بخوانید اطلاعاتی در رابطه با کلسیم / قسمت اول


بخوانید اطلاعاتی در رابطه با کلسیم / قسمت اول

بخوانید اطلاعاتی در رابطه با کلسیم

 

کلسیم 

بیشتر بدن آدمی از کلسیم پوشیده شده و حدود ۹۹٪ کلسیم در بافت استخوانی بدن جمع شده است. با وجود تمرکز استخوانی بافت های نرم بدن و اعصاب در زمان کمبود کلسیم آسیبپذیری بیشتری را به خود اختصاص میدهند. چون کلسیم در انگیزه های عصبی دخالت دارد، فقدان ان باعث تشنج و بد اخلاقی و قرولند می شود. صدای کسی که دچار کمبود کلسیم است، همیشه بلند است (مرتباً داد میزند) و ناتوانی خویش را به صورت ناسازگاری عصبی نشان می دهد. یک نوع خستگی غیر قابل توصیفی برایش بوجود می آید. صاحبان کم بود کلسیم چنان بی آرام و پرخاش جویند که نمی توان با آنها کنار آمد. ایشان خیلی زودجوش می آیند و خشمگین می شوند. کسی که کلسیم به اندازه کافی جذب نمیکند. چون بی آرام می شود به هواخوری مبتلامی گردد (مرتباً آرغ های ساختگی میزند). در سخن گفتن عجول هستند که این موضوع در زنان بیشتر است تامردان، هواخوری در کم بود کلسیم (آرغ زدن) شایع است. و اگر این افراد غذایی خورده باشند که دارای روغنهای فرار باشد، مثل شیر ، پیاز، فلفل چون روغنهای این مواد غذایی در گاز معده حل می شوند. بوی آنها را خود بیمار می چشد و احساس این حالت بیمار را وادار میکند که از قلیایی کننده های محیط داخلی معده استفاده نماید. حال این که مواد قلیایی سبب ایجاد گاز گربنیک در معده میشود. گاز کربنیک به مری فشار می آورد و خارج می شود. از طرفی اسیدکلریدریک با ارزش، به وسیله این قلیائیات خنثی می شود. در نتیجه هر چه کلسیم در مواد غذایی باشد غیر قابل حل میگردد. و به داخل خون جذب نمی شود. گازهای معده گاهی به قسمت پایین شکم راه پیدا می کنند و در اثر حرارت روده ها بر حجم آن گازها اضافه میشود و موجب درد و رنج بیشتر می میگردد. کمبود کلسیم گاهی بابی خوابی شروع میشود. که این خود نوعی عدم توانایی آرام سازی اعصاب است. اگر رژیم غذایی منظم باشد. دیگر احتیاج به قرص خواب نیست و این همه بودجه کلان و داروهای ضد بی خوابی لازم نمی شود. (عامل اصلی بیشتر بیماریها، عدم توجه به مواد غذایی لازم بدن است). سالهاست که برای رفع بی خوابی تبلیغ خوردن یک لیوان شیر یا مقداری ماست را شنیده ام که بهترین خواب آور است.چون کلسیم آرامش دهنده خوبی است و خواب را تأمین می کند. لذا غذاهای کلسیم دار بهترین دارو و درمان کم خوابی هستند. از این رو مبتلایان به بی خوابی قبل از خوابیدن اگر مقدار یک لیوان ماست یا یک لیوان کوچک شیر میل کنند، خواب راحتی را خواهند داشت.

رابطه کلسیم با حساسیت عضلات

یکی از عوارض کمبود کلسیم ایجاد کرامپ یا گرفتگی عضلانی است که به آن اسپاسم هم میگویند. این گرفتگی و چنگ شدن عضلانی در عضلات پاها در شکم و روده ها مخصوصا پاهارامتأثر میسازد. که درمان آن خوردن کلسیم است. ناگفته نماند که رژیم غذایی باید منظم و مرتب نباشد تا حدس کمبود کلسیم قابل قبول باشد. زیرا عوامل چندی در بوجود آوردن اسپاسم و تتانی مؤثر است. اماما بحث کمبود کلسیم را مطرح میکنیم (برای جذب کلسیم باید ویتامین D هم وجود داشته باشد).

رابطه کلسیم با زمان قاعدگی

مقدار کلسیم خون هرزن متناسب با فعالیت تخمدانهای اوست. در شروع قاعدگی کلسیم خون انقدر کم میشود که باعث تنش و ستیزهجویی و پرخاشگری و عصبانیت و زودرنجی می شود. در زمان پیشرفت قاعدگی بتدریج کلسیم کم می شود. تا جایی که ممکن است درد و اسپاسم شدیدی را بوجود آورد. که این امر به خصوص در دوران بلوغ باشدت بیشتری همراه است. برای جلوگیری از این حالت باید لااقل یک هفته از مواد کلسیم دار استفاده کرد و در دوران قاعدگی به مصرف آن ادامه داد.بخوانید اطلاعاتی در رابطه با کلسیم / قسمت دوم

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد