قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / تکنیک های مؤثر در کنترل استرس
کنترل استرس
کنترل استرس

تکنیک های مؤثر در کنترل استرس

تکنیک های مؤثر در کنترل استرس

 

زمانی که به تمرین تجسم میپردازید، توصیه می کنیم کار را با چند نفس عمیق شروع کنید. سپس به مدت پنج تا ده دقیقه تمام نکات ریز و دقیقی را که در مورد آن صحنه به نظرتان میرسد از قبیل مناظر، صداها، بوها و هرچیز دیگری که می توان تجسم کرد  در مراقبه (مدیتیشن): آن هایی که تجسم، برایشان مثل آب خوردن است، قدم بعدی، مراقبه (مدیتیشن) خواهد بود.

هدف از مراقبه، تمرکز روی یک لغت، جمله یا صدای خاصی است (که به آن مانترا (mantra) میگویند)، و باید آن را پیش خود به شکلی آرام، یا با صدای بلند، به صورت متوالی تکرار کنید. برای یک مراقبه ی صحیح، باید چندین بار در روز و هربار پانزده تا بیست دقیقه این کار را انجام دهید (ترجیحا در زمان ثابتی از روز).

در اثر تمرین، با تکرار مراقبه به صورت متمرکز، میتوانید افکار، مناظر و صداهای دیگر را مهار کنید. تا زمانی که برایتان ارامش بخش باشد، مهم نیست که چه کلمه یا صدایی را برای تکرار انتخاب می کنید. برای اینکه بتوانید چندین دقیقه تمرکز تان را حفظ کنید، به تمرین و ممارست زیادی احتیاج دارید، اما نتیجه ی آن احساس آرامش واقعی است.

شل کردن پیشروندهای عضلات: شل کردن هر یک از گروههای عضلانی هفده گانه به ترتیب، یک راه مهم برای رساندن بدن به حالت راحتی و آرامش محسوب می شود. میتوانید با نشستن روی صندلی یا خوابیدن روی تختخواب این تمرین را انجام دهید. در هر دو روش باید عضلات مزبور را یک به یک تحت کشش قرار داده و سپس شل کنید و در این اثنا، نحوه ی تغییرات را احساسی کنید. میتوانید کار را از بالای بدن شروع کرده و ادامه دهید تا به پایین بدن برسید یا از انگشتان دست و پا شروع کنید و به طرف مرکز بدن ادامه دهید. هرروشی که به کار می برید، از قسمتهای کوچک بدن مثل چشمها، زبان و آرواره، غافل نشوید.

 شل کردن پیش رونده ی عضلات باعث می شود که روز آرامی را شروع کنید و شیوهی ایمنی است که بدن را برای خوابیدن آماده می کند. S2 اگر عضلات خاصی دچار اسپاستیسیته (سفتی) هستند، کشیدن آنها ممکن است باعث بروز اسپاسم شود. از نورولوژیست یا فیزیوتراپ خود بخواهید توصیههایی در مورد بھترین نحوہی کار با آن گروههای خاص عضلات به شما ارائه دهد.

بهبود تکنیکهای مؤثر کنترل استرس، احتیاج به زمان، تمرین و صبر و حوصله دارد. اگر می بینید که انجام هریک از این روشها برایتان مشکل است و یا علی رغم حداکثر کوشش شما، باز هم استرس هایتان پابرجاست، شاید لازم باشد با یک متخصص در این باره مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی

مواد بی حس کننده دندان

کاربرد مواد بی حس کننده دندان در دندانپزشکی 

کاربرد مواد بی حس کننده دندان در دندانپزشکی    اغلب کارهای دندانپزشکی همراه با کاربرد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *