قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / تغذیه سالم در ایام امتحانات و کنکور/قسمت دوم
تغذیه سالم در ایام امتحانات و کنکو
تغذیه سالم در ایام امتحانات و کنکو

تغذیه سالم در ایام امتحانات و کنکور/قسمت دوم

هـ) در روزهای امتحان به علت استرس و فشارهای عصبی به طور معمول تغذیه دانش آموزان دچار اشکال می شود که هم روی یادگیری تأثیر می گذارد و هم به علت استرسی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و موجب می شود بیماریهای متعدد در این دوران سلامت آنها را تهدید کند. بنابراین برای پیشگیری از آثار نامطلوب تغذیه نامناسب و بروز بیماریها باید یک برنامه ریزی غذایی صحیح برای دانش آموزان تنظیم کرد تا عملکرد مغز و یادگیری آنها افزایش یافته و سیستم ایمنی بدن نیز تقویت شود.

بسیاری از والدین نگران تغذیه فرزندان خود در دوران امتحانات هستند. به همین دلیل با دادن مقادیر زیادی غذا به فرزند خود، کالری اضافه بر نیاز به بدن او می رسانند.

ولی حقیقت امر این است که در دوران امتحان، به دلیل استرس های وارد بر دانش اموزان، سطح ترشح هورمون آدرنالین در بدنشان افزایش مییابد، از این رو نیاز به مصرف پروتئین دو تا سه درصد افزایش مییابد زیرا این هورمون باعث افزایش سوخت پروتئینهای بدن می شود. اما در عین حال کالری مورد نیاز، تغییر چشمگیری نخواهد کرد. امروزه برخلاف تصور همگان، اثبات شده است که فعالیت های مغزی و فکری نیازمند انرژی زیادی نیست. از این رو بهتر است میزان مواد غذایی مصرفی مانند زمان غیر امتحانات باشد ولی مصرف مواد پروتئینی به خصوص پروتئینهای غنی با ارزش بیولوژیکی بالا؛ مانند تخم مرغ، شیر و انواع گوشت باید تا حدودی افزایش یابد.

غذا و تقویت یا تضعیف حافظه: بی خوابی، بدخوابی، نگرانی و اضطراب، سوء هضم، یبوست مزاج، پرخوری، تداخلی در غذا (به جای نظم در غذا، خوردن مواد مختلف به فاصله های کم) زیاد خوردن ماست ترش و دوغ، خوردن مقدار زیاد پنیر، سیب ترش، مقدار زیادی گشنیز هرکدام به طریقی فعالیتهای فکری را دشوار یا حافظه و سرعت انتقال را موقتاً گند می کند.

به عکس خواب مناسب، استراحت، اعتماد به نفس، تغذیه مناسب و منظم، مزاج مرتب، مطالعه در زمان مناسب (نه بلافاصله بعد از صرف غذا) خوردن مقدار متعادلی از خرما یا کشمش، عسل، گردو به همراه پنیر، آجیل به مقدار کم، تنفس عمیق در هوای سالم و ورزش صبحگاهی، استفاده از شیر یا شیر کاکائو، استراحت نیم ساعته در نزدیکی ظهر، بیدار ماندن بعد از نماز صبح تا بعد از طلوع آفتاب، خودداری از خواب نزدیک غروب آفتاب موجب نشاط و فعالیت مغز و افزایش حافظه و آمادگی برای کارهای فکری ~ .می شود خوردن صبحانه در ساعات اولیه بامداد (صبح نسبتاً زود) به این مقصود کمک میکند استفاده از مقدار کمی زنجبیل در غذاها (به جای ادویه دیگر یا همراه آنها) نیز مفید است.

تلاوت آیات قرآن کریم و روزه ماه مبارک رمضان نیز به دلایلی که نیاز به بحث جداگانه دارد در افزایش حافظه مؤثر است. براساس نظر متخصصان بهترین راه برای افزایش یادگیری خوردن صبحانه ای کافی و مناسب است. صبحانه انرژی اولیه برای عملکرد مغز را تأمین میکند و ثابت شده دردانش آموزان موجب افزایش قدرت یادگیری، تمرکز و تقویت حافظه شده و قدرت حل مسأله را بالا میبرد. صبحانه مناسب شامل مواد قندی یا غلات پیچیده مثل نان و پروتئین است تا انرژی کافی برای شروع فعالیت های روزانه تأمین و در سطح مناسب نگهداری شود.

بنابراین خوردن میوه و آبمیوه تازه، شیر، پنیر، مغزها (مانند گردو و بادام) و تخم مرغ، محرک خوبی برای فعالیت های مغزی است. درباره کودکانی که به خوردن صبحانه کامل علاقه ای نشان نمیدهند، حتی خوردن تنها یک لیوان شیر و یک عدد موز لازم و ضروری است و به هیچ عنوان نباید کودک صبحانه نخورده به مدرسه برود. خوراندن صبحانه زیاد و به زور اثر معکوسی بر آمادگی دانش آموزان دارد. همچنین خوردن برخی از مواد غذایی آثار نامطلوبی در یادگیری دارند.

به طور مثال، مصرف مقدار زیادی شیرینی و یا مقدار زیاد کافئین آثار منفی به صورت ایجاد خستگی، تغییرات خلقی و کاهش آب بدن دارد یا خوردن موادغذایی با چربی زیاد موجب ایجاد احساس خواب آلودگی می شود. به طور کلی هر ماده غذایی که بیش از ظرفیت کودک به او خورانده شود، توصیه نمی شود.

خوردن مواد پروتئینی در طول روز و وعده های ناهار و شام موجب عملکرد بهتر مغز می شود. خوردن آب و مایعات فراوان در طول روز موجب شادابی و افزایش قدرت یادگیری می شود. در هنگام مطالعه و درس خواندن اغلب دانش آموزان احساس گرسنگی و خستگی دارند و به طور معمول به خوردن یک میان و عاده برای کارایی بهتر و ادامه مطالعه تمایل دارند. مواد سبک و کم چرب مانند مغزهای پسته، فندق، بادام، گردو، کشمش، بادام زمینی، چند عدد بیسکوییت و شیر یا میوه و آبمیوه، کمی نان و پنیر کم چرب به تمدید انرژی و تمرکز در بچه ها کمک می کند.

در بعضی مطالعات مشاهده گردیده غذاهایی مانند توت فرنگی، شاه توت، مویز، ماهی، شکلات و بعضی ویتامین ها مانند تیامین و اسید فولیک در بهبود حافظه نقش داشته است. به طور کلی، رژیم غذایی در دوران امتحانات باید حاوی مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدراتهای پیچیده، آب و مایعات و مقدار کمی چربی باشد. درس خواندن در جای آرام، بدون صداهای رادیو، تلویزیون و صداهای متفرقه نیز در تمرکز حواس و یادگیری و بخاطر سپردن اثر جدی دارد.

تغذیه سالم در ایام امتحانات و کنکور /قسمت دوم

مطلب پیشنهادی

علل بروز اهنجاری های فکی و دندانی

تاثیر عوامل محیطی بر ناهنجاری های فکی و دندانی

تاثیر عوامل محیطی بر ناهنجاری های فکی و دندانی   -عوامل محیطی عنوان کلیه عواملی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *