خانه / بیماریهای استخوان مفاصل و ماهیچه ها / علت ایجاد پوکی استخوان (استئوپروزیس) چیست
پوکی استخوان
پوکی استخوان

علت ایجاد پوکی استخوان (استئوپروزیس) چیست

علت ایجاد پوکی استخوان  (استئوپروزیس)

احتمالا مهمترین عامل ایجاد بیماری مصرف غذاهایی است که به pH اسیدی منجر می شود، مثل گوشت قرمز، شکر تصفیه شده، نوشابه ها و غیره. این مواد محیط بافت ها و خون را اسیدی مینمایند و سبب کاهش کلسیم خون (با دفع بیشتر از طریق کلیه) میگردند.

pH خون پیوسته باید در حالت قلیایی (۷/۳۵ – ۷/۴۵) بماند وگرنه تشنج، شوک و مرگ پدید می آید. با اسیدی شدن خون، کلسیم به عنوان بافر قلیایی از استخوان وارد خون می شود تا اسیدیته حاصله را بی اثر نماید.

یکی از دلایل مهم پوکی استخوان مصرف پروتئین حیوانی زیاد است، لبنیات نیز اسید زا . (مولد اسید) میباشند، در جاییکه پروتئین های گیاهی که در سویا، مغزها، برنج قهوه ای و سبز ی های با برگ سبز موجود است، اسید زا نمی باشند و کلسیم را نیز از استخوانها خارج نمی سازند.

پروتئین های حیوانی تراوش کلسیم را از راه ادرار افزایش میدهند. عدم وجود منیزیم در رژیم غذایی نیز عامل مهمی است، چرا که برای متابولیسم کلسیم ضرورت دارد. کمبود منیزیم می تواند به کمبود کلسیم نیز منجر شود. بنابر این افرادی که رژیم حاوی مقادیر زیادی کلسیم دارند باید نسبت کلسیم به منیزیم مصرفی آنان ۱:۲ باشد. بهترین منبع منیزیم، برگ های سبز تازه سبزی های است.

ویتامین D که لازمه جذب کلسیم است، در اثر تابش نور خورشید ایجاد میشود، یکی از عوامل دیگر پوکی استخوان، کم بودن در معرض تابش آفتاب است. مصرف زیاد استروئیدها، آنتی بیوتیک ها، کم شدن استروژن در دوران یائسگی و بعد از آن از عوامل دیگر پوکی استخوان می باشند. بهترین راه پیشگیری از پوکی استخوان بعد از یائسگی، رژیم غذایی متعادل اسیدی و قلیایی، فعالیت های جسمانی و ورزش، نور آفتاب، آشامیدن مقادیر زیاد آب و کلسیم است.

جهت جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان باید از سنین جوانی تغذیه طبیعی و صحیح به همراه کلسیم، منیزیم و ویتامین D داشته باشیم. در ضمن باید سعی نمود در هنگام نشستن و ایستادن مهره ها تحت فشار نباشند و تدریجاً تغییر شکل ندهند. تمرینهای ورزشی به طریقی انجام شود که به استخوانها فشار بیشتری وارد گردد، زیرا تحریک بیشتر باعث ساخته شدن سلولهای جدید استخوانی می شود. برای بازسازی استخوان بعد از دوران یائسگی باید سطح هورمونها را در بدن تا حد

امکان مشابه دوران جوانی نگهداشت. لذا با استفاده از هورمون های آماده (و یا خوردن سویا، قارچ، جوانه گندم، نخود و غیره که حاوی استروژن گیاهی میباشد) به همراه مصرف ویتامین D، کلسیم ه ۱۲۰ – ه ۱۴۰ میلی گرم و منیزیم ه ۴۰ میلی گرم می توان از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری نمود. باید اضافه کرد که بدون داشتن تحرک، جنبش و فعالیت های ورزشی پوکی استخوان ترمیم نمیگردد. میدانیم که ۹۵ درصد از کلسیم در استخوان و دندان ذخیره می شود و با کمترین کمبود کلسیم این دو عضو بدن بیشترین آسیب را خواهند داشت.

در اشخاص ماهیچه ای استخوان ها سالم تر باقی می مانند. ماهیچه نقش بسیار مهم در سلامت بافت استخوانی دارد. مطالعات نشان داده اند که حدود ۹۵ درصد از افراد فاقد کلسیم کافی هستند. کلسیم در ساختن هورمونها نیز دخالت دارد و کمبود آن در همه مراحل اعمال بدن اختلال ایجاد می کند. لذا در موارد کمبود کلسیم خون، کلسیم از استخوانها خارج و به جریان خون میرود تا این کمبود را جبران نماید و نتیجتاً به پوکی استخوان می انجامد.

تغذیه غلط در دوران بچگی نیز به پوکی استخوان در بزرگسالی منجر می شود. با توجه به آلودگی و سموم پراکنده در محیط، مواد غذایی ناسالم و مشکلات دیگری که هر لحظه سلامتی انسان را تهدید می کنند، باید حداقل با توجه و دقت بیشتر در انتخاب نوع تغذیه سالم و تحرک و فعالیت های فیزیکی، خود را سالم نگه داریم. کلسیم سیترات بهترین قابلیت جذب را دارد و چون در سنین بالا قدرت جذب نیز کمتر است باید به نوع و مقدار کلسیم مصرفی همچنانکه ذکر گردید توجه نمود. سبزی های با برگ سبز و برکلی واجد مقدار زیادی از کلسیم می باشند. افرادی که از الکل زیاد استفاده میکنند،

منیزیم را از راه ادرار دفع می نمایند. که این امر به گرفتگی ماهیچه، پوکی استخوان و ناراحتی های اعصاب منجر میگردد. تحرک و تمرین های ورزشی بر سلامت استخوان اثری چشمگیری دارد. در تمام طول

عمر استخوانها در حال ساخته شدن هستند (از طریق سلول های سازنده استخوان استئوبلاستها).تحرک باعث قوی شدن استخوان ها و نرمی و تعادل بدن می شود. سعی کنیم روزانه مسافتی را بدون استفاده از ماشین و پیاده طی کنیم. با مشاهده آسانسور مسیر را عوض نماییم و به سمت پله ها برویم. در برنامه روزانه خود زمانی را به پیاده روی با دوستان اختصاص دهیم که این امر علاوه بر تقویت جسم، به سلامت و آرامش روح نیز کمک میکند.

telegram

همچنین ببینید

کمردرد

همه چیز درباره کمردرد

همه چیز درباره کمردرد کمردرد علل متعددی دارد. علل مربوط به بیماریهای زنان عبارتند از: …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *