خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / آیا می دانستید زنان ایرانی چاق تر هستند؟
چاقی
چاقی

آیا می دانستید زنان ایرانی چاق تر هستند؟

آیا می دانستید زنان ایرانی چاق تر هستند؟

علت چاقی 

آنچه بیماری به من آموخته است زندگی هرگز به من نیاموخته است». به این نکته  مهم توجه کنید! دانه  شکر سفید، چربی و کلسترول را در بدن انبار میکند و ما را چاق و فربه می نماید؛ درست به همان طریق که چربی اشباع شده غیر ضروری در بدن عمل می کند و بر بالانس کلسیم بدن نیز تاثیر می گذارد

مصرف غذا پرانرژی مانند مواد قندی و چربی ها و پرخوری و بی علاقگی به میوه ها و سبزی ها و کم تحرکی از علل مهم چاقی محسوب می شوند. همچنین افرادی که با افزایش سن، کم تحرک هستند و بیشتر می خوابند و بالطبع نیاز به انرژی کمتردارند، اما دریافت انرژی یعنی مواد غذایی را که مصرف می کنند به مقدار لازم کاهش نمی دهند نیز در معرض خطر چاقی قرار دارند. بیماری که سبب کاهش فعالیت می شوند مانند بیماری  استخوان و مفصل مانند آرتروز، اختلال در فعالیت برخی از غدد داخلی بدن مانند کم کاری غده تیروئید و زمینه ارث چاقی از دیگر عوامل موثر در بروز چاقی هستند.

بست نشسته‌اند روی کتاب!
علت بعدی اضافه وزن و چاقی دختران ایرانی، کمبود فعالیت بدنی و اهمال سنتی ما برای ساختن بازی‌ دخترانه‌ است که در عین حال انرژی‌سوز هم باشند. دقت کنید! در همان زمان‌ که پسربچه‌ها در خیابان با فوتبال و توپ، عرق می‌ریزند و از دیوار راست بالا می‌روند؛ دختر بچه‌ ما عروسک‌بازی می‌کنند و حداکثر با یک فاصله 10 متری از این اتاق به آن اتاق می‌روند، خیلی هنر کنند؛ قایم موشک بازی می‌کنند.نکته بعدی که کمتر خانواده یا حتی کارشناسی به آن توجه می‌کند، همزمان برپایی کنکور سراسری برای دختران و پسران است؛ آن هم درحالی که فاز دوم جهش رشد در دختران شروع شده و به خاطر افزایش هورمون‌جنسی استروژن و پروژسترون، بستر فیزیولژیک برای چاقی در دخترها بیشتر است. بست‌نشینی دخترها برای درس خواندن در کنکور بیشتر است آن هم به دلایل مختلف آموزشی و پتانسیل یادگیری و این حقیقت کمتر عریان شده که دخترها برای اینکه در شهر خود یا شهرهای نزدیک به شهر سکونت‌شان قبول شوند، با جدیت بیشتری بست‌نشینی می‌کنند و استرس بیشتری دارند. به یاد بیاورید که استرس باعث پرخوری می‌شود و بستر فیزیولژیک چاق شدن را فراهم می‌کند!

– اضافه وزن کنکوری‌ها

وقتی مطالعه می‌کنیم- مخصوصا اگر این مطالعه یا کار فکری خوشایندمان نباشد و اجباری و صرفا به دلیل وظیفه باشد- لذت مغز از آزادی‌هایی که قبلا داشت محدود می‌شود و مجبور می‌شود فعالیتی را انجام دهد که خیلی به ذائقه‌اش خوش نمی‌آید. به خاطر خلأ لذتی که به وجود آمده،‌ مغز در یک اقدام از جنس سازشی؛ با ایجاد حس گرسنگی، شرایطی پدید می‌آورد تا فرد سراغ غذا و به ویژه شیرینی برود تا با دشت کردن لذت شیرینی،‌ خلأ پدیدآمده ناشی از این اجبار را جبران کند.پس این حس کاذب است و چون دخترها در زمان کنکور تمایل کمتر برای ترک بست‌نشینی کنکور و درس خواندن دارند، این حس خلأ لذت در دخترها بیشتر است. همین استرس بیشتر، در دخترها باعث تمایل بیشترشان برای خوردن شیرینی و غذا بیشتر نسبت به پسرها می‌شود.

– اضافه وزن و مهمانی‌دخترانه
فاکتور بعدی مربوط به تفاوت پرکردن اوقات فراغت بین دخترها و پسرهاست. پسرها اوقات فراغت‌شان را با بیرون رفتن، کوه رفتن، ورزش و فوتبال و نظایر آن پر می‌کنند. دخترها بیشتر مهمانی می‌دهند و در مهمانی هم که مستحضر هستید خبر از دویدن و ضربه کاشته زدن و کرنر ارسال کردن نیست؛ بلکه بساط شیرینی، میوه و غذا برپاست.

– نقش ژنتیک

نکته آخر و کم اهمیت‌تر از همه، مسئله ژنتیک است. مطالعات مقایسه‌ای کم‌شمار نشان داده‌اند که زمینه چاقی در دختر ایرانی در قومیت‌مختلف بیشتر وجود دارد ولی این موضوع بسیار کم اهمیت‌تر از اهمال‌کاری خود ما در رفتارهای تغذیه‌ای است و نباید با دستاویز قرار دادن این موضوع کم اهمیت، از وظایف خودمان برای اصلاح رفتار غذایی و افزایش فعالیت بدنی، شانه خالی کنیم.اخیراً تأثیرات عادات به خوردن غذا بدون توجه به دانش و واقعیات الزامی آن موضوع جذاب مراکز تحقیقاتی شده است. زنان دو برابر مردان مشتاق کم کردن وزن خود هستند و به طورکلی فقط ۳۰ درصد زنان به طور طبیعی غذا میخورند و حدوداً ۲۷ درصد خانم بالا ۲۰ سال اساساً اضافه وزن دارند و سنگین تر از حد مجاز هستند. ۸۰ درصد بانوان بین ۲۵ تا ۳۵

عوارض چاقی

هر چه وزن بیشتر باشد قلب مجبور است سخت تر کار کند. چاقی سبب بروز بسیاری از بیماری ها می شود. بیماری  قلبی و عروقی (مانند سکته قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا)، عوارض ریوی، دیابت، بیماری کبد و مجاری صفراوی مانند سنگ کیسه صفرا و مجاری صفراوی، سیروز کبدی، نقرس، آرتروز و درد مفاصل، برخی سرطان ها مانند سرطان رحم، فتق و ایجاد واریس از جمله این بیماری ها هستند. اما باید دانست که اگر بتوان وزن را کم کرد و به وزن مناسب رسید می توان از بروز تمام این مشکلات تا حد زیادی جلوگیری کرد.
پایین آوردن وزن تا رسیدن به حد مطلوب باید تدریجی و مداوم باشد و این بسیار بهتر و سالم تر از کم کردن سریع وزن است. بهترین راه برای این کار، افزایش فعالیت بدنی، اصلاح رژیم و عادت غذایی و کاهش مصرف انرژی است.به این ترتیب باید مصرف غذا پرانرژی مانند غذا چرب و شیرین را کاهش داد

 

telegram

همچنین ببینید

کلیه

کلیه ها چه نقشی در بدن دارند …؟؟

    کلیه ها چه نقشی در بدن دارند …؟؟   مانند غدد اندوکرین هورمون …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *