قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / مقایسه علمی برخی از روش های طبخ غذا/قسمت اول
روش های طبخ غذا
روش های طبخ غذا

مقایسه علمی برخی از روش های طبخ غذا/قسمت اول

مقایسه علمی برخی از روش های طبخ غذا

 

شما چه روش پختی را ترجیح می دهید؟ به نظر شما چه روش طبخی، ارزش تغذیه ای موادغذایی را کم می کند؟ به طور کلی، پختن نه تنها مزه، بو و ظاهر موادغذایی را بهبود می بخشد بلکه قابلیت هضم آنها را نیز افزایش میدهد. برای مثال، گوشت سفت چنانچه با روش مناسبی طبخ شود، نرم تر می شود و این عمل جویدن و هضم آن را آسان تر میکند. همچنین در عمل پخت تغییراتی در میزان مواد مغذی موجود در ماده غذایی  را بهبود میدهد که این تغییرات بستگی زیادی به روش پخت و حالت فیزیکی ماده غذایی دارد. عواملی که در کاهش مواد مغذی مؤثر هستند، شامل این موارد است:

عملیاتی که قبل از پختن روی ماده غذایی انجام می شود، ملرت زمان پخت ماده غذایی، مقدار مایع مورد استفاده برای طبخ ماده غذایی و مدت زمانی که غذا داغ نگه داشته میشود یا در معرض هوای آزاد قرار میگیرد تا مصرف شود. برای اینکه غذاهای شما مواد مغذی خود را حفظ کنند باید این چهار عامل را کنترل کنید.

بیشتر روش های پختن غذا موجب کاهش ویتامین C در ماده غذایی می شوند و همچنین طعم و رنگ و مزه ماده غذایی را تغییر می دهند که ناشی از واکنش  های شیمیایی است که درون ماده غذایی رخ می دهد. به عنوان یک قانون کلی هر چه در تهیه غذا، آب، زمان و روغن کمتری استفاده شود، مواد مغذی کمتری از بین خواهد رفت.

آب پز کردن: کمتر کسی پیدا می شود که غذای آبپز شده دوست داشته باشد اما با تمام اینها غذاهایی که با این روش پخته می شوند، ارزش غذایی بالاتری دارند. در روش پخت با حرارت مرطوب درجه حرارت نسبتاً کم است بنابراین تخریب مواد مغذی به وسیله حرارت زیاد صورت نمیگیرد ولی زمان پخت در چنین درجه حرارت هایی کمی طولانی است و این امر به وارد شدن مقدار زیادی از مواد مغذی محلول در آب به داخل مایع مورد استفاده برای طبخ منجر می شود.

ویتامین C به آسانی در ضمن پختن با این روش از بین میرود. به این ترتیب می توان این ویتامین را به عنوان شاخص شدت فرآیند پخت در نظر گرفت. اگر مقدار کمی ویتامین C از بین برود می توان فرض کرد که فرآیند پخت ملایم است و نقصان سایر مواد مغذی کم خواهد بود.

در پختن با حرارت مرطوب، ممکن است مواد مغذی به روش های گوناگون از دست بروند. به علاوه، مواد مغذی در اثر حرارت و در معرض هوا از دست می روند. همانطور که گفته شد. یکی از این مواد ویتامین C است. عمل آنزیم اکسیداتیو نیز موجب از دست رفتن مواد مغذی می شود و در این مورد نیز ویتامین C به وسیله چنین آنزیم هایی در مجاورت اکسیژن موجود در آب پخت، با سهولت و سریع تخریب می شود زیرا آنزیم ها در اثر حرارت فعالیت خود را از دست می دهند.

چنانچه مواد غذایی به خصوصی سبزیها را به جای قرار دادن در آب سرد و سپس حرارت دادن، به طور مستقیم وارد آب جوش کنند، کاهش مواد مغذی به وسیله آنزیمها بسیار کم می شود.

مقایسه علمی برخی از روش های طبخ غذا/قسمت دوم

مقایسه علمی برخی از روش های طبخ غذا/قسمت سوم

مطلب پیشنهادی

علل بروز اهنجاری های فکی و دندانی

تاثیر عوامل محیطی بر ناهنجاری های فکی و دندانی

تاثیر عوامل محیطی بر ناهنجاری های فکی و دندانی   -عوامل محیطی عنوان کلیه عواملی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *