درمان خستگی ناشی از ام اس با مدیریت انرژی


درمان خستگی ناشی از ام اس با مدیریت انرژی

درمان خستگی ناشی از ام اس با مدیریت انرژی

 

در اینجا به چند نکته در مورد مدیریت انرژی میپردازیم:

* یکی دو هفته تغییرات روزانه ی انرژی را ثبت کنید، بدین ترتیب متوجه می شوید که در طول روز چه زمانهایی میزان انرژی و همینطور خستگی تان، به حداکثر میرسد. این کار به شما در طراحی یک برنامه ی هوشمندانه کمک میکند، بدین ترتیب که کارهایی را که احتیاج به صرف انرژی زیادی دارد، در بهترین ساعات روز انجام دهید و کارهای سادهتر و آرامتر را برای ساعاتی که انرژی تان در حداقل مقدار است.

*اولویتبندی کنید. بدین ترتیب انرژی خود را برای کارهایی که از مهم ترند، حفظ می کنید. کارهایی را که اهمیت کمتری دارد، انجام ندهید (یا آنها را به فرد دیگری بسپارید). این یک روش عالی برای حفظ انرژیتان است.

* به علامتهایی که بدنتان ارسال می کند، توجه کنید. اگر احساس می کنید در حالی خسته شدن هستید، نفسی تازه کنید. بعد از چند دقیقه استراحت در یک اتاق ساکت، تعجب می کنید که چقدر حالتان بهتر شده است.

* هیچگاه در انجام کارها زیاده روی نکنید. اگر در روزی که حالتان خوب است، زیادی از خودتان کار بکشید، سرتان به سنگ خواهد خورد و تاوانش را تا یک هفته بعد خواهید داد. خیلی بهتر است به جای این کار انرژی خود را در طول هفته تقسیم کنید؛ تا آنجا که میتوانید بین دخل و خرج انرژی تان توازن برقرار کنید.

اگر در انجام کاری زیادهروی کردید و بعداً متوجه شدید بیماری تان بازگشته است (به عنوان مثال احساسی گزگز و بی حسی یا تغییر در دیدن رنگ اجسام) بین میرود. به این حالت میگویند عود کاذب زیرا  شبیه تغییراتی است که در یک عود یا بدتر شدن واقعی میبینیم. این وقایع شبیه عود، به دلیل افزایش گذرای درجه حرارت مرکزی بدنتان است، نه پیشرفت بیماری.

از ابزارهای در دسترس خود، حداکثر استفاده ابکنید. این کار به معنی تسلیم شدن در مقابل ام اس  نیست بلکه بدین مفهوم است که کنترل بیماری را در دست بگیرید.

* غذای متعادلی بخورید تا مطمئن شوید مواد مقوی به بدنتان میرسد.

یک غذای پرفیبر و کم چرب نه تنها سوخت مورد نیاز منبع انرژی تان را تأمین می کند، بلکه کمک می کند وزنتان در محدوده ی سلامت باقی بماند.


دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد