خطرات مصرف شکر (قسمت اول)


خطرات مصرف شکر (قسمت اول)

خطرات مصرف شکر

شکر و انواع شیرینیها یکی از بزرگترین خطراتی که در اشخاص بخصوص اطفال دارد، خراب کردن، ضایع کردن و باصطلاح کرم خوردگی دندانها است، خاصیت دیگرش این است که اگر بمقدار زیادتر از اندازه بهداشتی خورده شود موجب عدم فعالیتهای سایر دستگاه های سالم بدن شده باحتمالی خیلی زیاد سبب بالا رفتن قند خون و در صورت مختل شدن عمل کلیه در پیشاب هم قند دیده خواهد شد، که از لحاظ پزشکی و بهداشتی نشانه خوبی نخواهد بود، و باز خاصیت دیگرش این خواهد بود که بالطبع وزن شخص زیادتر خواهد شد و جنابعالى هم میدانید که زیادی وزن خطر بزرگی در بوجود امدن بیماری های قلبی و عوارضی حاصله از آن خواهد بود. صحیح است که حرارت وانرژی بدن باید از طریق مواد ئیدرات دوکربن، فندی و نشاسته ای تأمین شود، اما تا چه حد و چه اندازه؟ بنابراین خرابی و کرم خوردگی دندانها را از طریق استفاده از قند و شکر فراموش نفرمائید، ضمنا چون شیرینی ها از طریق دهان وارد بدن میشوند در نظر گرفتن برخی نکات بهداشتی لازم و ضروری است: ۱ - شیرینی با غذا خورده شود نه در فواصل غذاها.۲- شیرینی ها مایع خورده شوند یا مخلوط با خوراکی نگه اینکه مثل قند یا نبات خشک در دهان جویده شود. ۳- شیرینی ها را در مدت کمتری در دهان نگاهدارید نه اینکه قند یا نبات و امثال آن مدتها در دهان نگاه داشته شود. ۴ - شیرینی های مایع زیان خیلی کمتری به دندانها می رسانند، درصورتیکه شیرینی های خشک برای دندانها زیانآور هستند. اکنون برای اینکه زندگی بهداشتی و سالم خوبی داشته باشیم یا باصطلاح متخصصان بهداشت دارای یک lealthy Living || باشیم .مراعات نکات بهداشتی ذیل لازم و ضروری است ۱-حتی المقدور شیرینی های جامد را در دهان نجوید. ۲ - حتی المقدور شیرینی ها در مدت کمتری در دهان نگاهداری شوند. ۳- حتی الامکان شیرینی اضافی بغذاها افزوده نشود، مثلا آنهمه و انقدر قند یا شکر با چای مصرف نشود، متخصصین بهداشت  سفارش می کنند. ۴- اغلب اشخاص در خوردن یا مصرف کردن شربت ها و کمپوت ها و مرباها زیاده روی میکنند، ملاحظه فرموده اید حتی ماست را هم با شکر یا مربا میخورند و میگویند خوش مزه تر می شود، صحیح است اما زیان آورتر هم می شود. ۵ - شیرینی ها، شربت ها و مرباها، باید کم کالری باشد، این قبیل خوراکی ها اگر کم کالری باشند بهداشتی تر و سالم تر خواهند بود. ۶- کسانی که میخواهند وزن متعادلی و قلب سالمی داشته باشند. ':مراعات مادہ برای  آنان لازم و ضروری است. پس بطور خلاصه برای اینکه  زندگی سالم و انشاء ا... عرضی و طولی و عمق عمری سالم داشته باشیم چه باید کرد؟ ۱ - باید غذاهای زیاد شیرین خورده نشود. ۲ - بجای شیرینی ها از میوه ها استفاده شود. ۳- در خوردن خرماها و خربزه های شیرین زیاده روی نشود. ۴- دراضافه کردن نمک بغذا حد متوسط درنظر گرفته شود. ۵- نمک را با غذا میل کنید نه بصورت قرص،۶- چربی زیاد بخصوصی چربی های حیوانی (باستثنای ماهی) از هر جهت کلسترول خون را زیاد کرده، وزن را بالا برده و قلب را مریض می کند  ۷ - غذا حتی المقدور کم چربی باشد  با کم شیرینی و برعکس دارای الیاف بیشتری باشد باصطلاحئ غذائی روزانه یا سالانه است، فراموش نشود که  بلکه تأکید میکنند که از ۱۵ سالگی بالا حتی  این مقدار شیرینی را هم باید کم کرد و کمتر مصرف شود، بخصوص در وسط غذا از خوردن شیرینی هم باید پرهیز کرد.

شیرینی ها و مواد قندی

شیرینی ها و مواد قندی بعلت دارا بودن کالری کافی مخصوصاً چون پیران کمتر غذاهای لازم کالریزا می خورند لازم است، البته به شرطی که مبتلا به دیابت یا زیادی کلسترول خون نباشند. عسل :عسل مخصوصاً اگر بجای قند و شکر آن هم باکره صبح ها مصرف شود خوب است. عسل با تمام محاسنی که دارد باید با احتیاط مصرف شود و زیاده روی نگردد.خطرات مصرف شکر (قسمت دوم)

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد