از شکستگی استرسی متاتارس چه میدانید…؟؟


از شکستگی استرسی متاتارس چه میدانید…؟؟

از شکستگی استرسی متاتارس چه میدانید...؟؟

 

شکستگی استرسی متاتارس

اگر چه این شکل از شکستگی علت شایعی برای بروز درد در قسمت قدام پا نمیباشد امّا تشخیصی است که باید احتمال آن را همیشه مدنظر داشت. علت این نوع شکستگی معمولاً استرس های طولانی و تکرار شونده ای است که به طور مزمن به استخوان وارد می شود.این شکستگی غالبا در شافت استخوان متاتارس دوم یا سوم (در نزدیکی گردن استخوان) دیده میشود و معمولاً به صورت یک ترک .ظریف و بدون جابجایی است و علامت بارز این شکستگی درد شدید قدام پا متعاقب راه رفتن است، در معاینه در استخوان درگیر، تورم و تندرنس درمان ندارد امّا اگر درد شدید باشد و تحمل آن برای بیمار مشکل باشد میتوان به منظور کاهش درد از یک گچ زیر زانو برای مدت زمان ۳ الی ۴ هفته استفاده کرد. .درمان شکستگی استرسی کف پا چیست؟اساس درمان شکستگی استرسی کف پا عبارتست از :استراحت : انجام فعالیتی را که موجب شکستگی شده باید قطع کرد. ۸-۶ هفته زمان برای بهبود شکستگی استرسی لازم است. در این مدت باید بدن خود را با انجام نرمش های آئروبیک و شنا و دوچرخه سواری سرحال و آماده حفظ کنید. کفش مناسب : مثل استفاده از کفش هایی که کف سفت و محکم دارند. گچ گیری : برای بیحرکت کردن پا و کاهش بیشتر فشار روی پا گاهی مورد استفاده قرار میگیرد. ممکن است لازم باشد تا مدتی از عصا استفاده کنید. سرما : بالا نگه داشتن پا و گذاشتن یخ بر پشت پا برای سرد کردن آن میتواند درد بیمار را کاهش دهد دارو : برای کاهش درد میتواند از داروهای ضد التهاب استفاده کرد. درمان جراحی : بندرت برای بهبودی یک شکستگی استرسی ممکن است نیاز به استفاده از عمل جراحی باشد.شکستگی های استرسی کف پا در صورتیکه درست درمان شوند معمولا بدون برجای گذاشتن عارضه ای بهبود میابند و وقتی بیمار توانست فعالیت های بدنی و ورزشی قبل را بدون درد انجام دهد میتواند دوباره به این فعالیت ها برگردد. این مدت ممکن است ۱۲-۶ هفته طول بکشد.بعد از شروع مجدد ورزش بیمار باید نهایت توجه را داشته باشد تا شدت و مدت و تکرار فعالیت ها را بتدریج افزایش دهد. بازگشت باید به آرامی باشد. اگر فعالیت بدنی دوباره با سرعت نامناسب شروع شود شکستگی استرسی مجدداً با شدت بیشتری برخواهد گشت که این بار درمان آن هم به مراتب مشکل تر میشود.چه کنیم تا دچار شکستگی های استرسی کف پا نشویم؟مهمترین نکات پیشگیری از شکستگی استرسی کف پاعبارتند ازعضلات خود را قوی کنید. شدت، مدت و تکرار فعالیت های ورزشی بخصوص دویدن را بتدرج افزایش دهیم نه بطور ناگهانی. اگر ورزش جدیدی را شروع کرده اید در هر هفته ده درصد به شدت ، مدت یا تکرار آن اضافه کنید. آرام به پیش بروید. نوع ورزش ها را متناوباً عوض کنید. مثلا بدوید سپس شنا کنید سپس دوچرخه سواری کنید. در بین ورزش هر وقت احساس خستگی کردیم استراحت کنیم به محض احساس درد در پا به ورزش ادامه نداده و به پزشک مراجعه کنیم. درمان هرچه زودتر شروع شود ورزشکار را مدت کمتری از صحنه ورزشی دور میکند غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین دی زیاد مصرف کنید. کفش شما باید فیت پا بوده و از کفش های خراب و آسیب دیده استفاده نکنیم.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد