قالب وردپرس درنا توس
خانه / درمان بیماری ها با داروهای گیاهی / آیا شبها خوب می خوابید؟
خواب شبانه
خواب شبانه

آیا شبها خوب می خوابید؟

آیا شبها خوب می خوابید؟

خوب خوابیدن این نیست که قرص خواب آوری استعمال کنید و از خود بیخود شوید. زیرا، قرص خوا ب آور در موارد بسیار ضروری، وقتی که بی اندازه درد روحی و جسمی داریم، مصرف می شود. چون، در این صورت، قرص خواب آور بهتر از یک شب دردناک و طاقت فرساست و با این قرص می توان رنج بیخوابی را در آن حالت بر خود هموار کرد. در مواقع عادی، یعنی اوقاتی که بی خوابی های شما در اثر عصبانیت، فشار کار و یا کمی اکسیژن باشد، با وجودی ک ه اوضاع مساعد نیست، باید کاری کرد که خوب بخوابید.

برای انجام این کار روش هایی وجود دارد که با انجام آن می توانید خوب بخوابید. روشهایی که در زیر برای خوب خوابیدن شرح می دهیم کاملا تجربه شده است و شما می توانید هریک از آنها را که به نظرتان آسان و عملی می آید و شما را بخود جلب می کند، انجام دهید. بدون شک با انجام یکی از آنها پی خواهید برد که چه آثار نیکویی در خوب خوابیدن شما دربردارد.

۱- چند دقیقه قبل از صرف شام راه بروید و گردش کنید:

اگر شما از کسانی هستید که یکجا می نشینید و حرکت ندارید، و در نتیجه غذا را هم بد هضم می کنید، حتماً باید قبل از صرف شام چند دقیقه راه بروید و گردش کنید.بی خوابی معمولا در اثر کمبود اکسیژن و فعالیت بیش از اندازهٔ عصبی بجای عضلانی پیدا می شود. در این مورد عملا آزمایش کرد هاند.

به عده ای اکسیژن کم رساندند و آنها را وادار کردند که بیش از فعالیت جسمی، فعالیت فکری و عصبی داشته باشند، و دیدند که این اشخاصی دچار بیخوابی میشوند. همین اشخاص بیخواب را وادار کردند در هوای آزاد گردش کنند و  حرکات بدنی انجام دهند. پس از چندی دیدند که بی خوابی از آنها رخت بربست و خواب بر وجود آنها غلبه کرد.

بیشتر اشخاصی که دچار بیماری بی خوابی می شوند از کسالی هستند که در ادارات کار می کنند، و یا از روشنفکران و یا اشخاصی میباشند که کار فکری دارند، و همچنین، خانم هایی که همیشه در خانه حبس بوده و به گردش هواخوری نمی روند.

کمی راهپیمایی قبل از خواب، قسمتی از سموم روز را از بدن خارج می کند. به تجربه ثابت شده است کسانی که برای گردش پیاده راه می روند، شبها خوب می خوابند.

ضرب المثل معروفی داریم که به بهترین وجه می آموزد که برای خوب خوابیدن چه باید کرد. این ضرب المثل چنین می گوید: « بعد از ناهار، بخواب ولو ده دقیقه باشد.» «بعد از شام راه برو، ولو ده قدم باشد.»

۲- یک شام خواب آور بخورید:

اگر غذاهای خواب آوری در دلیا وجود نداشته باشد، غذاهایی وجود دارند که ثقیل هستند و دیر هضم می شوند. در نتیجه، نمیگذارند شما براحتی بخوابید.

بدون شک شما این غذاهای ثقیل را که مولد بیماری بد خوابی هستند، می شناسید، آنها عبارتند از، چربی های پخته، گوشت های کنسرو شده، گوشت های پخته بدهضم، و غذاهای بدهضمی که هر کس می تواند تشخیص دهد. پس، اینگونه غذاها را از صورت شام خود حذف کنید.

در عین حال، شام را از ترس هضم نکردن، آنقدر کم نخورید، که نصف شب گرسنگی شما را بیدار کند. متأسفانه در زمانهٔ ما، روزبروز ناهار سبکتر و شام سنگین واثقیلتر می شود. حال آنکه، باید برعکس باشد.

به قول دکتر گیلوردهاوزر، غذاشناس نامی جهان، ما هم باید مثل روسها شبها صبحانه بخوریم و زود بخوابیم و صبحها زود از خواب بیدار شویم تا شام خود را بخوریم. بهترین شام شب این است که اجزاء و ترکیبات آن از مواد لبنی مثل شیر، ماست، و پنیر باشد، که سرشار از کلسیم بوده، و برای تعادل عصبی ما مواد لازم و ضروری را داشته باشد.

سبزی ها و میوه های تازه هم خاصیت قلیایی کردن خون را دارند، و در نتیجهٔ این عمل خواب خوشی بر ما غلبه می کند. اگر ناهار غذای گوشتی خورده باشیم، خون ما اسیدی شده، و با خوردن میوه و سبزیها، قلیایی شدن خون شروع، و فعالیت اسیدی آن خنثی می شود، و در نتیجه از خواب خوشی بهرهمند میشویم.

۳- یک دوش نیم گرم بگیرید:

دوشی که فشار نداشته باشد اعصاب را آرام می کند، درست مثل قطرات بارانی که نم نم می بارد و فشار هوا را برطرف میکند. آب نیم گرم و ملایم هیچ گونه عکس العملی در جریان خون حاصل لمی کند. در حالیکه، وقتی آب دوش به ملایمت روی شما می ریزد، اگر ابری اسفنجی را روی سر خود بکشید تا آب در طول ستون فقرات شما جاری شود، زیر ستون فقرات جایی وجود دارد، که اغلب گره میخورد، و با ریزش آب ملایم دوش، آن گره ها باز می شود و شما آرامش زیادتری را احساس می کنید.

یکی از بهترین روشها برای خوب خوابیدن این است که گاه به گاه قبل از خواب حمام گرمی که درجهٔ آن ۳۷ یا ۳۸ درجه باشد بگیرید. اگر به این کار عادت کنید و بعضی شبها این کار را بکنید، پوست شما لطیف و نرم خواهد گشت.

۴- اگر هوا گرم شده است و شما از گرما بخواب نمی روید:

یک دوش ملایم و نیم گرم بگیرید ولی خودتان را خشک نکنید. بگذارید قطرات آب خودش بخار شود و بدن شما خشک گردد. در این مورد، میتوانید از یک بادبزن دستی یا برقی هم کمک بگیرید. وقتی در اثر گرمای زیاد، شب بخواب نمی روید، در طشت کوچکی آب خیلی سرد که با یخ سرد شده باشد بریزید و دستها و پاها را تا مچ در آن فرو کنید و بعد از چند دقیقه بیرون بیاورید، و راحت بخوابید.

۵- سر خود را آزاد سازید:

کسانی که سرشان پر از خون شده است، بد میخوابند. تمام روشهایی که خون را به طرف وسط و پایین بدن جریان دهد، برای خوب با خوابیدن مفید است. در این مورد، توصیه میکنند که پاها را برای دو دقیقه حمام سرد بگیریم و آنها را بدون اینکه با حوله خشک کنیم در جوراب پشمی یا پنبه ای (برحسب فصل سال) فروکنیم.

دوش زانوها را برای آزاد کردن خون از سر تجویز کرده اند. بدین ترتیب که، در وان و یا زیر دوش قرار گیرید و ساق پاها و زانوها را زیر آب سرد و گرم نوبت به نوبت حمام دهید. بعد از سه بار که این کار را تکرار کردید، آب گرم را باز کنید، و بعد فوراً پاهای خود را خشک کنید و در تختخواب دراز بکشید و بخوابید. حمام خردل برای پاها و یا گذاشتن کیسهٔ آب گرم (در مواقعی که با واریس شده است) روی شکم، همان خاصیت را دارند. یک پزشک مشهور گفته است: برای خوب خوابیدن باید شکمی سبک، وجدانی آرام و پاهایی گرم داشت.» 

۶- دم کردهٔ گل ها و گیاهان شفابخش را بنوشید:

بعضی از موادی که در گلها و گیاهان شفابخش وجود دارد، اعصاب را آرامش می بخشد. مصرف دم کردهٔ گرم گلها و گیاهان شفابخش خون را به طرف دستگاه هاضمه جاب کرده و در نتیجه سر سبک میشود و خواب بر شخص غلبه میکند.

دم کردهٔ گل تیول آرامبخش است دمکرد؛ گل نارنج و پرتقال (بهار نارنج) سیستم اعصاب را تخدیر می کند. دم کردهٔ بابونه و لعنا نیز اعصاب را آرامش میدهد و هضم غذا را آسان می کند.  با استعمال دم کردهٔ گلها و گیاهان شفابخش نباید انتظار داشته باشید که با یک دفعه مصرف آن معجزه ظهور کند، بلکه، باید چند روز این کار را انجام دهید و منتظر نتیجهٔ مثبت آن باشید.

مطلب پیشنهادی

درمان زخم معده

نسخه هایی از طب سنتی برای درمان زخم معده

نسخه هایی از طب سنتی برای درمان زخم معده   برای درمان زخم معده شیر، …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *