مهمترین املاح معدنی مورد نیاز بدن 


مهمترین املاح معدنی مورد نیاز بدن 

مهمترین املاح معدنی مورد نیاز بدن 

 آهک این ماده وظیفهٔ تأمین مواد مورد نیاز استخوانها را به عهده دارد و سبب استحکام استخوانها شده برای جلوگیری از بروز بیماریهایی مانند سلی، انواع دمل و کورک، سرطان و ورم غده ها مانند گواتر لازم است. بنابراین استفاده از میوه هایی که حاوی آهک هستند ضروری و لازم میباشد. مهمترین منابع آهک عبارتند از: سیب، اسفناج، کاهو، کلم، گل کلم، موز، خرما و انواع لبنیات. (Fe) "آهن این عنصر یکی از مهمترین فلزات لازم و ضروری برای بدن است به طوری که می توان گفت رنگ قرمز خون و گوشت، زیبایی و سرخی چهره و لبها، خوش رنگی ناخن ها و بالا بودن سطح هوش و حافظه به این ماده حیاتی بستگی دارد و کمبود آن سبب کمخونی، رنگ پریدگی و ضعف مفرط میگردد. از مهمترین منابع طبیعی آهن می توان از این مواد نام برد: توت فرنگی، اسفناج، سیب، گلابی، انگور شاهی، انگور سیاه، انگور یاقوتی، انجیر، موز، بلوط، انار، خربزه، هندوانه، گیلاسی، لیمو، زردآلو، خرمای تازه، گندم، برگ چغندر، لوبیا، عدس، کلم قمری، هویج، سیب زمینی، بادام، گوجه فرنگی و رب گوجهفرنگی، آرسنیک (AS) این ماده علاوه بر تقویت بدن از بروز بیماریهای ریوی بخصوصی سل جلوگیری میکند. ناگفته نماند که آرسنیک یکی از سم های خطرناک و کشنده میباشد اما در صورتی که از طریق گیاهان و میوهها وارد بدن شود برای سلامت و بخصوص به هنگام بیماری هایی چون حصبه و مخملک بسیار مفید است. انواع جلبک، جعفری، هویج، گلابی، لیمو شیرین، گوشت ماهی و پرندگان از مهمترین منابع آرسنیک میباشند.آلومینیوم (Al) منبع اصلی آلومینیوم مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم در خاک است و خاکهای رس ونسوز بیشترین میزان آلومینیوم را در خود دارند. این فلز را در بافت های حیوانات و گیاهان نیز می توان یافت. کلسیم (Ca) این عنصر یکی از مهمترین ترکیباتی است که برای استخوان و دندانها ضروری بوده در ساخت، ترمیم و مقاومت ناخنها و مو نقش مهمی ایفا می کند. در صورت کمبود کلسیم، دندانها دچار پوسیدگی زودرس، موها بی رنگ و دچار موخوره شده ناخنها نیز شکنندگی پیدا کرده از رشد آنها کاسته میشود. کمبود کلسیم همچنین سبب نرمی و پوکی استخوانها و در نتیجه بروز کمردرد و پادرد میشود. از دیگر عوارض کمبود کلسیم سکته، تأخیر در انعقاد خون و در نتیجه خونریزی مداوم بینی است. کلسیم در طبیعت و بخصوصی در سبزیجات، غلات و میوهها به میزان زیاد یافت می شود. مهمترین منابع کلسیم می توان از شیر و انواع لبنیات، جگر سیاه، جگر سفید (بخصوصی قسمت خرخره)، مغز استخوان، لوبیا قرمز، توت فرنگی، بادام، فندق، انجیر، سیب، کلم، برگ تربچه، زالزالک، آناناس، موز و انواع مرکبات نام بردگوگرد این ماده خون را تصفیه و ضدعفونی کرده جهت درمان بیماریهای داخلی، پوستی و برونشیت مفید میباشد. مهم ترین منابع گوگرد عبارتند از: زیتون، فندق، پسته، بادام، انجیر و آناناس، منیزیم (Mg) این عنصر فعالیت و حرکات معده و روده را افزایش داده عملی هضم غذا را آسان کرده کار سلسله اعصاب را تنظیم و قدرت بدن را زیاد میکند. همچنین مقاومت بدن را در برابر بیماریهای عفونی و سرطان افزایش داده عمل ذخیره کلسیم در استخوان را نیز تسهیل می نماید. منیزیم مقاومت گیاه را در برابر عوامل میکروبی نیز افزایش داده فقدان این عنصر از علل اصلی سرطان محسوب میشود.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد