برنامهٔ غذایی سبزی خواران


برنامهٔ غذایی سبزی خواران

برنامهٔ غذایی سبزی خواران

 گروهی از سبزی خواران، به سادگی خوردن تمامی گوشتهای قرمز از قبیل: گوشت گوسفند، گوساله را کنار میگذارند، در حالی که گروهی دیگر از آنها، فقط مقدار مصرف همهٔ فرآوردههای حیوانی را در فهرست غذایی خود کاهش می دهند. فقط در مواقعی که خوردن تمامی فرآوردههای حیوانی نظیر: انواع گوشت، پنیر، ماکیان و تخم مرغ، در برنامهٔ غذایی مادران سبزی خوار کاهش یابد، مادران و شیرخواران آنها در معرض خطر کمبود مواذ غذایی قرار خواهند گرفت.در مواردی که مادران شیرده، از رژیمهای بسیار محدود استفاده میکنند، مسلماً برای کودکانشان نیز مشکل سوء تغذیه خواهد داد. به عنوان مثال: روزی یل کودک ۶ ماهه، در حالت اغماء به مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سان دیاگو آورده شد. مادر او برای مدت ۸ سال، به هیچ وجه از غذاهای حاوی ویتامین B۱۲ مانند: گوشت، تخم مرغ و یا شیر را استفاده نکرده بود، ولی هیچ یلک از علائم کمبود ویتامین B۱۲ هم در مادر مشهود نبود.شیرخوار مذکور در هنگام تولد به ظاهر سالم بوده و بعد از تولد نیز تا ۴ ماهگی رشد خوبی داشته بود، سپس رشد او متوقف گشته و حتی کاهش یافته بود: او به تدریج شل و بی حال، بی قرار و تحریل پذیر شده بود. جالب توجه است که این کودک کوچک با این که مادر وی علائمی از کمبود ویتامین B۱۲ را نشان نمیداد، خود دچار کمبود شدید این ویتامین شده بود. من خوشحالم از این که گزارش نمایم، این شیرخوار فقط در عرض ۴ روز به طور غیر قابل تصوری، با مصرف ویتامین B۱۲، بهبود یافت و پس از ۱۴ روز با نسخه ای در دست مادر که مصرف روزانهٔ ویتامین B۱۲ را برایش تجویز نموده بودند، مرخص گردید.موردی که ذکر گردید، از موارد بسیار وخیم بوده است، خوشبختانه اغلب مادران سبزی خوار افراد آموزش پذیر و آگاهی هستند که در مورد تغذیهٔ خود دقت کافی داشته و میدانند که ویتامین B۱۲ و ویتامین D، در سلامتی کودکانشان، نقشی حیاتی را به عهده دارند. فقط مادران سبزی خواری که از رژیم های بسیار محدودی پیروی می کنند، باید دربارهٔ ابتلا به کمبود شدید ویتامین ۱۲ B محتاط باشند.والدینی که خود سبزی خوار می باشند، غالباً مایل هستند که یک کودلا سبزی خوار نیز تربیت نمایند. البته اگر فهرست غذایی کودل با دقت تنظیم گردد، این موضوع ایرادی نخواهد داشت. یلک کودلک سبزی خوار نسبت به افراد بزرگسال، خیلی بیشتر در معرض کمبود مواذ غذایی قرار دارد، و این مساله به این خاطر است که یک کودله نیاز بیشتری به دریافت کالری و مواذ تغذیه ای گوناگون دارد.از نظر مقدار مواد تشکیل دهنده، یلک فهرست غذایی پر از سبزیجات و غلات، برای معدهٔ کودل بسیار حجیم بوده و قبل از این که بتواند پروتئین، کالری و ویتامینهای مورد نیاز سن او را تأمین نماید، فقط معدهٔ او را پر از غذا میکند. یل تخم مرغ در یک حجم کوچلی ۳۰ گرمی و قابل هضم، محتوی ۷۰ کالری، پروتئین فراوان و مقادیر زیادی موادّ تغذیهای ارزشمند می باشد. برای تأمین فقط همین مقدار پروتئین از طریق غذاهای گیاهی، کودل شما باید یلک تا دو فنجان برنج و لوبیا بخورد، با مقایسهٔ این دو نوع غذا، میتوانید به مشکلات موجود پی ببرید.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد