توصیه های غذایی


توصیه های غذایی

توصیه های غذایی

 نان بویژه نان گندم از باارزشترین مواد غذاییست که خداوند برای بندگان خود از سر رحمت خلق کرده است. نان اگر بطور طبیعی و بدون حذف سبوس مورد استفاده قرار گیرد در طول عمر تأثیر بسزایی دارد. نان جلوه رحمت الهی است و باید بدان توجه خاصی مبذول داشت. طب اسلامی در بیان اهمیت نان احادیث بسیار زیادی برجای گذارده است. احادیثی که سراپا حکمت و پند است. معصومین (ع) از نان سبوسدار و آرد الک نکرده استفاده میکردند.از عایشه روایت شده که: سوگند به آن خدایی که محمد رسول اللّه (ص) را به حقیقت برانگیخت در خانه رسول خدا (ص) الک نبود و آن جناب هرگز نانی که آرد آن را الک کرده باشند میل نکرد.از انس بن مالک نقل کردهاند که رسول خدا (ص) هرگز نان سفید سبوس گرفته و الک شده میل نمیکرد. از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: چون نماز صبح را خواندی، پاره نانی بخور تا با آن دهان خویش را خوشبو سازی، حرارت آن را فرو نشانی، دندانهایت را محکم سازی، لثهات را استحکام بخشی، روزی خویش را بدست آوری و خوی خود را نیکو سازی.سالمندان و علمای سالمند توجه کنند که نان سبوسدار میل کنند و هرگز عادت به خوردن نانهای امروزی نداشته باشند. سبوس نان همه ویتامینهای لازم برای بدن را در خود دارد. طبیعت نان، گرم مایل به اعتدال است. نان سبوسدار ملین طبع و پیشگیری کننده از چاقیست. زود هضم میشود و رافع بواسیر و شقاق و سرطان معده و روده است. نانی که سبوس آن را گرفته باشند دارای خواصی برعکس نان سبوسدار است؛ پس نباید در اجتناب از آن تردید کرد. اگر نان سبوسدار همراه با میوه و سبزی میل شود غذایی کامل است و با افزودنیهایی مانند: سیاهدانه، کنجد، رازیانه، زیره، شنبلیله، گشنیز و امثال آن سبب تقویت مزاج کهنسالان میشود.* مصرف نان سبوسدار را برای علمای فرهیخته جهت تحکیم سلامتی و طول عمر و مصون ماندن بدن از سرطانها و سکته های مغزی و قلبی اکیدا توصیه میکنیم و از آنان میخواهیم از مصرف نان بدون سبوس که این روزهاحاصل کار تمام نانواییهاست اجتناب ورزند.نان باید از آرد گندم و جو هر دو تهیه شود. نباید سبوس گندم و جو کاملا گرفته شده باشد. همواره بهتر است نانی که تازه از تنور بدست آمده تناول کنند و از نانهای مانده پرهیز نمایند.* از مصرف مواد پروتئینی و فرآوردههای کارخانهای و گوشت مرغ ماشینی اکیدا خودداری کنند.* همینطور از مصرف روغنهای مایع خودداری نمایند.* هرگز برنج بدون سبوس میل نکنند. به ازای هر نفر یک قاشق چایخوری پودر سبوس در برنج بریزند و بهصورت کته (دمپخت) کنند و میل نمایند. ۱ الی ۲ ساعت پس از غذا آب و سایر مایعات ننوشند.* از نیم ساعت قبل از غذا تا ۵* لقمه را کوچک گیرند و خوب بجوند و با آب دهان خویش فرودهند. هر چقدر غذا خوردن طول بکشد بر طول عمر آنان افزوده خواهد شد.* خوردن غذا را با چشیدن نمک شروع کنند و قبل از سیر شدن از آن دست بکشند.* میان غذا و خواب فاصله بیاندازند و روزها بجز اندکی نخوابند، چرا که خواب روز کسالتبار و موجب تجمع اخلاط در مسیر اعضای رئیسه میشود و ممکن است زمینه و بستری برای سکته مهیّا کند.* به گوشت ماهی خود را عادت ندهند و اگر ماهی میل کردند بعد از آن از رفتن به حمام خودداری کنند تا یک روز از آن بگذرد. ماهی را بدون آب لیموترش نخورند و قبل از طبخ آن شکم ماهی را با دیگافزارهایی ۵] مانند: زنجفیل، دارچین، خولنجان، زیره، گردو، فلفل و غیرو اندود کنند تا سردی ماهی گرفته شود.* در سنین بالا اغلب باید از عسل بهعنوان یک ماده مغذی استفاده کرد. عسل باید کاملا طبیعی و بدون غذا دادن به زنبور تهیه شده باشد.* غذاهای پیران باید مغذی و لطیف باشد و مزاجش به سردی زیاد گرایش نداشته باشد. از غذاهای خشک و سختهضم مانند گوشت خشک شده بشدت بپرهیزند و اگر تصادفا غذاهای خشک و نامناسب خوردند باید سریعا با غذاهای دارای مزاج مخالف تداوی شوند. غذاها باید لینت لازم را به معده و رودهها بدهند. روغن زیتون و اشکال مختلف زیتون برای آنان مفید است. انجیر و دو برابر آن آلوی بخارا را در یک کاسه آب خیس کنند و صبح روز بعد در حالت ناشتا یا ساعتی بین صبحانه و ناهار تناول کنند. اگر در فصل زمستان قرار دارند همراه با انجیر و آلوی بخارا مقداری عسلآبمیل کنند.* مصرف مویز صبح ناشتا همراه با صبحانه به مقدار ۲۱ یا ۳۶ یا ۷۲ عدد بسیار مفید است.* مصرف گوشتهای دارای مزاج گرم و تر مناسبترند. گوشت گوسفند و گوساله جوان مناسب است که گاه بصورت کباب همراه با مواد ملین تناول شود و اگر مزاج گوشت از حیوانی بود که سردی و خشکی بیشتری دارد، با خوراکیهای دارای مزاج گرم و تر باید خنثی شود.* میوههای خوشبو مانند سیب، سیب گلاب و گلابی بسیار سودمند است.* مصرف شیر برای آنان مفید است، البته نه پاستوریزه. هر چیزی بصورت طبیعی مفید است، نباید چربی شیر زیاد گرفته شده باشد.چربی شیر باید آنقدر گرفته شده باشد که برای تهیه فراوردههای شیر مانند: سرشیر و خامه و غیرو لازم است. شیر همراه با چربیبهترین غذای ضد خشکی مفاصل و آرتروز است. اگر معده آنان بخوبی شیر را هضم کند استفاده از شیر بهترین فرصت است.* در غذاها مصرف مواد گیاهی جالیزی برای پخته شدن بسیار مناسب است.سبزیهایی مانند: چغندر، کرفس، بامیه، انواع کلم و کنگر و سیر کوهی، والک و شنگ و امثال آن و کدو در انواع آن بسیار مفید است. پختن سیب و به و سبزیهای پختنی همراه با غذاها بسیار مناسب میباشد. انواع مرکبات برای آنان توصیه میشود. آناناس و انبه میوههای خوب و سرشار از مواد مغذی و معدنی و ویتامینه هستند.* مصرف روزانه میوه در فصول مختلف سال قطعا نباید از نظر دور داشته شود. اما باید توجه داشت که هر چیزی حتی میوهها نیز بهتر است تازه چیده شده باشد. محصولات غذایی چه محصولات جالیزی مانند گوجه و کدو و خیار و کلم و کلمگل و گرمک و خربزه و هندوانه و امثال آن هرچه کمتر از زمان چیدن آن گذشته باشد بهتر است. مزه و لذت و اثر یک میوه تازه چیده شده مانند گوجه و طالبی در مقایسه با آنکه از مغازه تهیه میشود تفاوت دارد، تا چه رسد به آنکه مدتی مانده است. هر میوه سردی که مصرف شود با میوه یا شربت گرمی بدرقه گردد تا تعادل برقرار گردد و قدری به سمت گرمی و تری تمایل داشته باشد. از میوههای جالیزی گرمک و طالبی کاملا شیرین از بقیه مناسبتر هستند. انواع آلوها و زردآلوی شیرین برای آنان مناسب است بشرط آنکه سردی آنها با مقداری مواد گرم برطرف گردد.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد