تغییرات تکاملی و روانی کودک چگونه است؟


تغییرات تکاملی و روانی کودک چگونه است؟

تغییرات تکاملی و روانی کودک چگونه است؟

 رشد یک پدیده مستمر است. ممکن است در بعضی کند شود ولی هرگز متوقف نمیگردد. از نظر سرعت رشد، هیچ دو کودکی مانند همدیگر نیستند.رشد همچنین بستگی کامل به درجه بلوغ مغز، دستگاه عصبی و سایر قسمت های بدن دارد. تا زمانی که دستگاه عصبی، عضلات و مفاصل به بلوغ کافی نرسیده باشند کودک نمیتواند راه برود. به همین ترتیب و از همه مهم تر، هیچ کودکی نمی تواند کنترل ادرار و مدفوع خود را به دست آورد مگر اینکه تمام ارتباطات عصبی بین مغز، نخاع، مثانه و روده شکل گرفته باشد و هر قدر نشستن روی لگن نمیتواند تغییری در این امر ایجاد کند.

آیا صحبت کردن به تکامل رشد عضلانی و مغزی مربوط است؟

بله، تا زمانی که دهان بزرگ، کام قوس دار و زبان کوچکتر نشود امواج و عضلات مربوط به تکلم قادر به تولید صداهای لازم برای بیان کلمات نیستند. معمولا مغز تاقبل از دوازده ماهگی رشد کافی برای حرف زدن پیدا نمی کند. تنها پس از رسیدن به این مرحله از رشد است که میتوان حرف زدن را یاد داد. برخی بچه ها اولین کلمه خود را خیلی زود در سی و دو هفتگی و بعضی خیلی دیر در سه یا چهار سالگی، به زبان می آورند. معمولا دخترها زودتر از پسرها حرف میزنند.

تغییرات تکاملی ذهنی و روانی کودک به چه ترتیب است؟

وزن مغز کودک در طی سال اول زندگی دو برابر می شود. این افزایش وزن تا حدودی ناشی از افزایش تعداد سلولهای مغزی و تا حدودی به دلیل رشد اتصالات بین سلولها و قسمتهای مختلف مغز است. بدون این اتصالات ما قادر به فکر کردن نخواهیم بود و یادگیری نیز از طریق این اتصالات شروع می شود.این اتصالات در نوزاد هنگامی که وی به چیزی علاقمند می شود و تلاش ذهنی می کند، شروع به تشکیل یک شبکه میکنند. کودک این کار را هنگام تحریک هر یک از حس هایش سم انجام می دهد. بنابراین  از  بدو تولد، صداها، تصاویر، تماس ها، احساسات، بوها  و  مزه ها اتصالات بیشتری را می سازند. ایجاد درک عمومی مستلزم کنار هم قرار گرفتن قسمتهای متعددی است.برای پیشرفت رشد ذهنی بایستی بینایی، شنوایی، حافظه و مهارت های حرکتی با هم  پیش بروند. قوای عقلی کودک برای درک اینکه در اطراف او چه می گذرد وابسته به حواس و حرکات بدن می باشد. به عنوان نمونه، بدون بینایی کودک نمی تواند یک اسباب بازی را ببیند.بدون حافظه، اسباب بازی مورد علاقه اش او را هیجان زده نمی کند، بدون هماهنگی مغز و عضلات، کودک نمی تواند دستش را به سوی اسباببازی در حال حرکت دراز نماید، بدون هماهنگی دست و چشم، کودک نمی تواند اسباببازی را بگیرد، بدون گرفتن و بازی کردن با اسباب بازی، کودک نمی تواند تصویری از آن اسباب بازی داشته باشد

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد