تغذیه در دوران بارداری و شیردهی


تغذیه در دوران بارداری و شیردهی

تغذیه در دوران بارداری و شیردهی

  تغذیه یکی از عوامل قابل توجه برای زنان باردار محسوب می شود، مقدار غذا نباید بیشتر و یا کمتر از مقداری که شخصی در حال عادی مصرف می نماید تعیین گردد. مگر این که وزن زن باردار خیلی بالا برود. مصرف کالری روزانه مورد نیاز زن باردار را ه ۲۵۰ کالری (یعنی به اندازهٔ مصرف روزانه یک خانم باردار) پیشنهاد میکنند. زیرا اگرچه در ماه های آخر حاملگی به واسطه بالا رفتن متابولیسم بدن، ظاهراً مقدار بیشتری کالری مورد نیاز خواهد بود ولی این احتیاج در واقع با تقلیل فعالیت جسمی، ایجاد توازن می نماید. افزایش وزن زنان در طول بارداری نباید بیش از ۱۰ کیلوگرم باشد و حتی بعضی متخصصین عقیده دارند که اضافه شدن وزن را باید در حدود ۸ کیلوگرم نگاه داشت و در صورت لزوم با کمک متخصصین تغذیه مقدار کالری دریافتی زن حامله را به ۱۸۰۰ کالری در روز محدود نمود. در هنگام حاملگی احتیاج بدن به پروتئین زیاد می شود زیرا علاوه براحتیاجات زمان عادی، بدن برای ساختن و ترمیم انساج، رشد زهدانی، ازدیاد حجم خون، رشد جنین، رشد بافت غده های پستان و بالاخره ازدیاد متابولیسم به پروتئین بیشتری احتیاج دارد. کمبود پروتئین ممکن است باعث افزایش آب خارج سلولی و ادم (یا خیز) گردد، که خود بالاخره منجر به عدم توازن الکترولیت ها و اختلالات عمل کلیه ها و کبد که در مسمومیت آبستنی دیده می شوند، میگردد. ویتامین ها به زن حامله باید توسط پزشک توصیه گردد. کمبود ویتامین ها میتواند مضراتی به همراه داشته باشد مثلاً با کمبود ویتامین A - که برای مقاومت بدن در مقابل عفونت ضروری است - زن زودتر ذات الریه میگیرد و عفونت های زایمان او بیشترخواهد بود. در مورد مادران شیرده بسیاری از متخصصین معتقدند که اگر فرد میخواهد به شیر دادن ادامه دهد باید توجه خاصی روی ترکیب رژیم غذایی خود داشته باشد. بسیاری از مادران در دوره شیردهی می خواهند وزنشان کاهش یابد. باید توجه شود که از دست دادن وزن در حدود یک پوند در هفته برای حفظ شیرسازی مطلوب به نظر میرسد. اگر مادری برای کاهش وزن تمرین میکند، باید مطمئن باشد که کالری دریافتی اش برای پاسخ به نیازهای افزایش یافته شیرسازی و تمرین کافی است. مقدار کالری پیشنهادی روزانه که اخیرا برای زنان توصیه شده یک انرژی دریافتی پایه در حدود ه ۲۲۰ کالری در هر روز برای زنان در سن تولید مثل است که با ۵۰۰ کالری اضافی در هر روزی برای شیردهی حدود ه ۲۷۰ کالری خواهد شد . حال اگر فرد به فعالیت بدنی بپردازد مقدار کالری دریافتی او باید باز هم بیشتر شود. در پژوهشی که اخیراً انجام گرفته نشان داده شده است: زنان شیرده فعالی در روز حدود ه ۳۲۰ کالری انرژی مصرف میکنند که برای تعادل انرژی باید این میزان کالری در غذای روزانه خود به بدن برسانند . گارزان میگوید تحقیقی جدید نشان داده که مادران شیرده در هر روز در حدود ۱/۲۵ گرم در هر کیلوگرم از وزن به پروتئین نیاز دارند. چنانچه یک غذای متعادل با مقادیر کالری مطلوب مصرف شود، نیازی به مکمل های ویتامینی برای زنان شیرده نمی باشد همه زنان درگیر در فعالیت های شدید نیاز به نوشیدن بیشتر مایعات برای جلوگیری از کم ابی دارند. پزشکان برای تعیین این که شیوه زندگی مادران شیرده روی شیرسازی آنها مؤثر است، باید توجه دقیقی به رژیم غذایی و سطح تمرین انها داشته باشند. سؤالاتی که پزشکان از مادران می نمایند به شرح زیر است: ایا شما خیلی سریع وزن خود را از دست دادهاید؟ ایا تمرین باعث خستگی شما می شود؟ چند بار در روز غذا میخورید؟ آیا بیشتر فعالیت میکنید و کمتر شیر می دهید؟ پزشکان اغلب سؤالاتی هم درباره تغییرات سینه مادران میپرسند. اگرچه بیشتر مادرانی که با سینه شیر میدهند. قادرند به شیردهی و تمرین خود بدون مشکلی ادامه دهند اما بیماری ممکن است توضیح دهد که سینه هایش شل است و احساسی پر بودن مانند اوایل را ندارد. کرسی میگوید: چنین مادری اغلب فقط نیاز دارد که سایز سینه بندهایش را کمی کاهش دهد. اما اگر کودک به آرامی وزن زیاد کند، این وضعیت نیاز به تحقیق و توجه دارد کرسی میگوید: پزشکان ممکن است با بیمارانی مواجه شوند که در مورد جراحات نوکسینه یا درد در این ناحیه شکایت کنند. در بسیاری از موارد ممکن است جراحت نوک سینه به خاطر قرار ندادن کودک در زیر سینه موقع شیر دادن باشند. همینطور ممکن است این مشکلی به خاطر متناسب نبودن پوشش سینه ها در هنگام تمرین باشد. پزشکان باید بر لزوم بستن سینه ها به خصوص هنگام تمرینات ورزشی شدید، تاکید کنند. داگلاس میگوید: درد سینه ممکن است نشانه ای از پیشرفت یک عفونت باشد که برای درمان آن آنتی بیوتیک لازم است. مارچانت میگوید: بیماران حتی با درد سینه که شاید باعث ناراحتی باشد، باید به شیردهی با سینه ادامه دهند تا مجاری شیری باز شود و عفونت برطرف گردد

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد