تاثیر ورزش ایروبیک در عملکرد بهتر قدرت بدنی بیمارا مبتلا به ام اس


تاثیر ورزش ایروبیک در عملکرد بهتر قدرت بدنی بیمارا مبتلا به ام اس

تاثیر ورزش ایروبیک در عملکرد بهتر قدرت بدنی بیماران مبتلا به ام اس

 

برای درمان ضعف، به کار حساب شده و دقیق نیاز دارید: برای به حداقل رساندن ضعف، ابتدا باید مطمئن شد که ضعف و سفتی، تحت کنترل هستند. سپس باید فهمید چه ورزشهایی مفید است و کدامشان ضرر دارد. یک فیزیوتراپ میتواند در تعامل با شما، متناسب با نیازهایتان، برنامه ی ورزشی مناسبی برایتان طراحی کند. به عنوان مثال:

* یک ورزش ایروبیک (هوازی) متناسب با سطح توانایی شما، میتواند قدرت و وضعیت کلی بدنتان را بهبود بخشد.

*تمرینات قدرتی با وزنه می تواند، گروههای عضلانی را که به دلیل عدم استفاده ضعیف شده است، تقویت کند.

* تمریناتی که توسط فیزیوتراپ به صورت انفعالی روی عضلات فرد اجرا می شود، کمک می کند تا این عضلات، حتی اگر پیام عصبی کافی و مناسبی از اعصاب آسیب دیده دریافت نکند، نرم و تحریکپذیر باقی بماند. جهت درمان هرچه مؤثرتر ضعف، به استفاده از وسایل کمک حرکتی موجود نیز، برای بالا بردن ضریب اطمینان و صرفهجویی در انرژی خود احتیاج دارید.

به عنوان مثال، اگر ضعف در پا و مچهایتان سبب شود انگشتان پایتان را بکشید، این موضوع نه تنها باعث میشود مدام سکندری بخورید، بلکه انرژی ارزشمند زیادی را هم صرف این می کنید که دائم پا و انگشتان پایتان را بالا نگاه دارید. قطعه ی ارتوپدی پایی پایی یا ankle-footorthosis) AFO) یک بست پلاستیکی سبک است که داخل کفش قرار میگیرد و باعث می شود پا و انگشتان پای شما در زاویه ی مناسبی قرار بگیرد تا لازم نباشد برای فعالیت، انرژی زیادی مصرف کنید. بست AFO، برای هر فرد به صورت سفارشی و مخصوص همان فرد توسط ارتوتیست ساخته می شود.

(شخصی که بستها و سایر وسایل ارتوپدی را بنا بر تجویز پزشک، طراحی کرده، میسازد و برای استفاده تنظیم می کند.) اگرچه AFO در نگاه اول ممکن است همه ی انتظاراتتان برآورده نکند (خانمها تمایل دارند آن دامنشان بپوشانند)، ولی خیلی زود متوجه خواهید شد که مزایای آن بر نقاط ضعفش می چربد.

شریر وسایل کمک حرکتی مثل عصا چوب زیر بغل واکر و صندلی چرخدار موتوری نیز به جبران ضعف بدنی کمک میکند. هیچ کس دلش نمیخواهد فکر کند به این وسایل محتاج است، اما این ابزارها برای کسانی که از ضعف زیاد رنج میبرند ارزشمند است. این وسایل کمک می کند تا انرژی تان را برای کارهای بزرگ ذخیره کنید. به علاوه، برای رفتن به جایی، راهپیمایی همیشه عاقلانهترین و ایمنترین روش محسوب نمی شود. (به مبحث «استفاده از وسایل کمک حرکتی برای تحرک هرچه بهتر» که در ادامه ی همین فصل می آید، مراجعه کنید.)


دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد