قوری یا کتری به صورت بخار خارج نشود؛ زیرا خاصیت اصلی گیاهان دارویی، در اسانس موجود در آنهاست.

۳۴- میتوانید از دم کرده گل گاوزبان و سنبل الطیب و کمی آبلیموی تازه که به آن افزوده می شود، سهبار درهفته و یک ساعتقبل از خواب برای تقویت اعصاب استفاده کنند .

۳۵- دم کرده بابونه و آویشن هریک به تنهایی نیز برای هضم غذا و جلوگیری از ترشی و نفخ معده و روده و تقویت اعصاب بسیار مفید است. مخلوط پودر رازیانه و زنیان و کمی نبات و مصرف یک قاشق چای خوری از این مخلوط بعد از غذا، خواص یاد شده را همراه دارد.

۳۶- این مواد خوراکی را حتماً با یکدیگر میل کنید: گردو و پنیر (برای برقراری تعادل میان فسفر و کلسیم و جلوگیری از زیان هریک به تنهایی)، تخم مرغ و پیاز (پیاز برای کنترل کلسترول تخم مرغ و پیشگیری از ایجاد لخته مفید است و نیز دارای آنزیم مبارزه با ایجاد لخته در خون و آنزیم انسولین برای جلوگیری از دیابت و ده ها خواص دیگر است)، هندوانه و سکنجبین (سکنجبین از نفخ هندوانه جلوگیری می کند)، سکنجبین و کاهو (هم صفرابر است و هم خون را تصفیه و چهره را روشن و شفاف می کند. سعی شود در تهیه سکنجبین، از نعناع، و به جای شکر، از عسل استفاده شود)، زردآلو و مغز هسته ان.

۳۷- همه روزه ورزش، نرمش، تحرک و پیادهروی به مدت یک ساعت برای تقویت عضلات و استخوانهای بدن مفید است؛ زیرا ورزش نقش مهم و مؤثری در تعدیل کالری اضافی بدن و تنظیم املاح و ویتامین ها دارد. یک ساعت ورزش و پیادهروی و نرمش روزانه، از عوارض اضافهٔ غذا و سموم آن و همچنین از چاقی پیشگیری می کند.

۳۸- اغلب مردم، از مصرف حبوبات و شیر به علت نفخ شدیدی که به دنبال دارد،اجتناب می کنند. بروز نفخ، به دلیل نبود آنزیم «آلفا گالاکتوزیداز» است که معمولاً در بادان انسان یافت نمی شود. برای شکست و هضم و جذاب «قند رافینوز» که در حبوبات وجود دارد، وجود این آنزیم لازم است. از این رو قند رافینوز حبوبات هضم و جذب نشده، نصیب باکتریهای روده می شود و این ترکیب، گاز هیدروژن و گاز کربنیک تولید می کند. این گاز منبسط شده، به روزنه های خروجی فشار وارد می کند.

آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت اول

آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت دوم

آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت سوم

آموزه های کاربردی در تغذیه و تامین سلامتی /قسمت چهارم

مطلب پیشنهادی

علل بروز اهنجاری های فکی و دندانی

تاثیر عوامل محیطی بر ناهنجاری های فکی و دندانی

تاثیر عوامل محیطی بر ناهنجاری های فکی و دندانی   -عوامل محیطی عنوان کلیه عواملی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *