استرس
استرس

رژیم و استرس

رژیم و استرس

متأسفانه غذایی که هنگام ناراحتی و عصبانیت میخورید هیچ فایدهای برای بدن شما ندارد. لازم است برای کنترل استرس الگو های رفتاری خود را تغییر دهید. باید بفهمید کاری که می کنید بر خلاف سلامتی است و راه و روش زندکی خود را عوض کنید. یک رژیم غذایی درست، راهی برای رسیدن به این هدف است.

رژیمی که در آن مقدار کافئین، نیکوتین و الکل متعادل باشد. کافئین یک داروی محرک است که باعث افزایش تحریکات عصبی و نیز باعث دفع ویتامین B از بدن می شود. مطالعات نشان میدهد که مقدار کافئین در یک فنجان چای یا قهوه چقدر است ولی امروزه از فنجان های بزرگی استفاده میشود که دو برابر حد معمول کافئین به بدن میرساند.

اگر میخواهید کافئین را کنار بگذارید باید کم کم اینکار را انجام دهید. در زمان ترک کافئین، شکلات را هم باید کنار بگذارید. چون شکلات هم مقداری کافئین (کمتر از چای و قهوه) دارد. چای و قهوه مقدار قابل ملاحظه ای کافئین دارند که البته بسته به نوع و چگونگی تهیه آن است.

چطور کافئین را کم کنیم:

۱- صبحانه به جای چای یا قهوه آب میوه میل کنید. بقیه روز، مانند سابق چای یا قهوه بنوشید.

۲- دو یا سه روز بعد یک لیوان دیگر از چای یا قهوه را کم کنید.

۳- اگر نتوانستید در طول یک روز از نوشیدن چای یا قهوه بگذرید، چای یا قهوهٔ خود را با کمی آب جوش مخلوط کنید.

– گرچه در کوتاه مدت نیکوتین (سیگار) در بدن آثار آرام بخشی دارد، ولی در درازمدت سم موجود در سیگار ضربان قلب را افزایش میدهد و تمام بدن از مغز گرفته تا سیستم ایمنی تحت فشار عصبی قرار میگیرد. هر کسی این مطالب را باور ندارد می تواند این آزمایش را انجام دهد.

۱- یک روز صبح قبل از کشیدن اولین سیگار نبض خود را اندازه بگیرید.

۲- سیگاری بکشید.

۳- دوباره نبض خود را اندازه بگیرید.

بعد از اینکه نیکوتین وارد بدن شما شد، ضربان قلب افزایش مییابد. این افزایش بعد از مصرف هر سیگار وجود دارد. البته ترک سیگار آسان نیست و باعث استرس فردی میشود اما خیلی از افراد اظهار میکنند که در طول مدت ترک سیگار احساس آرامش داشته اند.

مقدار کم الکل می تواند باعث آرامش فرد شود اما اکثر مردم نمیتوانند این میزان کم را رعایت کنند. مقدار زیاد الکل محرک است و با اختلالی که در خواب طبیعی و سالم ایجاد میکند، باعث افزایش استرس می شود.

غذاهایی که در بدست آوردن آرامش به شما کمک میکنند، از این قرار هستند:

– قند و نشاسته: اخیراً تحقیقات شیمیایی مغز ثابت کرده است که نشاسته و قند آرام بخش هستند. ممکن است قند را فقط یک ماده انرژی زا فرض کنید، در صورتی که بدن ما با ترشح انسولین مقدار آن را در خون کنترل می کند و این عمل باعث میشود شما ابتدا یک افزایش سریع انرژی و بعد احساس آرامش داشته باشید.

– غذای آرام بخش: به عنوان یک آرام بخش طبیعی یک قطعه کوچک از کربوهیدراتها بخورید. (یک یا دو قطعه کوچک شیرینی).

-غذای انرژی زا: برای افزایش انرژی طبیعی مقدار کمی پروتئین بخورید. (مقداری کرهٔ بادام زمینی، گوشت یا ماهی تن).

telegram

همچنین ببینید

درمان گر گرفتگی 

گرگرفتگی را با طب سنتی درمان کنید!!

گرگرفتگی را با طب سنتی درمان کنید!! درمان خوراکی گر گرفتگی  بدن برای خنک نگه داشتن …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *