درمان غیر دارویی فشار خون


درمان غیر دارویی فشار خون

درمان غیر دارویی فشار خون 

 درمانهای غیر دارویی، اولین قدم درمانی است که به راحتی در دسترس بیمار قرار دارد. این درمان ها شامل چهار رکن اساسی است که این ارکان عبارتند از:رژیم غذایی - کسب آرامش  روانی - گیاهان دارویی -ورزش

رژیم غذایی

درمان با رژیم غذایی دارای سه جنبه می باشد:۱- محدودیت سدیم و کاهش مصرف مایعات: به شما توصیه می کنیم حتماً میزان مصرف نمک را در غذاهای روزمزه کاهش دهید. لازم نیست که  مصرف نمک را به کلی قطع نمایید بلکه میزان آن را تا حدّ پنج گرم در روز کاهش دهید. ۲- محدود کردن میزان مصرف کلسترول و چربی های اشباع شده نیز توصیه میشود زیرا این رژیم غذایی میتواند از تصلب شرایین (سخت شدن رگها) جلوگیری کند. ۳- کاهش وزن نیز امری ضروری است. برای این منظور از مصرف غذاهای پرکالری خودداری کنید و سعی کنید به اندازهٔ نیاز بدنتان، کالری مصرف کنید و از مصرف بیش از حذ نیاز خودداری نمایید. ماهانه ۴ تا ۷ روز روزه، یا رژیم مطلق میوهٔ تازه به مدت دو هفته، روش بسیار مناسبی است که سه هدف فوق الذکر را تأمین میکند. سعی کنید از مصرف ادویه، سس، ترشی، سیگار، غذاهای چرب، نوشابه های الکلی، قهوه و چای پررنگ، خودداری نمایید. همانگونه که در مباحث قبلی گفته شد، چربی های اشباع شده و حیوانی، بسرعت در جدار سرخرگها رسوب می کنند. بنابراین بهتر است در برنامهٔ غذایی تا جایی که امکان دارد، آنها را حذف و چربی های گیاهی را جایگزین کنید. این روغنها شامل مارگارین، روغن ذرت، روغن سویا و روغن پنبه دانه که اصولا اشباع شده نیستند، می باشد. این چربیها بسهولت تجزیه میشوند و در جدار سرخرگها نیز رسوب نخواهند کرد. بنابراین اگر از گوشت نیز استفاده می شود، باید چربی آن به دقت گرفته شود.گوشت گوساله، نسبت به گاو یا گوسفند، چربی کمتری دارد و گوشت ماکیان مثل مرغ و بوقلمون نیز دارای درصد بسیار کمی چربی است. بنابراین استفاده ازاین گوشتها به جای گوشت گاو، گوسفند و شتر توصیه می شود نکته ای که ذکر آن لازم به نظر میرسد این است که گوشت هایی مانند جگر که از اندام های داخلی تهیه میشوند، سرشار از چربی هستند. بنابراین باید حتی المقدور کمتر مورد استفاده قرار گیرند. همچنین استفاده از لبنیات پرچربی مانند خامه و بستنی نیز باید محدود شودلازم به ذکر است که چربی، یک منبع انرژی زا برای بدن است و روزانهحدود از انرژی مورد نیاز بدن، باید توسط چربی تأمین گردد. بنابراین به هیچعنوان نسبت به حذف کامل آن توصیه نمی شود. تنها باید میزان مصرف آن را محدود و انرژی مورد نیاز بدن را از منابع چربی های اشباع نشده تأمین نمود.میوهجات تازه نیز با درصد قند مناسبی که دارا میباشند، میتوانند در تأمین انرژی و کالری مورد نیاز بدن نقش مهمی را ایفا کنند. افزایش  مصرف (نمکهای حاوی کلرید سدیم) در برنامهٔ غذایی، نقش مهمّی در بروز فشارخون بالا دارد. بنابراین محدود کردن مصرف این نمکها می تواند در پیشگیری و حتی درمان فشارخون بالا، بسیار مؤثر باشد. این مسأله به خصوص در افرادی که در خانوادهٔ ایشان سابقهٔ فشارخون بالا وجود دارد، جدی تر است زیرا این افراد .آمادگی بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند در نمودار زیر، مشاهده خواهید کرد که هر چه مصرف سدیم در برنامهٔ غذایی بیشتر باشد، به همان نسبت میزان ابتلا به فشارخون بالا نیز افزایش خواهد یافت. پس از همین لحظه تصمیم بگیرید که مصرف نمک را در غذاهای خود کاهش دهیدکسب آرامش روانی استرس (فشار روانی) و هیجانات روحی، از مهمترین علل ایجادکنندهٔ فشارخون اولیه می باشند. به همین دلیل در این قسمت، روش های استاندارد شدهٔ روانپزشکی برای آرامش جسمی و روحی شما بیان می شود. قبل از هر چیز لازم است بدانید که در شرایط زندگی امروز، شاید رهاییکامل از فشارهای روانی بعید باشد امّا به وسیلهٔ تمرینات روانشناختی، میتوانرسیدن به سطح اضطراب انگیز را کنترل و تنظیم نمود در این بخش تمرین آرامش بخش «شولتز» که یک روش استانداردشدهٔ بین المللی است، به شما اموزش داده می شود. اما قبل از پرداختن به این تمرین،حتما به چند نکتهٔ ذیل توجه نمایید الف) این تمرین را همیشه در مکان و زمان معینی انجام دهید. ب) خود را مقید کنید که هر روز این تمرین را انجام دهید.ج) قبل از پرداختن به تمرین، حتماً به دستشویی رفته، مثانه تان را خالی کنید. د) قبل از تمرین شرایط اتاق را از نظر صدا، دما و نور متعادل کنید. ه) به هنگام تمرین، حتی المقدور از لباس زیر تنگ استفاده نکنید اگر مقدوراست کفش های خود را نیز دراوریدو) این تمرین را میتوان به صورت نشسته یا دراز کشیده انجام داد. بنابراینحتی در محل کار نیز می توانید آن را انجام دهید.در حالی که به ارامی روی زمین درازکشیده اید یا در محل کار، برروی : به صندلی راحتی نشسته ید، چشمها را خیلی آرام ببندید.  حالا تصوّر کنید که دو نقطهٔ مشکی، یکی روی ناخن شست پای راست شما و دیگری روی ناخن شست پای چپتان قرار دارد. تصوّر کنید که این نقاط، آهسته به طرف بالا؛ یعنی مچپاهایتان حرکت میکنند. در حین حرکت این دو نقطه، در نوک پایتان احساسکرختی و خواب رفتگی می کنید ... کرخت و خواب الود ... کرخت حالا همانطور که این نقاط به طرف زانوهایتان کشیده می شوند، در عضلات پشت ساق پا خود احساس سنگینی می کنید … سنگین و گرم … گرم و سنگین ...اهسته اهسته، این نقاط به طرف ران هایتان می آیند و ران های شما، شل و گرم  می شوند … درست مثل دو تکه خمیز بزرگ … به همان شلی … حال، آهسته آهسته، احساس می کنید که عضلات جدار شکمتان، شل و گرم شده است زیرا آن نقاط مشکی به شکم شما رسیده اند... درست مثل زمانی که برهنه شده و مقابل آفتاب، دراز کشیده اید... گویی حولهٔ نرم و گرمی را روی  شکمتان گذاشته اید حالا آهسته آهسته این حالت، در قفسهٔ سینهٔ تان ایجاد می شود... و آرام آرام قفسهٔ سینهٔ شما پر از آرامش می شود... حالا ضربان قلب شما، آرام و پر از ارامش شده است ... با هر ضربان قلب، تمام بدن شما شل و پر از آرامش می شود ... گویی که قلبتان به جای خون، موجی از ارامش به سرتاسر بدن  می فرستد کم کم و آهسته آهسته، این نقاط مشکی به طرف بازوهایتان کشیده می شوند... حالا بازوها سنگین و نرم شدهاند... نرم و سنگین ... کم کم این حالتبه طرف آرنجتان کشیده میشد و بعد از آن، آهسته آهسته ساعدهایتان سنگین می شونداکنون همهٔ عضلات بدن شما شل شدهاند و شما در وضعیت بسیار آرامش بخشی قرار گرفته اید. میتوانید به دلخواه خود دقایقی در این وضعیتباقی بمانید. شما پس از پایان این تمرین، احساس نشاط روحی خاصی خواهید کرد می توانید این تمرین را هر بار که با استرس (فشار روحی) مواجه شدید به کار ببرید

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد