روش هایی برای غلبه برسندرم گیر افتادن عصب مچ دست


روش هایی  برای غلبه برسندرم گیر افتادن عصب  مچ دست

روش هایی  برای غلبه برسندرم گیر افتادن عصب مچ دست

 

حرکت چرخشی مچ دست

فیزیوتراپیست «سوزان آیزرن هاگن» میگوید: «هنگامی که سوزش و گزگز آغاز می شود به انجام برخی از تمرینات و حرکات سادهٔ دست بپردازید. یکی از این حرکات چرخشی حرکت سادهٔ چرخاندن مچ دست است. دست خود را به آرامی و دایره وار به مدت ۲ دقیقه بچرخانید. با این حرکت تمامی ماهیچه های مچ به حرکت در میآید. گردش خون مجدداً برقرار و مچ دست از حالت خمیدگی که طبعاً موجب بروز علایم سندرم میگردد خارج می شود.

بلند کردن دست

دست ها را از روی آن صفحه کلید بردارید و بالا ببرید. بازوها را بالای سر ببرید. سپس آنها را بچرخانید و در همین حال به مچ ها نیز حرکت چرخشی بدهید. این حرکت، شبانه، گردن و قسمت فوقانی پشت را در وضعیت بهتری قرار داده، انقباضی و فشار را از روی آنها برمی دارد.

استراحت دادن به دست ها

از انجام هر کاری که مشغول آنید دست بردارید و کمی استراحت کنید. «آیزرن هاگی» توصیه می کند دست ها را از قسمت مچ به پایین روی میزی گذاشته سر را به مدت ۲ دقیقه بچرخانید. گردن را به جلو و عقب سپس به طرفین خم کنید. آنگاه با دادن یک چرخش به گردن به شانه راست و سپس به شانه چپ خود نگاه کنید.ورزش را مثل غذا خوردن جزو کارهای روزانه قرار دهید ورزش و استراحت دادن به عضلاتی که برای شما تولید مشکل میکنند، حتی زمانی که دردی اخساس نمی کنید. بسیار حائز اهمیت است. حرکات ورزشی را نظیر آنچه در بالا بدان اشاره شد. حداقل روزی چهار مرتبه تکرار کنید. مصرف آسپیرین جهت کاهش درد و التهاب از یک داروی ضد التهاب غیراستروییدی نظیر آسپیرین یا ایبوپروفن استفاده نمایید.استفاده از یخ با استفاده از کیسهٔ یخ می توان تورم را کاهش داد. دست خود را در بالشتک حرارتی نپیچید. زیرا موجب افزایشی التهاب موضع می شود. بالا بردن دست ها هنگامی که دست از کار میکشید تا اندکی استراحت کنید، دست را پایین تر از شانه قرار ندهید. بنشیند و آرنج ها را روی میز یا دسته های صندلی بگذارید . دستها را در جهت بالا نگه دارید این حالت در رفع درد و احساس آرامش  موثر است

فشردن انگشتان

فشر ملایم انگشتان به رفع سوزش و گزگز کمک می کند انگشت ها را خم کنید و به کف دست بفشارید سپس انها را باز کنید و در هما  ن حال نگه دارید و دوباره همین عمل را تکرار نمایید

صاف خوابیدن

هنگام خوابیدن دست ها را نزدیک به بدن و مچ ها را مستقیم قرار دهید. اگر بگذارید دستتان از لبهٔ تخت آویزان شود بر فشار وارده بر آن افزوده میگردد. چنانچه در اثر درد از خواب بیدار شدید در همان موقع به انجام حرکات ورزشی که روزها انجام می دهید بپردازید. درد و گز گز شبانه احتمالاً حاکی از آن است که بستن مچ در شب مؤثر خواهد بود.

استفاده از آتل

برای رهایی از علایم سندرم از یک آتل مچ جهت صاف نگه داشتن آن استفاده نمایید. آتل از وارد آمدن فشار به عصب جلوگیری میکند. البته خرید یک آتل مچ به سادگی خرید یک جفت دستکش نیست، دکتر «کش» خرید آتلهای دارای لایهٔ فلزی و بندهای Vel Cro را توصیه میکند. این آتلها ضمن حفاظت از دست، زیاد هم سفت نیستند. آتل های پلاستیکی معمولاً سفت، داغ و چسبنده اند. به هر حال از هر نوع آتلی که استفاده می کنید باید درست به اندازه کف دستتان باشد و شست و انگشتان از آن بیرون بمانند. شاید مایل باشید برای تهیهٔ چنین آتلی از یک خیاط کمک بگیرید. برای این منظور باید حتماً از یک فیزیوتراپیست یا درمانگر حرفه ای برای اندازهگیری دست کمک بخواهید. تا اطمینان یابید که آتل کاملاً هم سایز دستتان تهیه خواهد شد.

محکم نبندید

نباید با بیش از حد محکم بستن دست، ترافیک آن را متوقف نمایید! مچ خود را با باند اژACe نبندید. زیرا ممکن است در اثر محکم بستن مچ باعث قطع جریان خون شوید.

به اندازه بودن دستهٔ اشیاء

اگر ناگزیرید چیزی را از دسته اش بگیرید و حمل کنید توجه داشته باشید که دستهٔ آن کاملاً به اندازه دست شما باشد. اگر خیلی کوچک است با یک بند یا نوار یا شلنگ لاستیکی آن را اصلاح کنید. اگر دسته خیلی بزرگ است آن را تعویضی نمایید.

مراقبت از مچ حین کار

اگر پس از استفاده از متهٔ قدیمی خود، در دست احساس درد نمودید طریقهٔ به دست گرفتن و نگه داشتن آن را تغییر دهید. هنگام استفاده از ابزار دستی بر مچ فشار نیاورده و تا حد امکان شانه و آرنج خود را به کار گیرید.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد