بررسی رابطه کم خونی و ورزش


 بررسی رابطه کم خونی و ورزش

 بررسی رابطه کم خونی و ورزش

 در مرض کم خونی (انمی) در این مرض ابتدا به ملایمت شروع بورزش نمود که حرکت و طپش قلب زیاد نشود. قبلاً چندی مالش داده سپس شروع بورزش نمائید. در هیستری کره، مالیخولیا. ضعف مادرزائی، مزاج عصبانی و در خشک شدن مفصلی و سل ریه بجهه باز شدن مفصل و ازدیاد گنجایش ریه در تمام این حوادث ورزشی مفید است. مالش طبی (ماساژ) بر دو نوع است: ۱- مالش ساده یعنی با دست در هنگامیکه مقصود تحریک در دوران جلدی باشد ۲- مالش قوی بدین طریق که جلد بدن را با روغن چرب نموده و بعد بملایمت مالش داده و کم کم با قوت دست بکشند و همیشه باید بطرف موافق جریان خون ورید مالش داد. عمل فیزیولوژی: مالش جلد را (پوست بدن) نرم و ماده سباسه و چربی او را پاک و عمل غدد عرق را مرتب می نماید و عمل گردش خون را در موضع مالش تحریک کرده و بدین جهه اگر ماده سیرزی در آنجا جمع شده باشد به سهولت جذب خواهد شد و عضلات را تقویت و اعصاب را ارامش می دهد با وجود تمام محسناتی که برای ورزش گفته شد ما کاملا مخالف ورزش های سنگین مثل بکس، وزنه برداری، دویدن زیاد و اقسام آن هستیم. مخصوصاً اگر این قبیل ورزشها بشکل مسابقه انجام شود.بعضی اشخاص طماع در کشورهای متمدن این عمل را برای جلب منفعت بشکلی نمایش و تاتر در اورده اند و عده جان خود را فدا نمایند تا عده دیگری لذت ببرند و تفریح کنند.ورزش های سنگین ضرر مهم و غیرقابل جبران برای قلب و ریه ها و کلیه ها و مفاصل دارند. این اعضاء همین که از حد معین بیشتر فعالیت کنند بکلی فرسوده و خسته میشوند و ذخیره ای که دارند بمصرف می رسانند و پس از مدت کمی شخص بکلی ناتوان و مبتلا به بیماریهای سخت و گوناگون میگردند مخصوصاً بازیاد شدن سن عوارض آن بیشتر محسوس می شود.  معاینه و آزمایش های دقیق و پرتونگاری که از بدن ورزشکاران بعمل آمده و این موضوع را کاملا ثابت نموده و بهمین جهت پزشکان عالی مقام و دانشمندان علم پزشکی در خارج کاملاً مخالف ورزش های سخت و سنگین میباشند و پیوسته در این راه مبارزه می نمایند ولی متاسفانه نفع پرستان ابداً به موضوع بهداشت اهمیت نداده برای استفاده شخصی جان عدهای را بخطر میاندازند.میل داریم که رهبران ورزش در ایران سعی و کوشش خود را بیشتر پترویج ورزش های سبک تر مثل تنیس، فوتبال، شکار، دوچرخه سواری و غیره معطوف دارند البته اگر این ورزش های خفیف هم بشکل، مسابقه در آیند مضر و خطرناک خواهند نمود.زنان بدلیل مواجهه با قاعدگی های سخت ودوران بارداری،بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم خونی های شدید قرار میگیرند.بانوانی که حرکات ورزشی منظم وسنگین انجام می دهند نیز با افزایش خطر ابتلا به فقر آهن روبرو هستند.با این حال،انجام ورزش های هوازی از قبیل شنا-دومیدانی ودوچرخه سواری به زنان مبتلا به کم خونی کمک می کند تا بهتر با شرایط موجود کنار بیایند.جالب اینکه ورزشهای هوازی امکان ارسال گلبولهای قرمز با کارایی بیشتر را به بافت ماهیچه ای فراهم کرده ولی در عوض با رقیق سازی گلبولهای قرمز در پلاسمای خون (مایع خون بدون سلولهای آن)باعث کاهش همه جانبه سطح هموگلوبین می شوند.نکته مهم در ورزش برای افراد مبتلا به کم خونی یافتن تمرینات مناسبی است که منجر به تخلیه ذخیره انرژی شما نشده وتمام مزایای ورزش های هوازی وغیر هوازی را نیز برای شما فراهم سازد.بهرحال به خاطر بسپارید حتما در صورت ابتلا به کم خونی با پزشک خود در خصوص این که آیا ورزش برای شما خطرساز است وتا چه زمانی مشورت نمایید.انجام حرکات ورزشی برای ایجاد عملکرد صحیح سلولها نیاز به صرف اکسیژن بیشتری در بدن دارد.ورزش در افراد کم خون سطح اسید لاکتیک ودر نتیجه خستگی را بسرعت بالا برده (اسید لاکتیک به جای اینکه دفع شود سریعا در عروق تجمع میابد)احساس بیحالی و کاهش مقاومت بدنی ایجاد می کند.بعلاوه با تاخیر در زمان ریکاوری روبرو شده ودچار گرفتگی عضلانی شدید و دور از انتظاری خواهند شد.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد