خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / جلوگیری از پیری و فرسودگی(قسمت دوم)
برنامه پیشگیری از پیری
برنامه پیشگیری از پیری

جلوگیری از پیری و فرسودگی(قسمت دوم)

کورتیزون داروی دیگریست و برای درمان آرتریت بخصوص آرتریت روماتوئید به کار میرود که داروی بسیار خطرناکی است ؛ این دارو سیستم ایمنی را تضعیف می نماید، به طوری که حتی یک عفونت کوچک نیز میتواند زندگی بیمار را تهدید نماید.

این دارو همچنین غده ادرنال را مستقیماً تحت تأثیر قرار می دهد. کورتیزون باعث کاهش کلسیم میشود و به ایجاد استئوپروز (پوکی استخوان) منتهی میگردد. مصرف این دارو به مقدار زیاد به کوشینگ، افزایش فشار خون، دیابت، ناراحتی های روحی، ریزش مو، افزایش موهای سطح بدن، اختلالات قاعدگی و غیره منجر می شود.

در کل داروی خطرناکی است و تنها برای بیماریهای تهدید کننده زندگی باید مصرف شود. گوشت قرمز حاوی فسفر در حدود ۲۰ تا ۵۰ برابر کلسیم است، با مصرف گوشت زیاد غده پاراتیروئید تحریک شده کلسیم را از استخوانها بیرون می راند. اضافی کلسیم در اطراف مفاصل رسوب میکند، یکی از دلایلی که افراد با رژیم گیاهخواری نسبت به گوشت خواران کمتر به استئوآرتریت مبتلا می شوند، همین است.

در یک رژیم گیاهخواری نسبت فسفر به کلسیم بهتر حفظ می شود. کربوهیدراتها و شیرینی های ساختگی نه تنها به کاهش بسیاری از ویتامین ها و املاح بدن منجر می شوند، که نسبت نرمال و تعادل بین آنها را نیز بر هم میزنند. در نتیجه ویتامین و املاح علاوه بر اینکه برای بدن لازم و ضروری هستند، نسبت آنها نیز بسیار مهم می باشد. مطالب ذکر شده از جمله عواملی هستند که در ایجاد پیری، فرسودگی و ناتوانی دخیل میباشند.

چنان که اشاره گردید، تغذیه صحیح، تمرین های ورزشی، پیاده روی، آشامیدن آب به مقدار زیاد، هوای سالم، استراحت کافی و آرامش و رعایت سایر نکات  باعث میشود، حربه های محکم در مبارزه با پیری است که با توسل به آنها می توان جوان ماند و عمر طولانی داشت. تحقیقات نشان داده اند، که علاوه بر تغذیه سالم، مصرف روزانه ۲۵۰ – ه ه ه ۱ میلی گرم ویتامین C، ۰ ۱۰ – ه ه ۴ واحد ویتامین E و ه ه ۱۷۰ – ه ه ه ه ۵ واحد بتاکاروتن در جلوگیری از پیری زودرس، جوانی و شادابی پوست بسیار مؤثر است. مهمترین راه های جلوگیری از پیری و فرسودگی به شرح زیر ارایه میگردد:

استفاده از یک رژیم غذایی سالم، به حداقل رساندن یا جلوگیری از مصرف سموم و مصرف زیاد و ممتد از آنتی اکسیدان ها و نوشیدن آب به مقدار کافی،

  • استفاده از ویتامین ها، املاح معدنی و برخی از مکمل های ضروری با نظر پزشک معالج.
  • تحرک، جنبش، پیاده روی، تمرین های ورزشی و رژیم دلخواه به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری ها، دیابت و غیره و انجام تنفس صحیح.

رها شدن از استرس، نگرانی و افزایش تحمل و مقاومت در برابر شداید و مشکلات زندگی .

  • استراحت و خواب به حد لزوم.

• داشتن ایمان قوی روحیه اجتماعی، یاری رساندن به محرومان که این خود احساس عمیق لذت و آرامش را به همراه خواهد داشت.

جلوگیری از پیری و فرسودگی(قسمت اول)

telegram

همچنین ببینید

هیدرات های کربن

هیدرات های کربن چیست و چه خواصی دراد..؟

هیدرات های کربن چیست و چه خواصی دراد..؟  هیدرات های کربن هیدرات های کربن که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *