خانه / بیماری های قلب و دستگاه گردش خون / درمان خانگی و رژیم غذایی تالاسمی
درمان خانگی و رژیم غذایی تالاسمی

درمان خانگی و رژیم غذایی تالاسمی

درمان خانگی  تالاسمی  ماژور

• تا حد امکان از مصرف فراوان مواد غذایی حاوی آهن نظیر انواع گوشت ها، تخم مرغ، حبوبات، انواع سبزیها و میوه ها اجتناب کنید.

• بیشتر از غذاهایی که میزان جذب آهن را کاهش میدهند استفاده کنید

رژیم غذایی مبتلایان به تالاسمی

مواد غذایی زیر، از جمله خوراکیهای کاهش دهنده ی میزان جذب آهن در بدن می باشند:

غلات گندم، جو، ذرت، برنج و سویا باعث کاهش جذب آهن در بدن میشوند و هم زمان با اثر ویتامین C مبارزه میکنند.درمان خانگی و رژیم غذایی تالاسمی

بهتر است که افراد مبتلا به تالاسمی ماژور ترکیبی از لبنیات و غلات را در رژیم غذایی  روزانه ی خود بگنجانند مثل شیر برنج، فرنی، ساندویچ، پنیر، ماکارونی با پنیر و…

  • چای، قهوه و ادویه جات – روزانه مقادیر فراوانی چای و قهوه مخصوصاً همراه با غذا در برنامه ی غذایی بیمار تالاسمی گنجانده شود. اگر شیر را هم به آن اضافه کنید بسیار خوب خواهد بود.

برخی از ادویه جات، مخصوصاً مرزنجوش باعث کاهش میزان جذب آهن در بدن میشوند لذا  باید از این قبیل ادویه جات نیز در برنامه ی غذایی بیماران مبتلا به تالاسمی گنجانده شود.

  • لبنیات – شیر، پنیر، ماست و… نیز از جمله مواد غذایی کاهش دهنده ی میزان جذب آهن در بدن می باشند. خوب است که افراد مبتلا به تالاسمی حداقل روزانه (۲ لیوان) شیر مصرف کنند. 
  • از مصرف فراوان غذاها و خوراکیهای افزایش دهنده ی میزان جذب آهن خودداری کنید. به عنوان مثال انواع میوهها و سبزیهای محتوی ویتامین C را هرگز همراه غذا مصرف نکنید. همچنین با توجه به این که گوشت های سفید علاوه بر سرشار بودن از آهن، میزان جذب آهن غیرگوشتی یا گیاهی را نیز افزایش می دهد لازم است تا حد امکان مصرف این دسته از مواد غذایی در برنامه ی روزانه کاهش یابد یا به همراه آنها چای، قهوه و شیر مصرف شود. ماده ی غذایی دیگر که باعث بالا رفتن میزان جذب آهن در بدن میشود انواع ترشیجات مخصوصاً سرکه می باشد. بنابراین لازم است که بیماران مبتلا به تالاسمی میزان مصرف این دسته از چاشنیها را نیز حتی الامکان کاهش دهند.درمان خانگی و رژیم غذایی تالاسمی

• افزایش میزان مصرف آنتی اکسیدانها که به ۴ دسته تقسیم می شوند:

1- ویتامین E انواع روغنهای گیاهی، لبنیات، غلات، خشکبار و… 

2 – ویتامین C انواع میوهها، سبزیها، غلات و… (در میان وعده ها مصرف شود نه همراه با غذا).

3 –کارتینوئیدها: هویج، گوجه فرنگی، پرتقال، ذرت، سبزیجات دارای برگهای سبز تیره.

4 –فلاوونوئیدها: چای، میوهها و سبزیها.

telegram

همچنین ببینید

افزایش فشارخون

بررسی رابطه بین نمک و فشارخون

بررسی رابطه بین نمک و فشارخون فشارخون بالا متأسفانه در اغلب اشخاص ممکن است علائمی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *