خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / آنچه باید در مورد تغذیه بدانیم ….
تغذیه
تغذیه

آنچه باید در مورد تغذیه بدانیم ….

تغذیه چیست ؟

 

تغذیه به معنی آماده سازی مواد غذایی لازم سلول و ارگانیسم برای حمایت از زندگی است. بسیاری از مشکلات شایع سلامتی را میتوان با تغذیه صحیح پیشگیری کرد یا بهبود بخشید و «رژیم غذایی» در واقع عبارت است از چگونگی غذا خوردن طبیعی۔

 

رژیم غذایی نامناسب 

 

صحیح نبودن رژیم غذایی بر سلامتی فرد اثر زیان بخش دارد و موجب بروز بیماری هایی مانند اسکوربوت، بری بری و کواشی یورکور و اختلالات خطرناکی مثل چاقی و سندرم متابولیک و بیماری مزمنی مثل بیماری قلبی عروقی،دیابت و پوکی استخوان می شود.

 

ترکیبات بدن انسان 

 

بدن انسان حاوی ترکیبات شیمیایی مانند آب، کربوهیدرات ها (قند، نشاسته و فیبر)، اسیدآمینه (در پروتئین ها)،اسیدهای چرب (در لیپیدها) و اسیدهای نوکلئیک (DNA/RNA) است. این ترکیبات از عناصری مانند کربنهیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، فسفر، کلسیم، آهن، روی، منیزیم و سایر عناصر تشکیل می شوند. تمام این ترکیبات و عناصر شیمیایی به اشکال مختلف (مثل هورمون ها / ویتامین ها، فسفولیپیدها، هیدروکسی آپاتایت) در بدن انسان و ارگانیسم  مورد تغذیه انسان (گیاهان و حیوانات) وجود دارند. به طور کلی ثابت شده است که خوردن انواع مختلف غذا تازه و کامل (عمل آوری نشده) در مقایسه با رژیم یکنواخت مبتنی بر غذا عمل آوری شده مناسب تر است. به ویژه مصرف غذا گیاهی کامل موجب آهسته شدن هضم و در اختیار قرار گرفتن مقادیر بالاتر و تعادل مناسب تر مواد غذایی ضروری (اساسی) بر حسب کالری، و در نتیجه کنترل بهتر رشد، نگهداری و میتوز (تقسیم) سلولی و تنظیم بهتر اشتها و قند خون می شود. همچنین ثابت شده است که برنامه غذایی منظم (هر چند ساعت یک بار) مفیدتر از وعده نامنظم و آشفته ھستند.

 

۷ گروه اصلی مواد غذایی

 

کربوهیدراتها (ساکاریدها)، چربی ها (تریگلیسریدها)، فیبر (سلولز)، مواد معدنی، پروتئین ها، ویتامین ها و آب ،

این گروه ها را میتوان به دو زیرگروه درشت مغذی ها(micronutrients)وریز مغذی ها , (macronutrients) تقسیم کرد.

درشت مغذی ها به مقادیر نسبتأ زیاد و ریزمغذی ها به مقادیر کمتر مورد نیاز هستند.

درشت مغذی ها از کربوهیدراتها، چربی ها، فیبر، پروتئین ها و آب تشکیل میشوند و سایر گروه  غذایی، ریزمغذی  را تشکیل درشت مغذی ها (به استثنای فیبر و آب) انرژی تولید می کنند که بر حسب کیلوکالری ذکر می شود.

کیلوکالری اغلب به شکل «کالری» (Calories) و با حرف «C» بزرگ نوشته میشود تا با کالری کوچک افتراق داده شود. کربوهیدراتها ۴ کیلو کالری انرژی بر حسب هر گرم و چربی ها ۹ کیلو کالری بر حسب هر گرم تولید میکنند.

ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آب انرژی تولید نمی کنند ولی به دلایلی دیگر برای بدن ضروری هستند.

مولکول کربوهیدرات و چربی از اتم کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل می شوند. کربوهیدرات ها ممکن است به صورت مونومر ساده (گلوکز، فروکتوز، گالاکتوز) یا پلیمر بزرگ پلی ساکاریدها (نشاسته) باشند.

چربی ، تری گلیسرید هستند که از مونومر مختلف اسید چرب متصل به گلیسرول ساخته شده اند. بعضی از اسید چرب و نه همه آنها، ضروری اند. مولکول پروتئین حاوی اتم نیتروژن به اضافه عناصری از کربوهیدرات هاو چربی ها هستند.

telegram

همچنین ببینید

هم بستری

همه چیز درباره هم بستری و آداب آن/قسمت دوم

آداب هم بستر شدن اشاره امام علیهالسلام در این قسمت از رساله میفرماید آنچه که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *