خستگی ناشی از شیمی درمانی در سرطان


 خستگی ناشی از شیمی درمانی در سرطان

 خستگی ناشی از شیمی درمانی در سرطان

 داشتن انرژی کافی برای انجام وظایف روزمره، جهت زندگی، شغلی، تفریح و فعالیت های اجتماعی یکی از جنبه های مهم در کیفیت زندگی است. بیمارانی که دچار سرطان شده، تحتجراحی قرار گرفته اند، شیمی درمانی میکنند و یا تحت پرتو درمانی هستند، از کمبود انرژی در زندگی روزانه خود رنج میبرند. در واقع یکی از عواملی که بیش از خود بیماری، به این افراد لطمه میزند، بی تحرکی است. کاهش اوج اکسیژن مصرفی به ۱۱ تا ۱۲ میلی لیتر در هر کیلو کرم از وزن بدن از عواقب این بی تحرکی است. افت سریع در کارکرد دستگاه های مختلف به خصوص دستگاه قلبی عروقی و اسکلتی از دیگر پیامدهای عدم فعالیت است. محدودیت حرکت مفاصل، پوکی استخوان، عدم تعادل و کاهش آستانه درد نیز به دنبال بی تحرکی در این بیماران تشدید می شود در واقع سطح پایین آمادگی بدنی یکی از عوامل بسیار مهم تأثیرگذار بر کیفیت بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان است.خستگی در 14 تا 96 درصد از مبتلایان به سرطان، به ویژه آنها که تحت درمان هستند، بروز می‌کند. خستگی یکی از عوارض پیچیده سرطان است و علل زیست‌شناختی، روانشناختی و رفتاری دارد. توصیف خستگی مشکل است و افراد مبتلا به سرطان هر یک این حالت را به‌گونه‌ای متفاوت بیان می‌کنند. به‌عنوان مثال می‌گویند؛ احساس خستگی، ضعف، ناتوانی، کسلی، کوفتگی، سنگینی یا کندی می‌کنند، ولی کارشناسان بهداشت و درمان از عباراتی نظیر سستی، خستگی، بی‌میلی، ناتوانی، عدم تحمل فعالیت‌های فیزیکی، کم انرژی بودن و ضعف برای توصیف خستگی استفاده می‌کنند. می‌توان خستگی را وضعیتی توصیف کرد که به دلیل کمبود انرژی باعث پریشانی و کاهش توان فعالیت می‌شود. علائم خاص آن ممکن است فیزیکی، روانی یا عاطفی باشند. برای درمان مؤثر، خستگی ناشی از سرطان و درمان آن باید از انواع دیگر خستگی متمایز شود. شیمی‌درمانی ممکن است شما را خسته کند. همین‌طور چیزهای دیگر مانند کم‌خونی، که کم شدن تعداد گلبول‌های قرمز خون است. افسردگی یا درد مداوم، مصرف داروهای تکراری یا بدخوابی هم موجب خستگی شما می‌شود. بنابراین، طوری برنامه‌ریزی کنید تا کمتر احساس خستگی کنید. کمتر کار کنید. بگذارید دیگران به شما کمک کنند. ابتدا فعالیت‌هایی را که مهم‌ترند، انجام دهید. از دیگران کمک بخواهید. مرخصی بگیرید یا ساعات کمتری کار کنید. پزشک یا پرستار خود را در جریان بگذارید اگر: قادر به انجام فعالیت‌های عادی خود نیستید، حتی بعد از استراحت و خواب احساس خستگی زیاد می‌کنید، خوب بخورید و بیاشامید. وقتی حالتان خوب است غذاهای سالم درست کنید. آنها را در فریزر بگذارید تا بعدا نیز مصرف کنید. به‌جای 3کامل در روز،5 یا 6 وعده کم غذا بخورید تا نیروی خود را حفظ کنید. ظرف آبی همراه خود داشته باشید و در طول روز جرعه‌جرعه بنوشید. تا حد ممکن فعال باشید. سعی کنید هر روز ورزش کنید. حتی 15 تا 30 دقیقه در روز شما را سرحال می‌آورد. پیاده‌روی کنید یا دوچرخه ثابت سوار شوید. از پزشک یا پرستار خود بخواهید ورزش‌های دیگری را که می‌تواند به شما کمک کند، معرفی کنند. کشش، یوگا یا تایچی به برخی افراد کمک کرده است. برای استراحت وقت بگذارید. به پیام بدن خود توجه کنید. وقتی احساس خستگی می‌کنید استراحت کنید. سعی کنید در طول روز یک ساعت یا کمتر چرت بزنید. برای خواب یک روال مشخص در پیش بگیرید. دوش گرفتن یا موسیقی گوش دادن پیش از خواب به شما کمک می‌کند آرامش بیابید. هر شب دست کم 8 ساعت بخوابید.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد