حکمت موی پشت زهار چیست…؟؟


حکمت موی پشت زهار چیست…؟؟

حکمت موی پشت زهار چیست...؟؟

 بر هر زن و مردی واجب و لازم است که در نظافت و ازاله (برطرف کردن) موهای پشت زهار و به عبارت دیگر موهای پشت خاصه که در زیر دل وزیر ناف و پایین می روید و همچنین موی های زیربغلی، جد و جهد کرده و کوشا باشند و لااقل ماهی یک مرتبه با هر وسیله ای که می توانند جلو و عقب را نظیف و پاکیزه نگه دارند. بهترین و بهداشتی ترین داروها و وسایل برای برطرف کردن «مو» همانا «واجبی» است که آن را «نوره» یا «حنای زرد» یا «موبر» هم میگویند (مخلوط آهک با زرنیخ) که در اغلب حمام های عمومی و در مغازه های عطاری و داروخانه ها و بعضی سوپرمارکت ها در بسته های گوناگون یافت می شود.آن را با آب خمیر کرده و بمالند، پس از ۵ دقیقه کلیه موها را زایل می کند. بعد با آب سرد موضع را خوب شستشو دهند. هم موضع نرم و لطیف خواهد شد و هم از امراض زیر جلدی جلوگیری به عمل خواهد آمد. اگر بانوان و مردان موهای زیر بغل و پشت زهار خود را برطرف نکنند، در انتهای موها، زیر جلد، جانورانی ریز لانه میگذارند که شش پا نام دارند وتقریباً شبیه به شپش هستند و با هیچ وسیله ای حتی الکل نیز از بین نمی روند، مگر به وسیله خمیرآهک و زرنیخ (واجبی).اگر همه ماهه موها را برطرف کنند از گزند این جانور ریز محفوظ خواهند ماند. اگر خمیر «واجبی» را از زیر چانه تا سر ناف نیز بمالند و همیشه این عمل را تکرار کنند به مرض خانمان سوز سل مبتلا نخواهند شد. کسانی که به این مرض مبتلا هستند بدانند که مالیدن واجبی به سینه، در بهبود این بیماری مؤثر خواهد بود.برخی از منابع دینی که به حکمت موجودات جهان می‌پردازند؛ به دو نوع از حکمت روئیدن مو اشاره دارند: 1. جنبه‌های بهداشتی جسم است؛ مانند این‌که روییدن و سپس تراشیدن مو موجب دفع بعضی از سموم بدن است. یا این‌که برای رفع آلودگی محل آن است؛ زیرا محل آن به دلیل رطوبت برای آلودگی آمادگی بیشتری دارد. 2. جنبه دوم مسائل اخلاقی است؛ زیرا انسان مجبور به بر طرف کردن موهای زاید بدن است؛ و این اشتغال به ازاله می‌تواند مقداری از تکبر و غرور انسان را کاهش دهد؛ و سبب شود تا انسان به ضعف و ناتوانی خود پی ببرد. مفضل بن عمر یکی از شاگردان امام صادق(ع) در این زمینه از آن‌حضرت چنین نقل می‌کند: «نیک اندیشه کن که چگونه آفرینش از هر خطا، زیان و ناهماهنگى به دور است و یک‌سره حکمت و تقدیر است و مصلحت و سود. اصحاب «مانى» و دیگران که خواستند بر آفرینش و هدف‌مندى آن اشکال گیرند،رویش مو در روى زهار و زیر بغل را ناروا شمردند، غافل از این‌که رشد مو در این مکان‌ها با وجود رطوبت در آنها مرتبط است و چنان‌که گیاه در جاى مرطوب مى‌‏روید، مو نیز در این جاها رشد مى‌‏کند. آیا نمى‏‌بینى که این جاها براى پذیرش مواد زاید بدن از همه جا مناسب‌تر است؟ وانگهى این امر باعث مى‌‏شود که [گذشته از تدابیر الهى‏] خود انسان نیز قدرى به بدن خود برسد و از رهگذر بهداشت و نظافت، تنى سالم داشته باشد. همچنین با کوتاه کردن موهاى زاید بدن، روحیه آتشین، تندى، سرمستى و خشم او شکسته شود و از پرداختن به سرگرمی‌هاى گمراه ‏کننده و بی‌کارى پرهیز نماید»

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد