اثرات کوهنوردی بر سلامتی جسمی و روانی بانوان


اثرات کوهنوردی بر سلامتی جسمی و روانی بانوان

اثرات کوهنوردی بر سلامتی جسمی و روانی بانوان

 «زنان نیمی از افراد جامعه را تشکیل داده و با توجه به افزایش مسئولیتهای آنها در جامعه امروز و زندگی ماشینی عصر حاضر به نظر میرسد که عدم تحرک و فعالیت های بدنی بیش از هر زمان دیگری سلامتی آنها را تهدید می کند.  بدون تردید قدرت عضلانی مناسب در انجام فعالیت های ورزشی و بسیاری از امور زندگی و مشاغل مختلف یک عامل مهم به شمار میرود.» بانوان به دلیل اناتومی خاصی که از نظر استخوانها و عضلات دارند نسبت به مردان، نیاز بیشتری به برخی ورزشها از جمله  کوهپیمایی و پیاده روی دارند، چرا که اولاً مقدار آب و چربی در بدن بانوان به طور طبیعی، ۱۵ درصد بیشتر از آقایان است؛ و ثانیاً به دلیل مسائل باردار شدن و زایمان، مقداری از کلسیم بدنشان به جنین منتقل شده و مستعدتر به بروز درگیری های استخوانی و آرتروز در «در کنار نقش مهمی که فعالیت و ورزشی بر سلامت جسم و روان افراد عادی داراست، از تاثیر مفید فعالیت و ورزشی بر جسم و روان افراد با شرایط خاصی بسیار زیاد یاد شده است. «در بین افراد با شرایط خاص، یقیناً میتوان به زنان باردار اشاره کرد. طبیعی است برای این عده که تغییرات ساختاری و عملکردی مهمی را برای یک مدت نسبتاً طولانی متحمل می شوند، توجه خاص لازم است. امروزه برخلاف گذشته به دلیل آگاهی بیشتر متخصصان پزشکی از تأثیر مثبت فعالیت و ورزش بر سیستم های بدن، فعالیت و ورزشی در کنار تغذیه مطلوب، استراحت کافی، داروهای تقویتی و مکملها، برای زنان باردار شدیداًتوصیه می شود. ناگفته نماند که فعالیت برای این عده باید تحت نظارت پزشک متخصص و براساس دستورالعمل صحیح،متناسب با وضعیت فرد انجام شود. مقدار، شدت و نوع فعالیت، سه عامل مهم به شمار میآید که در تجویز فعالیت برای این عده توجه بیشتر و دقیقتری را طلب میکند شواهد نشان می دهد پوکی استخوان نیز در سنین پیش از یائسگی شروع می شود. برای پیشگیری از پوکی استخوان و دردهای عضلانی در سالهای آینده، ضرورت دارد از سنین جوانی با ورزشهایی که سیستم اسکلتی آنها را مستحکم تر می کند و مقاومت بدنشان را نسبت به بروز برخی از بیماریها بیشتر می کند همگام شوند. کوهنوردی یکی از مفیدترین ورزشهایی است که سیستم عصبی - اسکلتی بدن دختر خانم ها و خانم ها را تقویت می کند زیرا در جریان کوهپیمایی بر میزان برونده قلبی افزوده خواهد شد و مقدار خون در عضلات به ۲۰ برابر افزایشی مییابد. همین موضوع سبب میشود در آغاز چربی های زیرجلدی و سطح رودهها ذوب شده و از طریق تولید حرارت و تعریق از بدن خارج شوند و سپس ذرات چربی که در درون عروق رسوب می کند به حرکت در آیند و احتمال با بروز بیماریهایی چون ازدیاد چربی خون و فشار خون و یا بیماری نقرس به حداقل ممکن میرسد. بنابراین آشکارا در می یابیم که در اثر استمرار در ورزشی کوهنوردی، تمام چربی های اضافی رسوب شده در بدن تجزیه شده و از بین می روند که این امر موجب شادابی، تحرک و تندرستی فرد کوهنورد خواهد شد. برای آگاهی از ثمرات مفید کوهنوردی باید این ورزش را به طور مستمر انجام داد و اگر در برخی از هفته ها به دلیلی انجام آن میشر نشد باید از طریق پیادهروی در پارکها و مسیرهایی که هوای آن آلوده نیست، و یا با نرمشهای روزانه، صبح و عصر، به تقویت عضلانی خویش پرداخت. مناسبترین برنامهٔ کوهنوردی آن است که فرد در ایام تعطیل هفتگی به تپه ها و کوههای کم ارتفاع کوهپیمایی کند و ماهانه یکبار به ارتفاعات بالای ۳۰۰۰ متر صعود کند، زیرا در جریان کوهنوردی از انتهای اعصاب سمپاتیک مقادیر زیادی هورمونهای آدرنالین ترشح می شود که در تنظیم گردش خون در عروق و پمپاژ قلبی نقشی بسزا دارند و از طرفی دیگر هورمون های تسکینی زیادی نیز از سلولهای قاعدهٔ مغز ترشح میشود که آنکفالین و آندورفین و سروتونین نام دارد و این هورمون ها با اثرات ضد درد و ایجاد طراوت و شادابی خود سبب می شوند تا کوهنوردان در تمام ایام روز دارای چهرهای شاداب و خندان و اراده ای استوار و آرامشی فراتر از دیگران باشند. در آمارهای پزشکی حاصل از تحقیقات دانشمندان، کاملاً ثابت شده است بانوانی که به ورزش علاقه مند بوده اند و در طول زندگی تمرینات مداوم ورزشی را به صورت های مختلفی انجام داده اند دارای طول عمری به اندازهٔ ۳۰ درصد بیشتر از زنانی بوده اند که تحرک کمتر داشته اند و در نتیجه اندامشان چاقی و ناموزون است. همچنین بر اساسی همین تحقیقات بروز بیماری های روحی و روانی، آترواسکلروز عروق کرونر، قلب، دیابت، فشار خون و آرتروز اندام های بدن و بیماری های گوارشی، در زنان ورزشکار نادر و یا اصلاً مشاهده نمی شود، درحالی که خانم هایی که به حرکتهای نرمشی و ورزشی نمی پردازند و به زندگی ماشینی و کم تحرک امروزی عادت کردهاند و یا آلوده به سیگار و سایر مواد افیونی یا الکلی هستند، به بیماریهای ذکر شده بسیار فراوانتر از زنان ورزشکار و پر تحرک مبتلا می شوند، زیرا در این گروه از بانوان مکانیسم تعادلی بین هیدرات های کربن و کلسترول و پروتئین ها و ویتامین ها مختل شده و حرکات دودی روده نیز به کندی صورت گرفته و آنها را به سوی مبتلا شدن به بیماریهای قلبی، عروقی و گوارشی سوق می دهد. را به عنوان یک نتیجهٔ صحیح از مطالب ذکر شده باید تأکید کرد در هر سنی میتوان با برنامه ریزی منظم و به عنوان پیشگیری از انواع بیماری های ناشی از زندگی ماشینی امروزی به ورزش روی آورد و با انجام نرمش های ملایم روزانه و پیاده روی و کوهنوردی، دارای جسمی سالم و روح و روانی شاد و خرم شد

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد