منابع  غذایی حاوی  ویتامین K کدامند….؟؟


منابع  غذایی حاوی  ویتامین K کدامند….؟؟

منابع  غذایی حاوی  ویتامین K کدامند....؟؟

 بدن انسان به مقدار کمی از این ویتامین نیازمند است تا در زمان حادثه به انعقاد خون کمک کند و این یکی از بهترین خواص این ویتامین می باشد. ویتامین K موجود در بدن به طور طبیعی توسط باکتری های روده تولید می شود بجز نوزادان که فاقد این باکتری هستند زیرا در رژیم غذایی آنها از سبزیها استفاده نمیشود و معمولاً در بدو تولد در بیمارستان یک آمپول به آنها تزریق می شود.بدن انسان زمانی قادر به جذب این ویتامین می شود که همراه با رژیم غذایی چرب مصرف شود و ریختن مقداری شس سالاد حاوی روغن به روی سبزی های پر برگ و حتی مصرف کاهو همراه با غذای چرب به شما این اطمینان را میدهد که ویتامین K مورد نیازتان را دریافت کرده اید.ویتامین K در ساخت استخوان بسیار مفید است و به حفظ ذخایر کلسیم بدن کمک میکند. همچنین بعد از اعمال جراحی اگر به اندازه کافی در بدن نباشد باعث خونریزی شدید میشود. بیشتر این خونریزی از راه بینی و لثه ها و مجاری و گوش نمایان می شود. به مقدار فراوان در میوه ها و سبزیهای پر برگ و ریشه دار مثل کاهو، گل کلم، شبدر، یونجه، اسفناج، شاهی، گوجه فرنگی، دانه ها و همچنین در جگر، قلوه و ماست یافت می شود و همگی منابع سرشاری از این ویتامین میباشند.

کمبود ویتامین  K

کمبود ویتامین کا باعث می‌گردد افراد در گرما دچار خونریزی بینی می‌شوند. وجود ویتامین کا برای انعقاد خون لازم است و بدون این ویتامین کبد نمی‌تواند پروترومبین که موجب انعقاد خون است را بسازد. همچنین کمبود این ویتامین در پوکی استخوان نیز مؤثر است.عواملی ممکن است باعث شوند کمبود ویتامین کا در بدن بروز کند؛ مانند عدم جذب چربی‌ها در روده ٬بیماری‌های کبد یا در شرایطی که مصرف آنتی‌بیوتیک باعث از بین بردن باکتری‌هایی که در روده ویتامین کا تولید می‌کنند بشود. نوزادانی که با شیر مصنوعی تغذیه می شوند، آب پرتقال، آب گوجه فرنگی و آب حبوبات سبز را (در صورتی که زیاد دچار خونریزی می شوند) به شیرشان اضافه کنید. در نوزادانی که بوسیله شیر مادر تغذیه می شوند ویتامین کا بوسیله شیر مادر به آنان منتقل می گردد.همچنین در کودکانی که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیز احتمال کمبود ویتامین کا وجود دارد. اشعه ایکس و اشعه رادیو اکتیو و همچنین آلودگی هوا این ویتامین را در بدن از بین می‌برند.

منابع حاوی ویتامین  K

 کاهو سرشار از ویتامین کا است.نیمی از ویتامین کا مورد نیاز بدن توسط باکتری‌ها در روده خود انسان ساخته می‌شود. علاوه بر آن مواد غذایی شامل جعفری، کلم، اسفناج، گل کلم، زرده تخم مرغ، کاهو، چای سبز ٬ گوجه فرنگی٬ مارچوبه، کرفس، لوبیا سبز، شاهی، شلغم ٬ روغن سویا ٬ روغن کبد ماهی و برگ سبز ونخودسبز پخته‌است. همچنین در شیر، گوشت و میوه جات به مقدار کم وجود دارد.
میزان نیاز روزانه انسان به این ویتامین در مردان ۸۰ میکروگرم و در زنان ۶۵ میکروگرم است. مقداری از این ویتامین در کبد ذخیره می‌شود که جوابگوی نیاز یک هفته بدن انسان می‌باشد. خوردن سبزی‌های پربرگ و تیره برگ برای دریافت این ویتامین سودمند است. همچنین چون این ویتامین محلول در چربی است، خوردن سس با سالاد باعث افزایش جذب این ویتامین می‌شود.البته افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین که بیشتر برای بیماران قلبی - عروقی تجویز می شود، استفاده می کنند، مصرف زیاد غذاهای حاوی ویتامین کا می تواند تداخل ایجاد کند. بنابراین در این گونه افراد، مصرف غذاهای حاوی ویتامین کا باید متعادل و کم باشد و با مشورت پزشک معالج، میزان آنها مشخص گردد

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد