از روشهای موثر درکاهش درد زایمان چه می دانید…؟


از روشهای موثر درکاهش درد زایمان چه می دانید…؟

از روشهای موثر درکاهش درد زایمان چه می دانید...؟

روشهای کاهش درد زایمان

روش هایی که برای کاهش درد زایمان به کار می روند عمدتاً به دو گروه تقسیم می شود:

الف) روش هایی که بدون استفاده از داروی بی حسی و با استفاده از مهارت زن موجب می شود که وی بتواند زایمان خود را آگاهانه هدایت کند. در این حالت، زن باردار قادر است که احساس درد زایمان را به حداقل برساند. این روش ها عبارتند از:

۱-تمرینهای کششی:

تن آرامی ، مهارتهای تنفسی: با تمرینات کششی میتوان از بروز عوارضی مانند: درد مفاصل، کمردرد، مشکلات در سیستم گوارشی، ادراری، شل شدن عضلات کف لگن و... جلوگیری کرد. این تمرینات نه تنها باعث توانایی ذهن می شود بلکه به همراه تن آرامی و مهارتهای تنفسی موجب بر قراری هماهنگی قوای جسمی، ذهنی و روانی می گردد. مهارتها در کلاس آمادگی برای زایمان به طور عملی آموزش داده می شود.

۲- قرار گرفتن در وضعیت های  مختلف درمان :

تغییر وضعیت موجب رفع خستگی، راحتی بیشتر و گردش خون بهتر می شود. زن باردار می تواند به دلخواه خود، هر حالتی که راحت تراست (مانند: نشسته، ایستاده، خوابیده، دراز کشیده و یا راه رفتن را انتخاب کند. آزادی درانتخاب وضعیت موجب می شود تا توانایی وی برای تحمل درد زایمان افزایش یابد و احساس رضایت و خشنودی کند.

۳- فشار مخالف :

در این روش فشاری مداوم و قوی با مشت، پاشنه دست و یاشی سخت برپایین کمروارد می شود. این فشار کمک می کند تا احساس فشار داخلی و درد در پایین کمر راحت تر تحمل شود. سایر مناطقی که فشار روی آنها می تواند اثر آرام بخشی زیادی داشته باشد شامل: لگن، رانها،پاها، شانه ها و دستها می باشد. این فشار در مرحله اول شروع درد زایمان اثر تسکین بخش دارد. این روش با کمک «همراه» انجام می شود. (همراه هم در کلاس آمادگی برای زایمان یا از طریق دیدن فیلم آموزشی با روش صحیح انجام آن آشنامی شود.)

۴- تمرکز، تجسم خلاق و انحراف فکر :

زن باردار با متمرکز کردن حواس و فکر خود به شرایطی غیر از شرایط زایمانی مانند دعا کردن، نگاه کردن به یک عکس، به یاد آوردن خاطرات خوب، راه رفتن، تماشای تلویزیون، شنیدن، لمس کردن، انجام صحیح تمرین های تنفسی می تواند به کاهش درد کمک کند. در واقع این روش پرورش دادن تخیل، تجسم و مثبت گرایی در ذهن است. وی از این طریق می تواند در حین انقباضات رحمی به یک تمرکز درونیبرسد، در نتیجه احساس درد را از طریق انحراف فکر و تمرکز به حداقل برساند.

۵-  آوا یا موسیقی :

شنیدن موسیقی دلخواه یا آوای قرآن می تواند در هنگام انقباض و درد شرایط مطلوبی برای وی ایجاد کند. این روش موجب تن آرامی و کاهش احساس درد می گردد.

۶-  هیپنوتیزم :

این روش بصورت ایجاد تغییرات موقت مغزی همراه با بیهوشی می باشد که موجب افزایش قدرت تلقین می شود.هیپنوتیزم باعث آرامش جسمی و فکری، افزایش تمرکز و حتی ایجاد توانایی در کنترل فشارخون، ضربان قلب و همچنین کاهش درد می شود. این روش به دانش و مهارت عامل زایمان نیاز دارد.

۷- کارهای  سطحی :

در این روش اشیای گرمی مانند بطری آب گرم، حوله مرطوب و گرم را بر روی قسمت تحتانی بدن (شکم، کشاله ران، میان دوراه و کمر) قرار می دهند. گرما باعث افزایش جریان خون، کاهش درد و خستگی میشود  ژل های گرم کننده ، کشیدن پتو بر روی تمام بدن و دوش گرفتن با اب گرم نیر کمک کننده است 

۸- سرمای سطحی :

در این روش استفاده از کیسه آب یخ، تکه های یخ و حوله خیس شده با آب سرد بر روی کمر، میان دوراه و مقعد توصیه می شود. به خصوص اگر زن باردار احساس گرما می کند استفاده از لباس های خنک می تواند باعث راحتتر شدن وی گردد. سرما از طریق کم کردن درجه حرارت عضله و کاهش گرفتگی آن باعث کاهش درد می شود.

۹- آب درمانی و استفاده از وان زایمان :

این روش برای شل شدن عضلات، کاهش اضطراب، درد و تحریک زایمان مفید است این روش موجب احساس راحتی و تن آرامی حین انقباضات می شود. روشهای مختلف آب درمانی شامل: استفاده از وان یا دوش آب گرم، استفاده از دوش دستی برای ریختن آب روی شکم و کمر، استخر زایمان و جکوزی میباشد. زایمان در آب یکی از روش های کاهش درد زایمان میباشد.زن باردار می تواند برای کاهش درد زایمان ازوان و زایمان در آب استفاده کند. در مورد چگونگی انجام زایمان در آب حتما" با عامل زایمان مشورت شود.

۱۰-لمس  و ماساژ:

یکی از راه های آرام کردن و انرژی دادن، لمس و ماساژ است. نوازش اطمینان بخش و دوستانه قسمت گونه و موها، در آغوش گرفتن، ماساژ نواحی دست، کمر، باسن و سایر قسمت های بدن توسط «همراه» می تواند موجب کاهش درد و تسکین زن باردار شود.

۱۱- طب سوزنی  :

برای کاهش درد، با سوزن بر روی نقاط مشخصی از بدن فشار وارد می شود. این روش به مهارت عامل زایمان نیاز دارد.

۱۲  طب فشاری:

در این روش ایجاد فشار عمیق با دست بر روی نقاط مشخصی از بدن موجب کاهش درد می شود. معمولاً این فشار با نوک انگشت شست و سایر انگشتان وارد می شود. نقاط طب فشاری شامل: شانه ها، پایین پشت، لگن، قوزک پا، ناخن های کوچکانگشتان پا و کف پا می باشد که توسط همراه آموزش دیده در هنگام دردهای زایمان استفاده می شود.

۱۳- تحریک الکتریکی عصب از راه پوست  (TENS):

در این روش دو جفت بالشتک الکتریکی مخصوص بر روی کمر نصب می شود. این بالشتک ها به دستگاه کوچکی متصل است که در دست زن باردار قرار می گیرد. وظیفه دستگاه، تولید امواجی است که موجب کاهش درد درهنگام انقباض می شود. میزان تولید امواج و کنترل آن در اختیار خانم باردار است.

۱۴- آروماتراپی:

استفاده از روغن های مخصوص مانند اسطو خودوس، بابونه، پونه و مریمگلی برای تقویت سلامت و افزایش آرامش و کاهش اضطراب موثر است. این مواد از طریق بخوریا بو کردن دستمال آغشته به مواد معطر، ماساژ پشت وکمر به همراه روغن های پایه آغشته به این مواد، گذاردن پاها در درون آب آغشته به آن و... مصرف می شوند.

از آنجا که روش های غیر دارویی نیازمند آموزش و کسب مهارت است، برای انتخاب هریک از آنها حتماً با پزشک یا ماما مشورت شود.

پبسیاری از روش های فوق در کلاس های آمادگی برای زایمان و یا از طریق فیلم آموزشی، آموزش داده می شود و می توان از یکیا چند روش همزمان برای کاهش درد استفاده کرد.

ب) روش هایی که با تزریق نوعی داروی بی حسی مانع انتقال حسی درد به مغز می شود. این روش ها عبارتند از:

1- بی حسی نخاعی  و یا اپیدورال :

داروی بی حسی در فضای ستون فقرات و در اطراف یا داخل نخاع تزریق می شود. در این روش زن درد را احساس نمی کند ولی بیدار و هوشیار است

۲- اسنشاق داروی بی دردی :

داروی بی حسی از طریق گذاردن ماسک بر روی بینی و دهان به بدن زن منتقل شده و دردهای وی را تا حدی کاهش می دهد.

۳- تزریقت داروی بی دردی :

در بعضی مواقع و با تشخیص پزشک، تزریق داروی بی دردی میتواند در کم کردن درد موثر باشد.


دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد