اطلاعات جامع از کلسترول بالا/ قسمت دوم


اطلاعات جامع از کلسترول بالا/ قسمت دوم
 حذف چربیسه عامل عمدهٔ غذایی بر میزان کلسترول خون تأثیر میگذارند که به ترتیب اهمیت عبارتند از: ه چربیهای اشباع شده که کلسترول خون را افزایش میدهند. • چربیهای اشباع نشده مرکب که باعث کاهش کلسترول خون می شوند. ه کلسترول غذایی که می تواند به افزایش کلسترول خون کمک کند ولی تأثیر آن اندکی کمتر از چربیهای اشباع شده است. البته چربیهای اشباع شده بیشترین تأثیر را در افزایش کلسترول خون دارا میباشند.به اعتقاد پروفسور «مک نامارا»، متخصصی تغذیه، اثر چربیهای اشباع شده سه برابر اثر کلسترول غذایی در بالا بردن سطح کلسترول خون است. بنابراین عاقلانه است غذاهایی مانند شت، کره، پنیر و روغنهای جامد را که حاوی چربیهای اشباع شدهاند از رژیم غذایی خود حذف کنیم و در صورت امکان غذاهایی مانند ماهی، مرغ (گوشت سفید)، فرآوردههای لبنی کم چرب و روغن های مایع اشباع نشده نظیر روغن آفتابگردان، ذرت و سویا را جایگزین نماییم. روی آوردن به مصرف روغن زیتونروغن زیتون و مواد غذایی خاصی نظیر آجیل، میوهٔ آواکادو، روغن کانولا و روغن بادام زمینی نیز حاوی مقدار زیادی چربی اشباع نشدهٔ سادهاند. پیش از این تصور می شد. غذاهای مذکور تاثیر زیادی بر کلسترول خون نداشته باشد در حالی که حتی ممکن است باعث کاهش کلسترول خون شوند. رژیمهای غذایی محتوی چربیهای اشباع نشدهٔ ساده در مقایسه با رژیمهای سفت و سخت رایج، کلسترول کل را به میزان بیشتری کاهش میدهند. جالب آن که رژیم های محتوی چربیهای اشباع نشدهٔ ساده تنها از میزان کلسترولHDL (مضر) می کاهند حال آن که میزان کلسترول HDL (مفید) بدون تغییر باقی میماند.تخم مرغگر چه هر عدد تخم مرغ محتوی ۲۷۵ میلی گرم کلسترول است با این حال لازم نیست آن را به کلی از رژیم غذایی خود حذف کنید. فراوانی کلسترول در رژیم غذایی تقریباً برای دو سوم مردم مشکل عمدهای به وجود نمی آورد، یعنی باعث افزایش کلسترول سرم آنان نمیگردد زیرا بدن، خود را با این مقدار کلسترول تطبیق می دهد، مقدار کلسترول از طریق کاهش تولید آن و یا دفع مازاد آن کاسته و تعدیل می شود.در یک تحقیق، ۵۰ نفر از بیماران تحت آزمایش پروفسور «نامارا» روزانه ۳ عدد تخم مرغ درشت به مدت ۶ هفته مصرف کردند. کمتر از یک سوم آنان طی این مدت کلسترول بالاتری داشتند. اگر به خوردن تخم مرغ علاقمندید و از سوی دیگر برای سلامتی خود نیز اهمیت قائلید، مصرف آن را به سه عدد تخم مرغ کامل (زرده و سفیده) در هفته محدود کنید.از آن جا که تنها زردهٔ تخم مرغ حاوی کلسترول است مجازید به اندازهٔ دلخواه سفیده مصرف کنید، می توان هنگام تهیه غذا هر دو عدد سفیده را جایگزین یک تخم مرغ کامل نمود. حتی میتوان با یک تخم مرغ کامل و دو، سه و حتی چهار سفیده املت یا خاگینه درست کرد. امروزه تخم مرغ هایی به بازار عرضه شده که کلسترول آنها ۱۵ تا ۵۰٪ کمتر از تخم مرغ های معمولی است. مصرف زیاد لوبیالوبیا و حبوبات نظیر آن در عین مغذی و ارزان قیمت بودن محتوی نوعی الیاف محلول در آب به نام پکتین می باشند که ملکولهای کلسترول را احاطه کرده و قبل از ایجاد مشکل برای بدن به خارج هدایت میکنند. تحقیقات متعددی در این زمینه نشان دادهاند که مصرف لوبیا تا چه اندازه می تواند در پایین آوردن کلسترول مؤثر باشد.طی یک آزمایش بر روی مردانی که روزانه یک و نیم پیمانه لوبیا مصرف میکردند معلوم شد کلسترول آنها تنها ظرف ۳ هفته ۲۰٪ کاهش یافته است. بیشتر مردم قادرند تا حدود ۶ گرم از این الیاف محلول در آب را به رژیم غذایی خود بیفزایند و مصرف یک پیمانه لوبیای پخته برای این منظور کافی است. نگران یکنواخت شدن رژیم غذایی خود نباشید زیرا انواع لوبیا از قبیل لوبیای قرمز، لوبیای چیتی، لوبیای چشم بلبلی، لوبیای لیما و عدس، همگی دارای خاصیت پایین آورندگی کلسترول میباشند.اطلاعات جامع از کلسترول بالا/ قسمت اولاطلاعات جامع از کلسترول بالا/ قسمت سوماطلاعات جامع از کلسترول بالا/ قسمت چهارم

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد