خانه / بیماری های قلب و دستگاه گردش خون / بررسی افزایش فشار خون
افزایش فشار خون
افزایش فشار خون

بررسی افزایش فشار خون

بررسی افزایش فشار خون

فشار خون به علل مختلف بالا میرود. فشار خون ایده آل ماگزیمم (سیستولیک) ۱۲ و مینیموم (دیاستولیک) ۸ برای مردان و کمی پائین تر برای خانم هاست. فشار ۱۴ روی ۹ (۱۴۰ به ۹۰) مشکوک و بالاتر از آن فشار خون بالا محسوب می شود.

علائم بیماری: سردرد، سرگیجه، حالت عصبی، تحریک پذیری، احساس خستگی، بی خوابی، افزایش متناوب فشار خون که بعدها ثابت خواهد شد. در صورت عدم درمان عوارض جانبی به همراه دارد که مهمترین آنها شامل بزرگ شدن و نقص دریچه ای قلب، بیماری های کلیوی، انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی است.

علل بیماری: تصلب شراین، گرفتگی عروق، زمینه خانوادگی، افزایش ویسکوزیته خون باریک شدن عروق به علت استرس یا رسوب کلسترول و مشکل عروق کلیوی،

درمان: داروهای مختلف در درمان فشار خون بالا مورد استفاده می باشند که اغلب مؤثر و کم عارضه اند. لیکن بهترین راه رژیم غذایی است. با کم شدن وزن فشار خون نیز به طور قابل توجهی کم می شود. با کم خوردن گوشت و به طور فراوان استفاده از سبزیجات همچنین فشار خون کاهش پیدا خواهد کرد، لیکن بهترین و سریعترین راه پایین آوردن آن، گیاه خواری کامل است.

غلات، میوه های تازه، سبزیجات تازه (خام یا پخته) همچنین استفاده از نمک دریا یا نمک خوب (Celtic salt) که حاوی چندین نوع املاح معدنی است. در این صورت به همراه آن میتوان داروهای فشار خون را نیز به طور بسیار تدریجی و زیر نظر پزشک کم کرد. ورزش نیز به طور منظم روزانه حداقل ۱۲ – ۲۰ دقیقه به طوری که قلب به طپش درآید، باعث باز شدن دیواره عروق از ملکول های چربی چسبیده به دیواره و ممانعت از باریک و تنگ شدن عروق خونی میگردد.

در صورت ابتلاء قبلی به فشار خون باید از تمرین های آهسته شروع نمود و تحت نظر مربی با تجربه تدریجاً تندتر کرد و به طور منظم روزانه انجام داد.

 آرام گرفتن تعمق یا مراقبه

 یکی از دلایل مهم فشار خون، افزایش فشارهای روحی، هیجانی و استرس است. در حال حاضر دور شدن از استرس و هیجان کار آسانی نیست، بهترین راه خلاصی از این مسئله تمرینات آرام گرفتن و تعمق یا مراقبه است. جهت انجام این کار روی یک صندلی راحتی بنشینید با چشمان بسته، چند نفس عمیق بکشید.

مغز تان را از هر چه درون آنست پاک کنید و با بهترین نیرو احساس کنید که رها هستید، سپس تصور کنید که و جودتان از فشار عصبی به فرم مایع پر شده و این امواج از فرق سر تا نوک انگشتان دست و پایتان در حرکت است. آنگاه احساس کنید که تمام بدنتان از فشار این مایع پر شده و دریچه های ده انگشت دست و پا فقط محلی برای خروج و تراوش این مایع به بیرون است. پس در تصور تان دریچه ها را بکشید اجازه بدهید تا این مایع بدن شما را ترک کند

ابتدا توجهتان را به سر و پوست سر متوجه سازید و احساس کنید فشار مایع از سر به طرف صورت و کردن میرود و در ماهیچه های صورت خود احساس رهائی و انبساط کنید. به

همراه آن اضطراب و فشار نیز از گردن به شانه ها و قسمت بالای بازو و سینه و اندام های درونقفسه صدری می رود (پیوسته به نفس های خود دم و باز دم توجه داشته باشید). سپس مایع را به ساعد، مچ دست و به کف دست بفرستید و از نوک انگشتان خارج کنید.

همچنین شکم و پشت دنده ها و اندام های درونی شکم و سپس رانها، زانو ساق پا، مچ پا، کف پا و خروج آن را از نوک انگشتان پا احساس کنید. این احساس جریان مایع را بین ۳- ۵ دقیقه تنظیم نمائید. سپس به همراه ۳-۴ نفس عمیق احساس انبساط، نشاط و آرامش خاطر داشته باشید. هدف این است که با نفسهای عمیق و پاکسازی روح، انرژی مصفا و خالص را جایگزین فشارهای عصبی کهنه نمائید.

این تمرین بنام «draining_excercise) معروف است که باید دوبار روزانه صبح زود و قبل از خواب انجام دهید. بزودی در خواهید یافت که این صلح و آرامش و نشاط درونی جزئی از شما خواهد شد و بجای بغض، عداوت و کینه، عشق و محبت به دیگران و صداقت و آرامش درونی خواهید یافت. ابتدا ممکنست برای شما بسیار مشکل باشد، تا بتوانید ذهنتان را رها کنید. ولی بتدریج آمادگی پیدا خواهید کرد و نهایتاً پاداش شما دریچه ای است به سمت زندگی نوین سرشار از آزادی، نشاط و انبساط خاطر و فشار خون شما نیز تدریجاً کمتر و کمتر خواهد شد.

telegram

همچنین ببینید

سکته قلبی

عوامل تشدید کننده بروز سکته قلبی قسمت دوم 

جنسیت از نقطه نظر علم پزشکی، حداقل تا سن ۴۰ سالگی زنان نسبت به مردان …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *