شیر,تغذیه ایی هوشمند برای رشد ونمو…


شیر,تغذیه ایی هوشمند برای رشد ونمو…

 شیر,تغذیه ایی هوشمند برای رشد ونمو...

 

احتیاج افراد به شیر 

شیر غذائی بسیار عالی برای رشد و نمو است، شیر همان غذائی است که خداوند برای تغذیه نوزاد از خون ان را تبدیل به شیر میکند که کاملاً جای غذای آن طفل معصوم را بگیرد و متأسفانه چه بسیارند کسانیکه یا مادرانیکه آن کودک بیگناه را از این نعمت الهی محروم میکنند. بعضی اشخاص نسبت به شیر حساسیت دارند (بعلت کازئین شیر) اینان میتوانند شیر را با مواد دیگری مخلوط کنند و یا بجای شیر پنیر یا ماست میل کنند شیر برای کودکان، بزرگان و مخصوصاً خانم های باردار و شیرده لازم است، مسلماً بمقادیر متناوب. شیر برای کسانیکه بودجه مالی کمتری دارند و برای پیران یا اشخاصی که دندان کافی ندارند غذای خوبی است، بنابراین شیر بخصوصی بعلت دارا بودن پروتئینها، چربی و ویتامین هایش برای کودکان اطفال و بزرگان و خانم های باردار و شیرده لازم است، ولیکن شیر با تمام محاسنش جای گوشت را نمیتواند بگیرد، جای گوشت ماهی و تخم مرغ رانمی تواند بگیرد زیرا بدن محتاج به آهن و ویتامین B12 هم هست که شیر فاقد ان است بنابراین کلیه این مواد غذائی لازم است که شخصی باید غذایش متعادلی، متوازن و متناسب باشد.دیده‌ایم افرادی را که به دلیل حرفه‌ای (ورزشکاران یا دست اندر کاران رشته تربیت بدنی) که دارند بیش از هر ماده غذایی به شیر، بها می‌دهند، گاهی گوشت نمی‌خورند اما بطری بطری شیر را خالی می‌کنند.در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر یک لیوان شیر، حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم، کلسیم دارد و نیاز افراد به کلسیم از ۱ سالگی به بعد حداکثر ۵/۲ گرم است که این میزان برابر با مصرف ۶ تا ۱۰ واحد شیر و لبنیات در روز است.حالا اگر کسی روزی ۱ لیتر (۴ لیوان) شیر همراه مقداری ماست، دوغ، پنیر و کشک بخورد، مشکلاتی برایش به وجود می‌آید. ضمن این که در جامعه‌ی ما کمتر کسی پیدا می‌شود که بیشتر از ۱۰ واحد لبنیات در طول روز مصرف کند!اما نکته مهم در مورد مصرف شیر و لبنیات و دریافت کلسیم این است که در بدن ما همیشه باید تعادلی بین دریافت کلسیم، سدیم، پتاسیم و منیزیم برقرار باشد. به عبارت ساده‌تر اگر افراد در طول روز به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف نکنند و پتاسیم و منیزیم لازم را به بدنشان نرسانند و از طرف دیگر، مدام شیر و لبنیات بخورند و دریافت کلسیم‌شان بالا برود، خطر به هم خوردن نسبت در مایع فضای بین سلولی‌شان به وجود می‌آید و در نتیجه دچار گرفتگی عضلانی می‌شوند.این مشکل به خصوص بیشتر برای ورزشکاران پیش می‌آید و آن‌ها نمی‌دانند که باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند و تعادلی بین دریافت کلسیم، پتاسیم و منیزیم‌شان با مصرف میوه، سبزی و لبنیات کافی به وجود بیاورند.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد