دانستنی هایی از تربیت بدنی و ورزش


دانستنی هایی از تربیت بدنی و ورزش

دانستنی هایی از تربیت بدنی و ورزش

  در زندگی فردی و اجتماعی بسیاری از جوامع و ملت های امروز جهان تربیت بدنی و ورزشی بخش مهم و جدایی ناپذیری از برنامه های کلی تربیت کودکان و جوانان محسوب میشود. اهداف عمده  تربیت بدنی در تاریخ زندگی انسان عبارت از حفظ سلامت، تعمیم بهداشت، رشد و تقویت قوای جسمی، آمادگی برای فعالیت های دفاعی، کسب شادابی و نشاط و نیلی به موفقیت در وظایف حرفه ای و شغلی بوده است. در آیین مقدس اسلام، برخلاف بسیاری از آیین های دیگر، بدن آدمی مورد تحقیر نیست و اسلام بدن انسان را چیزی بی ارزش نمی شمارد، زیرا بدن انسان ابزار تکاملی روح است و تحقیر بدن در حکم تحقیر شخصیت آدمی است و کسی که مرتکب این عمل شود مستوجب کیفر و قصاصی میباشد. در دین اسلام حفظ بدن از خطرها و آسیبها و تأمین عوامل سلامت و بهداشت بدن، وظیفه ای الهی است و تضعیف و یا تخدیر بدن امری ناروا و مذموم محسوب میشود، امام سجاد (ع) در رساله حقوق می فرماید: (ان لبونک علیک حقا...) بدن تو بر تو حقی دارد و حق آن این است که آن را سالم، نیرومند، مقاوم در برابر شداید و سختی ها و در کمال  نشاط نگاه داری. طول عمر و صحت بدن و ایمن بودن از بلایا و رنجها از اموری است کهپیشوایان دین همواره در ادعیه ای خود از خداوند مسئلت می نموده اند. در دین اسلام متون زیادی وجود دارد که در آنها بر حفظ بدن از خطر و تأمین سلامت و بهداشت آن تأکید و طرق مختلفی برای این منظور ارائه شده است. در بینشی اسلامی، بیماری تن از مهمترین بالاها و گرفتاری ها محسوب است و ظرافت شگفت انگیزی در آن به کار برده شده که مطالعه و تأمل در آن موجب افزایشی معرفت انسان نسبت به خداوند متعالی میگردد.در بینش اسلامی، میان بدن و روح تأثیر و ارتباط متقابل و تفکیک ناپذیری وجود دارد و سلامت یا ضعف و بیماری بدن در نشاط و فعالیت و یا افسردگی و ناتوانی روح اثر مستقیم دارد. ورزش، گردش خون را بهبود میبخشد و فشار خون را پایین میآورد و تراز چربی های خون را که سهم عمده ای در بیماری قلبی دارد را کاهش میدهد. تقویت ماهیچه ها، تناسب اندام، تندرستی، شادابی و بدن سالم از دیگر مزایای ورزش است. با ورزشی بدن انسان مقداری آندروفین اضافی تولید میکند. آندروفین هورمون «احساس خوشی» است که در پاسخ به ورزش تولید می شود و باعث بهبود خلقی، کاهش افسردگی، تخفیف درد و افزایش احساس زندگی و امید به آن می شود. ورزش تنش ذهنی را آزاد کرده و بدین ترتیب اضطراب، عصبانیت، احساس خصومت و تحریک پذیری را کم میکند. حتماً شنیده اید که اگر فردی همیشه پس از یک روز کاری سخت دچار «کوفتگی» شدید شد با ورزشی و شل کردن ماهیچه ها و کم کردن تنشی بهبود مییابد. بسیاری از زنان و دختران در واکنش به درد، شانه خود را به یک طرف کج میکنند، قفسه سینه را روی هم می فشارند و پشت خود را خم میکنند. هم چنین در واکنشی به درد نفس خود را نگاه می دارند. در واقع این علائم نشانه کم بودن مقدار اکسیژندر بافت ها و خون و افزایش تولید مقدار مواد سمی در آنها است. با ورزش کردن و تنفسی عمیق می توان جریان خون را بهتر کرد و مقدار کافی اکسیژن به بافت ها رساند. ورزش در این موقعیت، وضعیت کلی بدن را بهتر میکند و ماهیچه ها و بافت های پیوندی را تقویت می نماید و فشار اضافی بر اندام ها و مفصل ها را برداشته و درد را تخفیف می دهد.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد