تغذیه عمومی در ورزش


تغذیه عمومی در ورزش

تغذیه عمومی در ورزش

 چون بواسطه ورزش مواد بدنی زیادتر به تحلیل میرود. بدین جهت احتیاج به جبران آن زیادتر است همچنین قوه هاضمه را افزوده و اشتها را زیاد مینماید. و نباید بعد از خوردن غذا مبادرت بورزش نمود . زیرا که حرکات سخت و دشوار غذا را بدون هضم و تأثیر در معده وارد امعاء میکند و بعلاوه خون که در این وقت باید مجاری غذا باشد میل بعضلات می نماید."اغلب بیماری های غذائی مثل بیماری قند، نقرس، کبد و اختلال دستگاه گوارش به علت ورزش نکردن و یکجا نشستن است. دنیای امروز یکی از شرائط بهداشت را ورزشی و حرکات بدنی میداند. واضح است قبل از ورزش باید معاینه پزشکی بعمل اید تا بعضی اشخاصی که مبتلا به بیماریهای قلبی ریوی و غیره هستند از ورزش اجتناب نمایند. همچنین اشخاصیکه مدتی مرض سل بطول انجامیده و مستعدین به نزف الدم دماغی (خون دماغ) و مبتلایان به سوزاک ورزش مضر است.سی نکته تغذیه ای در ورزش ۱- غذاهای روزانه را حداقل در پنج وعده میل نمائید. ۲- غذا را خیلی داغ و یا خیلی سرد میل نکنید. ۳- غذا را خوب بجوید تا هضم آن را در معده تسهیل نمائید. ۴- از خوردن قسمتهای سوخته غذا پرهیز نمائید. ۵- از خوردن چربی ، غذاهای خیلی چرب ، پر روغن و همچنین از خوردن کره زیاد اجتناب نمائید. ۶- از غذاهای سرخ شده و کلا" سرخ کردنی پرهیز نمائید. ۷- در خوردن شیرینی جات و مواد قندی افراط ننمائید ۸- حداقل در سه وعده از وعده های روزانه شما می باید از مواد پروتئینی استفاده شود. ۹- از مواد هیدرات کربن دار به میزان کافی می باید در رژیم غذایی گنجانده شود. ۱۰- حجم موادغذایی هر وعده را کنترل نمائید . ۱۱- بدن بطور روزانه نیاز به انواع ویتامین ها دارد و لذا میباید از مواد حاوی ویتامین به میزان کافی استفاده نمود. ۱۲- در طول روز ، هفته و ماه می باید از رژیمهای متنوع و کامل ، همچنین باب میل در صورت هماهنگی با جدول غذایی استفاده شود. ۱۳- مواد غذایی را برای وعده های روزانه در محیط مناسب نگهداری نمائید. ۱۴- هر روز حداقل ۱۰ لیوان آب بنوشید . ۱۵- قبل یا بعد از تمرین و بلافاصله چیزی نخورید (منظور وعده غذایی است) ۱۶- با پرخوری و افراط در استفاده از مواد مختلف خود را دچار سوء تغذیه ننمائید. ۱۷- از مواد غذایی ومکملهای با کیفیت استفاده نمائید. ۱۸- انجام آزمایش ،تست بدنی و همچنین چکاب کلی میتواند کمک خوبی جهت تنظیم رژیم غذایی باشد. ۱۹- مشخص نمودن وضعیت بدن و اندازه گیری مستمر چربی شما را در برنامه ریزی غذایی کمک می کند .

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد