خانه / بیماریهای استخوان مفاصل و ماهیچه ها / از استائوپروزیس یا پوکی استخوان چه میدانید….؟؟
از استائوپروزیس یا پوکی استخوان چه میدانید....؟؟
از استائوپروزیس یا پوکی استخوان چه میدانید....؟؟

از استائوپروزیس یا پوکی استخوان چه میدانید….؟؟

از استائوپروزیس یا پوکی استخوان چه میدانید….؟؟

استخوانها از فیبرهای کلاژن با املاح معدنی ساخته شده است، که مهمترین آن فسفات کلسیم می باشد. فیبرها و املاح معدنی دائم در حال از بین رفتن و جایگزینی هستند. پوکی استخوان زمانی رخ میدهد که تعادل بین استخوان و دوباره سازی در آن از بین برود.

متأسفانه علایم آشکاری برای تشخیص ندارد. بنابر گزارش جامعه پزشکی آمریکا  نیمی از خانم ها کوتاه شدن قد و خمیدگی ستون فقرات را به پیری نسبت می دهند، حال آنکه این دو از علایم هشداردهنده پوکی استخوان است.

کم شدن تراکم توده استخوانی به همراه کاهش مواد معدنی و اجزاء پروتئینی آن نیز بهپوکی استخوان منجر می شود. علایم بیماری شامل درد، کوتاه شدن قد، شکستگی سریع استخوانها، اسپاسم یا انقباض ماهیچه ای و خمیدگی ستون فقرات است.

علت بیماری: پوکی استخوان به علل مختلف ایجاد می شود، از جمله: رژیم پرگوشت که باعث کاهش کلسیم میشود، اختلال در جذب کلسیم که با افزایش سن بیشتر میگردد، یائسگی (منوپوز)، مصرف زیاد شیرینی ها و کربوهیدراتهای ساختگی، عدم تحرک و ورزش، افزایش فسفر (با افزایش مصرف گوشت سطح فسفر بالا و کلسیم پایین می آید)، استرس ها، زایمان های متعدد، خونریزیهای زیاد، داروها و آنتی بیوتیک ها، فلورورسدیم (که در آب به کلسیم متصل و به کمبود آن منجر می شود) و آب مقطر، استخوانها در واقع مهمترین عامل ذخیره کلسیم و سایر املاح می باشند. وقتی کلسیم جریان خون کم میشود، کلسیم از استخوان خارج و به جریان خون میرود.

بیش از ۳۵ درصد از جمعیت آمریکا از فقر کلسیم رنج میبرند. حداقل کلسیم مورد نیاز بالغین در روز ه ۸۰ میلیگرم میباشد. با افزایش سن به علت عواملی چون سوء هاضمه، عدم تحرک و غیره جذب کلسیم ناقص و حدود ۷۰- ۸۰ درصد آن از روده خارج می شود. این درصد باکم شدن

اسیدیته معده نیز افزایش مییابد. متأسفانه کمبود کلسیم براحتی قابل تشخیص نیست و اغلب با شکستن استخوان اولین علایم آن ظاهر می شود. همان طور که ذکر شد مصرف گوشت زیاد به فقر کلسیم منتهی میگردد. گوشت قرمز حاوی فسفری به مقدار ه ۲ – ۰ ۵ برابر کلسیم است، این مسئله باعث خارج شدن کلسیم از استخوان ها می شود تا نسبت کلسیم به فسفر در خون به حد اعتدال خود برسد.

سیگار این اثر را تشدید میکند. بسیاری از مردم با خوردن شیر و پنیر کافی میخواهند کمبود کلسیم را جبران کنند، در , حالی که خوردن سبزی های خام که سرشار از کلسیم و منیزیم هستند ارجحیت دارند. در گیاه خواران پوکی استخوان کمتر است و نسبت کلسیم به فسفر نیز متعادل تر می باشد. برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که در رژیم غذایی لبنیات و شیر بیشتری مصرف میکنند نیز بیشتر به پوکی استخوان مبتلا میگردند.

به عنوان مثال ۲۵ میلیون زن آمریکایی بالای سن ۴۰ به پوکی استخوان و یا آرتریت مبتلا هستند. این زنها روزانه بیش از یک لیتر شیر می نوشند. اسکاندیناویها نیز بالاترین درصد مصرف شیر را دارند و بیشترین میزان پوکی استخوان در بین آنها وجود دارد. پاستوریزه کردن لبنیات آنزیم های لازم برای جذب کلسیم از طریق روده را تخریب می کند.

زنان آفریقایی (Bantu) حدود ۳۵۰ میلی گرم کلسیم روزانه خود را از طریق منابع گیاهی تأمین می کنند. اغلب ۹ – ۱۰ زایمان دارند و نوزادان خود را تا ۲ سالگی شیر می دهند،لیکن در بین این جوامع پوکی استخوان بیماری نادری است، آنها لبنیات حیوانی هم مصرف نمی کنند

telegram

همچنین ببینید

مهره های گردن

مهرہ ھای گردن را بشناسید ؟؟

مهرہ ھای گردن را بشناسید ؟؟   هفت عدد هستند. صفات عمومی مهره ها عبارتند …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *