بدن به چه مقدار ید نیازمند است؟


بدن به چه مقدار ید نیازمند است؟

بدن به چه مقدار ید نیازمند است؟

این عنصر جهت کار غده ها و ترشحات داخلی بدن بخصوص ترشح غده تیروئید لازم و ضروری است. ید ضد اسکوربوت بوده ادرارآور میباشد و بیماریهایی چون نقرس، روماتیسم، راشیتیسم، لنفاتیسم و سفیلیس با تأمین ید به میزان کافی معالجه میشوند.

خواص ید

لازم است که بدن به میزان کافی ید داشته باشد تا هورمون‌های تیروئید در حالت عادی و متعادل خود بمانند. در این صورت مشکلاتی مانند گواتر یا پُرکاری تیروئید بروز نخواهند کرد. ید برای داشتن متابولیسم خوب، رشد مناسب در کودکان و عملکرد درست سیستم عصبی لازم و ضروری است.این ماده معدنی برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‌ها و کلسترول لازم است. ید باعث تولید انرژی و افزایش سلامت سلول‌ها می‌شود. ید چربی‌های مازاد بدن را می‌سوزاند. با کمک ید است که ناخن‌ها، مو‌ها و دندان‌های ما محکم و در سلامت می‌مانند. از ید به صورت موضعی برای ضدعفونی کردن زخم‌ها و جراحات استفاده می‌شود. اخیراً از این ماده معدنی برای ضدعفونی کردن آب نیز استفاده می‌شود.

بدن به چه مقدار ید نیازمند است؟

بزرگسالان به 0.14 میلی گرم ید در روز نیازمندند. پس با رژیم غذایی مناسب بایستی نیاز روزانه ید را تامین کنید.

اگر بیش از حد ید مصرف کنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر مقدار زیادی ید را در دوره زمانی طولانی مصرف کنید، می تواند باعث تغییر عملکرد غده تیروئید شود. تغییر عملکرد تیروئید، علایم زیادی مانند افزایش وزن را به همراه دارد.سعی کنید نیاز روزانه ید را با تنوع و تعادل در رژیم غذایی خود به دست آورید و اگر از مکمل های ید استفاده می کنید بایستی به اندازه نیاز باشد چون مصرف مقدار بیش از حد ید برای بدن مضر است. اگر به مقدار خوردن مکمل ها شک دارید به میزان 0.5 میلی گرم و حتی کمتر در روز مصرف کنید.

غذاهای غنی از ید

سیب زمینی کبابیسیب زمینی کبابی از پوره سیب زمینی از لحاظ مواد مغذی غنی تر است. سیب زمینی کبابی منبع مهمی از ید است. یک سیب زمینی متوسط حدود 40% نیاز روزانه ید را تامین می کند.شیرشیر آشامیدنی است که معمولا برای افرادی که نگران کمبود کلسیم یا ویتامین D هستند توصیه می شود. اما شیر محتوی مواد معدنی ضروری ید است. یک فنجان شیر، محتوی56 میکروگرم ید است.جلبک دریایی خشک شدهجلبک دریایی خشک شده، داروی معجزه آسای محتوی ید است. حدود 7 گرم از جلبک دریایی، محتوی 4500 میکروگرم ید است و این مقدار خیلی بیشتر از نیاز روزانه بدن به ید است.کاد ماهیگوشت کاد ماهی نرم، مرطوب، کم چرب، کم کالری و لذیذ است. کاد ماهی منبع پروتئین، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین E و ید است.نمک یددارنمک کریستالی است که از دو عنصر کلر و سدیم به وجود آمده است و از سوی دیگر ید ماده معدنی است. انواع مختلف نمک با ید غنی می شود. اگر نگران کمبود ید در بدن خود هستید ابتدا مطمئن شوید که نمک، یددار است بعد آن را مصرف کنید. 1 گرم نمک یددار حاوی 77 میکروگرم ید است.میگومیگو نیز مانند بسیاری از منابع غذایی دریایی، غنی از ید است. میگو همچنین غنی از پروتئین و کلسیم است.سینه بوقلمون کبابی شده85 گرم از سینه بوقلمون حاوی 34 میکروگرم ید است. بوقلمون همچنین حاوی ویتامین B پتاسیم و فسفر است.آلو بخاراتنها 5 آلو خشک شده، نیاز فیبر، عنصر شیمیایی بور، ویتامین A، ویتامین K بدن را تامین می کند.آلوی خشک شده منبع خوبی از ید است.باقلا1/2 فنجان باقلا محتوی 32 میکروگرم ید است. باقلا همچنین حاوی مقداری پروتئین، مس، پتاسیم و کلسیم است.
  • کنسرو ماهی تونماهی تونی که در روغن، کنسرو می شود معمولا ید بیشتری دارد. همچنین محتوی پروتئین بالا، ویتامین D و آهن است.
تخم مرغ آب پزتخم مرغ آب پز نیاز ویتامین A، ویتامینD، روی، کلسیم، آنتی اکسیدان ها و بسیاری موارد دیگر را تامین می کند. یک تخم مرغ آب پز، نیاز 10% از ید مورد نیاز روزانه هر فرد را تامین می کند.ماستماست علاوه بر کلسیم و پروتئین، ید خوبی دارد. 1 فنجان ماست، 154 میکروگرم ید دارد.-موز-توت فرنگی-خرچنگ دریایی-100 گرم خرچنگ دریایی حدود 100 میکروگرم ید دارد.از نظر حکم اسلام و فقها، خوردن گوشت حیوانات دریایی حرام است مگر ماهیان پولک (فلس) دار و میگو، که از این دسته استثناء شده اند و خرچنگ چون فلس ندارد و از چنین ویژگی برخوردار نیست، خوردنش حرام است.
  • نان سفید
  • لوبیا سبز

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد