قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / قرآن و ازدواج موقت / قسمت اول
ازدواج موقت
ازدواج موقت

قرآن و ازدواج موقت / قسمت اول

قرآن و ازدواج موقت

 

“فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضه … ”

گویا ضمیر در کلمه (به) به چیزی بر می گردد که از جمله”و احل لکم ماوراء ذلکم” استفاده می شود، و آن عبارت است از
رسیدن به کام شهوت، و یا هر تعبیری که این معنا را برساند، در نتیجه کلمه (ما) برای توقیف – و به معنای هر زمانی که –
خواهد بود، و جار و مجرور (منهن) متعلق است به جمله (استمتعتم)، و معنای جمله این است که هر زمانی که از زنان با گرفتن کام تمتع بردید فریضه و وجوبا باید اجرت ایشان را به خود ایشان بدهید.

البته ممکن است کلمه (ما) را موصوله بگیریم، و جمله (استمتعتم) را صله آن و ضمیر در (به) را راجع به موصول، و جار و
مجرور (منهن) را بیانگر موصول بدانیم، که در این صورت معنا چنین می شود (و از زنان با هر یک که به وسیله هم خوابگی
استمتاع کردید باید اجرتش را بدهید).

و این جمله به دلیل اینکه حرف (فا) بر سرش آمده تفریع و نتیجه گیری از سخنان قبل است.
تفریع بعض بر کل، و یا بگو تفریع جزئی بر کلی، و در این معنا هیچ شکی نیست، چون مطلب قبلی این بود که با اموال خوددر جستجو و طلب همسر باشید، به شرطی که عفت را رعایت نموده سفاح و زنا نکنید، و این سخن همانطور که بیانش گذشت هر دو نوع کام گیری را یعنی نکاح دائم و تمتع از کنیز را شامل می شود، پس تفریع جمله “فما استمتعتم به منهن
فاتوهن اجورهن” بر آن جمله قطعا از باب تفریع جزء بر کل و یا تفریع  بعضی از اقسام جزئی بر مقسم کلی خواهدبود

و این قسم تفریع در کلام خدای تعالی بسیار آمده، مانند آیه شریفه “ایاما معدودات فمن کان منکم مریضا او علی سفر” ( ۱
که در آن بعضی از افراد مسلمین که حالت غیر عادی دارند تفریع شده است بر کل مسلمین، و آیه شریفه: “فاذا امنتم فمن
تمتع بالعمره الی الحج” ( ۲) که یک قسم از اقسام سه گانه حج را بر اصل مقسم متفرع کرده است، و آیه شریفه: “لا اکراه فی
الدین قد تبین الرشد من الغی فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله” ( ۳) که یک طایفه از مردم مکلف به انتخاب یکی از دو راه
رشد و غی را متفرع کرده بر کل آن مردم و از این قبیل است آیات دیگر.

آیه “فما استمتعتم … “در به اره متعه است

و بدون شک مراد از استمتاع مذکور در آیه نکاح متعه است، چون آیه شریفه در مدینه نازل شده، زیرا در سوره نساء واقع
شده، که در نیمه اول بعد از هجرت نازل شده و بیشتر آیاتش بر آن شهادت می دهد، و این نکاح یعنی نکاح متعه و یا بگو
نکاح موقت، در آن برهه از زمان در بین مسلمانان معمول بوده، و در آن نیز هیچ شکی نیست

– اخبار بر مسلم بودن آن توافقو اتفاق دارد

-، حال چه اینکه اسلام آن را تشریع کرده باشد و چه از تاسیسات شارع اسلام نباشد،

– بلکه قبل از اسلام هممعمول بوده باشد

– پس اصل وجود چنین نکاحی در زمان رسول خدا (ص) و در پیش چشم و گوش آن جناب جای تردید نیست، و نیز جای شک نیست که در آن ایام نام این نوع ازدواج همین نام بوده و از آن جز به عنوان متعه تعبیر نمی کردند، پس چارهای جز این نیست که جمله: (فما استمتعتم به منهن) را حمل بر همین نوع نکاح نموده و از آن جمله این قسم نکاح را بفهمیم، همچنانکه سایر رسوم و سنت هائی که در عهد نزول قرآن به اسماء خودش معروف و شناخته می شده آیات قرآن بر آن معنای معهود حمل می شده، مثلا اگر آیه ای در به اره حکمی راجع به یکی از آن اسما نازل می شده آن عنوان را امضا می کرده و یا رد و تخطئه می نموده، یا در به اره آن عنوان امر می کرده و یا نهی می نموده، چاره ای جز این نبوده که آن اسما و عناوین را بر همان معانی معروف آن روزش حمل کنند، و هرگز سابقه ندارد که با وجود چنین زمینه ای اسم نامبرده را بر معنای لغوش – که در آن روز متروک شده بوده – حمل کرده باشند.

قرآن و ازدواج موقت / قسمت دوم

 

مطلب پیشنهادی

تسکین دهنده جوش

زیبایی … چگونه…؟

زیبایی … چگونه…؟   تسکین دهنده جوش  ابتدا دو قرص آسپیرین (ضد التهاب) بخورید، و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *