خواب  چیست وما به چند ساعت خواب نیاز داریم؟؟


خواب  چیست وما به چند ساعت خواب نیاز داریم؟؟

خواب  چیست وما به چند ساعت خواب نیاز داریم؟؟

 

مراحل خواب

انسان هنگام خواب، سیکل های خواب متوالی را طی می‌کند. هر یک از سیکل‌ها بین 90 تا 110 دقیقه طول می‌کشد و شامل دو مرحله است: مرحله حرکات سریع چشم و مرحله پیش از آن، که خود به چهار بخش، تقسیم می‌شود. این چهار بخش به ترتیب عبارتند از:1. خواب سبک در نخستین قسمت خواب، ما نیمه هوشیار هستیم. فعالیت ماهیچه‌ها کم می‌شود و ممکن است کشش اندکی در آن‌ها دیده شود. دلیل اینکه این قسمت به این نام خوانده می‌شود، آنست که می‌توان فرد را به آسانی بیدار کرد.2. خواب واقعی بعد از گذشت 10 دقیقه از خواب سبک، خواب واقعی آغاز می‌شود که حدود 20 دقیقه طول می‌کشد. در همین زمان، ضربان قلب و تنفس کند می‌شود. اکثر زمان خواب ما در این بخش سپری می‌شود.3 .خواب عمیق در گام سوم، مغز شروع به تولید امواجی با دامنه بلند و فرکانس پایین (کند) می‌کند، که اصطلاحاً امواج دلتا نامیده می‌شوند. ضربان قلب و سرعت تنفس هم به کم‌ترین میزان خود می‌رسد.قسمت چهارم با تنفس ریتمیک و فعالیت ماهیچه ای محدود شناخته می‌شود. اگر در این مرحله، ما را از خواب بیدار کنند، چند دقیقه زمان می‌برد تا هشیار شویم و احساس سستی و گیجی خواهیم کرد. شب ادراری کودکان، کابوس شبانه و راه رفتن در خواب نیز در این بخش اتفاق می‌افتد. بعد ازعبور از این چهار قسمت، خواب وارد مرحله‌ی دوم می‌شود. ویژگی این مرحله حرکات سریع چشم است و به همین دلیل آن را با نامREM)Rapid Eye Movement) می‌شناسیم.

ما به چند ساعت خواب نیاز داریم؟

هیچ جواب دقیقی برای این سؤال وجود ندارد، چون مقدار خواب مورد نیاز افراد مختلف متفاوت است. می‌توان گفت مقدار خوابی که هر فرد به آن نیاز دارد، آن مقداری است که اگر تأمین شود، وی در روز بعد احساس خواب آلودگی نکند. انسان‌ها به طور میانگین 6 الی 9 ساعت در روز می‌خوابند.طولانی ترین زمانی که یک فرد توانسته بیدار بماند، 11 روز است. این رکورد در سال 1965 توسط یک جوان 17 ساله به دست آمده است. او از روز چهارم شروع به هذیان گویی کرد و پس از چند روز فکر می‌کرد که یک فوتبالیست مشهور است. البته او پس از ثبت رکورد، به مقدار کافی خوابید و به وضعیت کاملاً عادی برگشت.

خوراکی‌های خواب‌آور

1. بادامبادام سرشار از منیزیم است و افزایش سطح این ماده معدنی در بدن می‌تواند باعث ریلکس شدن عضلات و بالا رفتن کیفیت خواب در افراد مختلف شود.به علاوه، پروتئین مرغوب موجود در بادام می‌تواند سطح قند خون را در طول خواب ثابت نگه دارد.ثابت ماندن قند خون در طول خواب باعث می‌شود پریدن از خواب و احساس گرسنگی در طول شب به حداقل ممکن برسد. به همین دلیل بهتر است در وعده شام، حدود 35 گرم بادام خام را به سالاد خود اضافه کنید یا 4 تا 5 عدد بادام را یکی، دو ساعت پیش از خواب میل کنید.2. موزاگر برخی از شب‌ها دچار بی‌خوابی می‌شوید، از رختخواب خود بیرون بیایید و یک عدد موز بخورید.موز جزو بهترین منابع دریافت منیزیم و پتاسیم محسوب می‌شود. این دو ماده معدنی مفید هم به سادگی استرس را از روان و عضلات شما دور خواهند کرد و هم آرامشی نسبی را که لازمه داشتن خوابی راحت است، برایتان به ارمغان خواهند آورد.به علاوه موز حاوی ماده‌ای به نام تریپتوفان نیز هست که این ماده در مغز ما به سروتونین و ملاتونین تبدیل می‌شود. این ترکیب‌های هورمونی جزو موادی هستند که افزایش سطحشان در مغز می‌تواند آرامش بیشتری را برای افراد در پی داشته باشد و استرس و فکر و خیال‌های بی‌جا را از آن‌ها دور کند. به همین دلیل اگر تجربه خواب خوبی را در طول شب ندارید، حدود نیم ساعت پیش از خواب یک عدد موز را با یک لیوان شیر ولرم مخلوط کنید و آن را بخورید.3. لبنیاتماست، شیر و پنیر هم مانند موز حاوی تریپتوفان هستند و مصرف آن‌ها پیش از خواب می‌تواند آرامش بیشتری را برایتان به دنبال داشته باشد. اصلاً وجود همین تریپتوفان در محصولات لبنی است که باعث می‌شود شما بعد از مصرف خوراکی‌هایی مانند ماست و دوغ احساس خواب‌آلودگی کنید.ضمن اینکه کلسیم موجود در لبنیات هم یکی از بهترین عوامل کاهش استرس در بدن به شمار می‌رود.با این حساب اگر می‌خواهید شامی سبک و سالم بخورید و خوابی راحت را هم تجربه کنید .4. تخم‌مرغ آب‌پزتخم‌مرغ یکی از غنی‌ترین منابع دریافت پروتئین است. در میان تمام مواد پروتئینی مختلف از جمله انواع گوشت‌های قرمز و سفید، تخم‌مرغ از پروتئین به مراتب بالاتری برخوردار است.همان‌طور که در موارد بالا عنوان شد، مصرف خوراکی‌های سرشار از پروتئین می‌تواند به داشتن خوابی راحت کمک کند.البته بهتر است تخم‌مرغ را به صورت کاملاً آب‌پز و سفت همراه یک لیوان دوغ کم‌نمک و مقدار کمی نان سبوس‌دار مصرف کنید تا ارزش تغذیه‌ای شام خود را هرچه بیشتر افزایش دهید.5. جو دو سرجو دو سر جزو غلاتی است که بیشتر افراد آن را به صورت خشک و بوداده در وعده صبحانه مصرف می‌کنند. اما آیا می‌دانید که مصرف یک پیاله بزرگ از سوپ جو دو سر می‌تواند خواب خوشی را برایتان به همراه داشته باشد؟ این سوپ یک غذای نرم، گرم، ساده، ارزان و مغذی است.کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم موجود در جو دوسر هم می‌تواند باعث بالا رفتن کیفیت خواب شما شود. البته هرچه میزان نمک و روغن سوپ جو دو سر کمتر و میزان سبزی‌های به کار رفته در آن بیشتر باشد،سوپ مغذی‌تری در اختیارتان خواهد بود. مصرف مداوم جو دو سر، علاوه بر سیر نگه‌داشتن طولانی مدت شما می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول خونتان هم بشود، بنابراین خوردن این سوپ حدود 2 تا 3 ساعت پیش از خواب همراه یک کف دست نان سبوس‌دار به افراد بد خواب توصیه می‌شود.6. گیلاسمحققان دانشگاه پنسیلوانیا به تازگی اعلام کرده‌اند که مصرف یک لیوان آب گیلاس، یک پیاله گیلاس تازه، کمی گیلاس خشک یا حتی کمپوت بدون شکر گیلاس، حدود نیم تا یک ساعت پیش از خواب می‌تواند حس خواب‌آلودگی بیشتری را برای افراد به همراه داشته باشد.مصرف گیلاس باعث افزایش سطح ملاتونین در بدن و ایجاد حس کرختی و سبکی در عضلات می‌شود و به همین دلیل هم خوردن آن به افراد مبتلا به بی‌خوابی پیشنهاد می‌شود.7. غلات سبوس‌دارغلات سبوس‌دار جزو کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای محسوب می‌شوند که ارزش غذایی به مراتب بالاتری نسبت به غلات تصفیه‌شده دارند. نان‌های سبوس‌داری مانند نان سنگک، ماکارونی و برنج‌های قهوه‌ای همگی جزو غلات کامل طبقه‌بندی می‌شوند. تریپتوفان موجود در این غلات عاملی برای افزایش کیفیت خواب است.اگر بتوانید مقدار مشخصی از غلات کامل را در وعده شام خود بگنجانید می‌توانید از هضم خوب و راحت غذا و داشتن خوابی راحت هم در طول شب مطمئن شوید. از آنجا که عمل هضم نان‌های سبوس‌دار در بدن به آرامی صورت می‌گیرد، بنابراین گنجاندن آن‌ها در وعده شام می‌تواند انرژی کافی شما را تا صبح فراهم کند تا مجبور نباشید در طول شب چند بار به خاطر گرسنگی از خواب بپرید.      

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد