قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / غذاهای آرامش بخش/ قسمت دوم
خوردنی های ارامش بخش
خوردنی های ارامش بخش

غذاهای آرامش بخش/ قسمت دوم

هورمون هایی که در واکنش به استرسی آزاد می شوند با کاستن از مقدار سروتونین که هورمون آرام بخش است، نیاز بدن به کربوهیدارت را افزایش می دهد که البته افزایش مصرف این گروه غذایی چاقی و اضافه وزن را برای مصرف کننده به همراه می آورد. به این ترتیب، در شرایط پرتنشی، خودداری از خوردن تنقلات برای تسکین استرس دشوار می شود اما پاداش پیگیری جدی مصرف موادغذایی مغذی، کم چرب، کم شیرین و کم کافئین، آرامش خواهد بود.

همچنین مصرف موادغذایی مانند شیر گرم، سینه مرغ و فیلهٔ گوسفند به دلیل تریپتوفان فراوانی که دارند برای ایجاد آرامش در افرادی که بیشتر در محیط های استرس زا قرار میگیرند، توصیه می شود زیرا این اسید آمینه (واحد تشکیل دهنده پروتئینها) موجب تولید سروتونین یا همان هورمون آرامش بخش می شود. همچنین همه ما میدانیم که رعایت اعتدال در نوشیدن قهوه یک اصل است، زیرا دریافت بالای کافئین بی قراری، تعریق زیاد، بی خوابی و افزایش ضربان قلب را به همراه دارد.

حتی دیده شده، نوشیدن مقادیر بالای قهوه دم کرده میزان کلسترول خون را نیز بیشتر می کند. از این رو، توصیه می شود که بیش از ۳ تا ۴ فنجان قهوه نوشیده نشود. به علاوه، در دوران بارداری باید از نوشیدن بیش از اندازه آن خودداری کرد و نباید آن را به بیش از ۵ فنجان رساند.

زیرا مطالعات نشان داده اند، نوشیدن ۴ تا ۷ فنجان (درافراد با حساسیت های مختلف ) به میزان Λο در صد احتمال مرده زایی را در خانم های باردار بالا برده و اگر این فنجان ها به ۸ یا بیشتر نیز برسد، این احتمال به ۳۰۰ درصد خواهد  داشت. از این روم متخصصان تغذیه اعلام کرده اند، دریافت ۳۰۰میلی گرم کافئین که برابر نوشیدن سه یا چهار فنجان قهوه در رورز است، برای مادر و جنین مشکلی را .ایجاد نخواهد  کرد

اکنون میدانیم هورمون های استرسی مانند کورتیزول، ویتامین های بدن را که برای کمکبه بروز پاسخ های استرس شناخته شده مصرف می کنند. به این ترتیب، در مواقعی که درگیر فعالیت های اضطراب زا هستیم به ویتامینهای گروه B بیشتر نیاز داریم. این ویتامینها به حفاظت از اعصاب و سلولهای مغزی کمک میکند. همچنین از ویتامینهای گروه B برای تبدیل غذا به انرژی در بدن استفاده می شود. به این ترتیب اگر خوراکیهای پر کالری که در مواقع بروز استرسی مصرف می شوند، به طور مرتب دریافت شوند، مشکل مضاعفی برای بدن به وجود می آید؛

زیرا در بدن به سرعت سوخته و موجب کمبود مواد مغذی می شوند که برای مقابله با استرس ضروری هستند به طور مثال، حتی کمبود جزیی ویتامینهای گروه B مثلاً ناشی از چند روز مصرف زیاد چیپس و نوشابه های گازدار، دستگاه عصبی را متأثر و اثر استرس را تشدید میکنند. از این رو، خوردن مواد غذایی که منبع این ویتامینها هستند مانند غلات تصفیه نشده، سبزیهای برگ سبز و انواع گوشت ها و شیر البته از نوع کم چرب به عنوان یک عادت غذایی مناسب توصیه می شودقابل ذکر است که یکی از آرامش بخش ترین سبزیها در مواقع استرس. کرفس است.

این سبزی دارای گروهی از ترکیبات به نام فیتالیدها بوده که مدر (ادرارآور) است و سیستم عصبی مرکزی یک آرامش بخش و ضد تشنج به حساب میآید به این دلیل از قدیم . از سوى گیاه شناسان مصرف این سبزی به عنوان یک عادات غذایی آرام بخش گزارش شده است و امروزه این اثر به دنبال تحقیقات پیدرپی به اثبات رسیده است.

غذاهای آرامش بخش/قسمت دوم

مطلب پیشنهادی

علل بروز اهنجاری های فکی و دندانی

تاثیر عوامل محیطی بر ناهنجاری های فکی و دندانی

تاثیر عوامل محیطی بر ناهنجاری های فکی و دندانی   -عوامل محیطی عنوان کلیه عواملی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *