آنچه که باید درباره فشار خون بدانید….


آنچه که باید درباره فشار خون بدانید….

آنچه که باید درباره فشار خون بدانید....

  فشار خون در حالت طبیعی به دو جزء فشار سیستول و فشار دیاستول تقسیم میشود. فشار سیستول عبارت است از ماکزیمم فشاری که توسط هر انقباض قلب در شریانهای بزرگ ایجاد می شود و فشار دیاستول، فشار ثابتی است که بین دو انقباض قلب در شریانها باقیمی ماند. واحد آن میلیمتر و یا سانتیمتر جیوه است.حدود طبیعی فشار خون می تواند در افراد مختلف و حتی در یک فرد در زمانهای مختلف متفاوت باشد ولی معمولاً فشار سیستول ۱۲۰ میلی متر جیوه (۱۲ سانتی متر جیوه) و فشار دیاستول ۸۰ میلیمتر جیوه (۸ سانتی متر جیوه) را طبیعی در نظر می گیرند.لازم به ذکر است که این محدوده حداکثر تا فشار سیستول ۱۴۰ میلیمتر جیوه و دیاستول ۹۰ میلیمتر جیوه می باشد و اگر هر کدام از این دو از این حد بالاتر برود بیمار با افزایش فشار خون مواجه است که بعنوان بیماری شناخته میشود. بنابراین آنچه بین مردم اغلب بعنوان بیماری فشار خون مطرح است در واقع همان افزایش فشار خون یا هیپرتانسیون می باشد. این بیماری میتواند جنبه توارثی داشته یا اینکه علتش  کاملاً شناخته شده نباشد که به آن فشار خون اولیه گویند و یا اینکه ناشی از بیماریهای کلیه ، قلب، عروق یا غده فوق کلیوی باشد که به آن فشار خون ثانویه گفته میشود. در هر دو حالت علائم بیمار می تواند بسیار متغیر باشد مانند: سردرد، سرگیجه، احساس ضعف، خونریزی از بینی، برافروختگی صورت، طپش قلب، تنگی نفس، اشکال در بینائی و... ولی مهمترین اثر فشار خون بالا روی قلب و عروق است به طوری که چنین فردی مستعد سکته قلبی یا مغزی می باشد. برای درمان فشار خون بالا ابتدا باید اشکالات سایر ارگانها به خصوص کلیه را حل کرد. همچنین توصیه نمود تا بیمار مصرف سیگار، چربی های حیوانی، الکل و بعضی از داروها را قطع کند و در صورتی که از اضطراب دائم رنج می برد داروهای مناسب را برای وی تجویز نمود. در بسیاری از موارد با رعایت همین نکات و ورزش روزانه فشار خون کنترل می گردد. در غیر این صورت باید از داروهای خوراکی پائین آورنده فشار خون که البته خود عوارض متعددی نظیر افت شدید فشار خون، تهوع و ناتوانی جنسی را به همراه دارند استفاده نمود.1 - مصرف آب سالم و گوارا را به میزان قابل توجهی در روز توصیه می ‌کنم. یک لیوان آب میوه ی رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C ، موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می ‌شود. 2 - مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان‌های سبوس‌دار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید. 3 - مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آنها مثل نوشابه‌ها، مربا، ژله، شکلات، کیک‌ها و شیرینی‌ها را محدود یا حذف کنید. 4 - تحقیقات ثابت کرده است که کودکان پیش دبستانی که هر روز 4 وعده میوه و سبزی و دو وعده لبنیات مصرف می ‌کنند، در نوجوانی فشار خون پایین‌ تری نسبت به سایر افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله ی قلبی، سکته و سایر بیماری های ناتوان ‌کننده در افرادی که زودتر به فشار خون مبتلا می ‌شوند، بیشتر است. 5 – سعی کنید غذا را کامل بجوید و حتماً غذای خود را در محیطی آرام و به دور از استرس و تشنج میل فرمایید. 6 - با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، اعمال هضمی را بهبود بخشید. 7 - نوشیدن هر نوع نوشیدنی را با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید. 8 - از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه ی حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می ‌شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید، استفاده ی چند باره از روغن‌های آشپزی عاملی در بالا بردن فشار خون است. 9-از مصرف مواد حاوی افزودنی‌ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه‌ها هستند، مثل انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی‌ها و چاشنی‌های کارخانه ‌ای جداً خودداری کنید. 10 - چای، قهوه و شکلات را بسیار محدود کنید و تا 1 ساعت پس از صرف غذا چای ننوشید و به جای آنها از چای‌ها و دم‌کردنی‌های گیاهی (مثل گل گاو زبان) استفاده کنید. 11 - از مصرف نمک و غذاهای پُر نمک و ادویه بپرهیزید. به جای نمک می ‌توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه‌‌جات مفید (زردچوبه- دارچین و...)، پودر سیر و پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنید. 12 - موادی مثل کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس‌ها و روغن‌های جامد را از برنامه ی غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون- روغن‌های گیاهی مایع و روغن‌ ماهی استفاده کنید. 13 - مغز‌ها و دانه‌های گیاهی مثل گردو حاوی موادمغذی بی ‌شماری هستند. می ‌توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها کمک شایانی می ‌کند. 14 - حداقل 3 بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌های قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید. 15 - از استرس بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است. 16 - هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید، کار کردن بی ‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد. حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه ی روز ندارید، برای دقایقی چشم‌ها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید. 17 - ورزش‌هایی مثل: پیاده ‌روی، شنا، دوچرخه?سواری ورزش‌های مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار می ‌آیند. بنابراین حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. 18 - از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد و... به جای نمک استفاده کنید. 19 - سیگار را به طور کامل از برنامه ی‌ زندگی خود حذف کنید. امید است با راهکارهای تغذیه ‌ای ارائه شده گامی مؤثر در جهت کاهش فشار خون و از بین علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بردارید و جاده ی زندگی را با همواری بیشتری طی کنید.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد