تاثیر ورزش در کاهش کلسترول


تاثیر ورزش در کاهش کلسترول

تاثیر ورزش در کاهش کلسترول

 

همان گونه که حتماً شنیده اید و یا خوانده اید فعالیت فیزیکی نقش مهمی در تأمین سلامت جسمی شما دارد. تأثیرات فیزیولوژیک ورزش بر کاهشکلسترول عبارتند از :الف - سطح کلسترول بد (LDL)پایین تر می آید ب - سطح کلسترول خوب (HDL) بالا میرود.ج - سطح تریگلیسریدها پایین تر می آیدد - حساسیت سلولها به انسولین زیاد شده این امر سبب میگردد، قنداضافهٔ بدن وارد سلولها شده تجزیه گردده - فشار خون در حد پایین باقی میماندو- مرگ در اثر بیماری های قلبی و سایر ناخوشی ها کاهش می یابد. مدارک قوی موجود است که نشان می دهد فعالیت بدن از بروز سرطان رودهٔ بزرگ و دستگاه گوارش در مردان و زنان و سرطان پستان و رحم در زنان جلوگیری میکند.افرادی که فعالیت فیزیکی دارند در مقایسه با کسانی که فعالیت ندارند بهترمی توانند وزن خود را در حد مطلوب حفظ کنند. از آنجا که چاقی با دیابت وبیماری کیسه صفرا همراه است و زمینه ای برای بروز بیماری های دیگر می باشد، تحرک، راهی است برای زندگی سال متر و طولانی تر، همچنین تحرک موجب قویتر شدن عضلات شما می گردد که در نتیجه تعادل بهتری خواهید داشت، استخوانهایتان محکم تر و سیستم قلب و عروق شما سالمتر خواهد بود.ورزش سبب اعتماد به نفس می گردد. اگر دقت کرده باشید وقتی یک نفرمی گوید «من دونده هستم» یا «من فوتبالیست هستم»، این جملات بیانگر مهارت، قدرت یا نکات مثبت دیگری است که به دلیل فعالیت به آنها دست یافته اند. بدون فعالیت، آنها هیچ فرقی با سایر افراد ندارند.همچنین با ورزش کردن، شما احساس بهتری خواهید داشت. . پیاده روی، شنا و فعالیتهایی از این قبیل مانند عاملی که با فشار روحی، اضطراب یا افسردگی مقابله می نماید، عمل می کند. دانشمندان و محققان بسیاری در مورد فواید ورزش تأکید کرده اند همان گونه که قبلاً گفته شد ورزش باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) شده و در مقابل بیماریهای قلبی و سرطان، اثر محافظتی دارد، اما فراموش نکنید که شما باید یک برنامهٔ منظم ورزشی منحصر به خودتان که در عین حال ساده نیز باشد داشته باشید برای این که سلامت قلبی - عروقی خود را بالا ببرید لازم است سه یا چهابار در هفته و هر نوبت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برنامهٔ خاصی را که گفته می شود انجام دهید. این برنامه به گونه ای تنظیم شده است که قلب شما ۶۰ تا ۸۵ درصد حداکثر فعالیت خود را انجام دهد در آغاز که اقدام به ورزش می کنید بهتر است شروعی آرام داشته باشید.همزمان که ورزش را ادامه می دهید ضربان قلبتان را نیز کنترل کنیددر بسیاری از افراد دیده میشود همان طور که به وسیلهٔ رژیم غذایی، کلسترول عمومی بدن را پایین می آورند یا حتی وزن خود را کاهش می دهند و یا از دارو استفاده میکنند می توانند با ورزش، «HDL» را در حد بالا نگه دارند. ورزش تقریباً همیشه موجب کاهش و LDL می گردد و این امر سبب کاهش میزان کلسترول عمومی بدن خواهد شد. ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده روی در مسافت ۳ تا ۵ کیلومتری در یک روز که ۶ تا ۷ بار در هفته انجام شود برای این منظور ورزش های متوسط موجب می شوند چربی اضافهٔ بدن بسوزد و قند اضافه بدن نیز به مصرف برسد و بدین طریق وزن بدن شما در حد مطلوب باقی خواهد ماند و دچار اضافه وزن نخواهید شد. برای شروع ورزش اصولی و صحیح، به خود سخت نگیرید. ابتدا خیلی آرام شروع نمایید مثلاً پیاده روی کنید. روزانه در چهار نوبت و هر بار حدود ۱۵ دقیقه یعنی مجموعاً ۶۰ دقیقه پیاده روی نمایید. هفته اول در همین حد کافی خواهد بود. در هفته بعد به تدریج، زمان آن را تا ۳۰ دقیقه افزایش دهید و سپس آن را به ۴۵ دقیقه یا بیشتر برسانید.   در هر حال لازم است آنچه را آموختید عملاً نیز به کار بگیرید تا به نتایج مطلوب در کاهش وزن و کلسترولخون دست یابید.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد