آنچه که یک مادر دربارهٔ تغذیهٔ دوران شیردهی باید بداند


آنچه که یک مادر دربارهٔ تغذیهٔ دوران شیردهی باید بداند

آنچه که یک مادر دربارهٔ تغذیهٔ دوران شیردهی باید بداند

 هدف این فصلی از کتاب این است که : به مادران کملک کند تا انتخابی هوشمندانه و درست داشته باشند. در آمریکا کمبود حاذ موادّ غذایی برای اغلب مادران شیرده، امر بعیدی به نظر میرسد. اما ناکافی بودن جزیی تغذیه میتواند مساله ای باشد. از اظهارات مراجعینم دریافته ام که: همهٔ آنها در طول روز سه وعده غذای کامل صرف نمیکنند. همچنین دریافته ام که برای تازه مادران بسیار دشوار است که هم به غذا خوردنشان برسند و هم به کارهای دیگرشان.باعث خوشحالی است که بدانیم مادرانی که رژیم غذایی معمول و مرسوم را که حاوی انواع مختلف غذاهاست رعایت می کنند، خیلی کم احتمال دارد که در امر تغذیه دچار مشکل جدی بشوند. اگر در انتخاب غذاها هوشمندانه و با دقت عمل کنیم، به دست آوردن اکثر مواذ غذایی کار دشواری نیست. حتی اگر مادری کمتر از حد نصاب توصیه شده مواذ غذایی دریافت کند، این امر اثر بسیار جزیی و کمی بر روی شیر او خواهد گذاشت.سال های متمادی توصیه هایی که برای تغذیهٔ مادران شیرده می شده، بسیارکلی بوده است: «از همهٔ گروه های مختلف غذایی کمی بیشتر بخورید تا مشکلی نداشته باشید.» این نصیحت بدی نیست؛ اما چندان دقیق و مشخص نیست. بسیاری از مادران نیازمند دانستن نکات بیشتری دربارهٔ امر تغذیه هستند و باید رژیمشان را به شکلی تغییر دهند که بتوانند به اندازهٔ کافی مواذ غذایی مورد نیاز خود را دریافت کنند. به عنوان مثال: میزان سلنیوم و ید موجود در شیر شما بستگی دارد به این که چه مقدار از این مواذ را مصرف می کنید.اگر از قرص های مکمل استفاده می کنید، مصرف زیاد این موادّ مکمل مانند: ویتامین B۶، ویتامین D، ید و سلنیوم ممکن است مقدار این موادّ را در شیر شما تا حدی بالا ببرد که برای کودله شمازیانآور باشد. در دوران شیردهی احتیاج بدن به کلسیم، منیزیم، روی، اسید فولیلگ و ویتامین B۶ افزایش مییابد. و بسیار مهم است که شما از غذاهایی استفاده کنید که این مواذ به مقدار کافی در آنها یافت بشود. توجه به مقدار اسید فولیک و کلسیمی که مصرف می کنید، امری حیاتی است زیرا شیر شما بطور مداوم این ترکیبات را از بدن شما می گیرد.اگرچه تاکنون بطور قطعی ثابت نشده، اما زنانی که در دوران شیردهی به مقدار کافی کلسیم مصرف نمی کنند، در سنین بالاتر شانس بیشتری دارند که دچار پوکی استخوان شوند. مادران شیردهی که به مقدار کافی غذاهای مورد نیاز را نمیخورند دچار کمبود قابل توجه، تیامین، ویتامین B۶ ، بیوتین، ویتامین B۱۲ ، ویتامین D و K می شوند. این کمبودها بیشتر در کشورهای جهان سوم که دسترسی کافی به مواذ غذایی در آن وجود ندارد، شایع است. در ایالات متحده، کمبود مواذ غذایی در کودکان و مادران هنگامی به چشم میخورد که رژیم غذایی مادر بسیار محدود و سخت است و بیشتر شامل سبزیجات است. موارد برجستهٔ دیگر کمبود مواذ غذایی در این کشور کمبود ویتامین D و ویتامین B۱۲ است. این امر ممکن است باعث ترس و نگرانی شود. اما حقیقت این است که مادر فقط در صورتی می تواند کودکشی را دچار کمبود مواذ غذایی کند که از رژیم غذایی بسیار محدودی پیروی کند. احتیاج به مواذ غذایی در گروه های مختلف زنان تفاوت می کند: زنانی که در سنین باروری هستند، زنان باردار و زنان شیرده (جدول ۱). بعضی از احتیاجات غذایی زنان شیرده مانند پروتئین به آسانی تأمین می شود. در حالیکه سایر نیازهای غذایی مانند: روی، آهن و کلسیم غالباً در رژیم غذایی کسی که به تازگی مادر شده است، به اندازهٔ کافی موجود نیست. شیردادن، احتیاجات غذایی خاضی را در بدن مادر ایجاد میکند. چند مادّهٔ غذایی هستند که در دوران شیردهی از اهمیت حیاتی برخوردارند (جدول ۲). تأمین این موارد آسانی نیست و برای مادر و کودل بسیار با اهمیت هستند و نیز مصرف بی رویهٔ آنها نیز می تواند زیانبار باشد.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد