مواد غذایی حیاتی برای مادران شیرده


مواد غذایی حیاتی برای مادران شیرده

مواد غذایی حیاتی برای مادران شیرده

 برای این که بتوانم در ارزشیابی رژیم غذایی و طرح برنامه ریزی صحیح آن به شما کملک کنم، در این بخش کتاب، دربارهٔ تمام غذاهای اصلی و نقش هر یلک از انها در ارتقاء سلامتی شما، صحبت خواهم کرد. فراموش نکنید که: تغذیهٔ خوب و صحیح به همان اندازه که در حفظ سلامتی شما مؤثر است، در سلامت کودله شما هم تاثیر دارد. کلیه توصیه هایی که در این بخش از کتاب به شما ارائه می شود، بر اساس توصیه های انجمن بهداشت غذایی آمریکا است که برای مادران شیرده در نظر گرفته شده است.پروتئین پروتئین مادّهٔ اصلی در ساخت بدن شماست. ماهیچه ها، اعضای بدن، استخوانها، غضروف ها، پوست، آنتی بادی ها، آنزیم ها و بعضی از هورمون ها همه از پروتئین ساخته شدهاند. شما و کودکتان هر دو به پروتئین احتیاج دارید. هر مادر شیرده روزانه شش تا دوازده گرم پروتئین در شیرش ترشح می کند تا کودکش را تغذیه کند.بنابراین، مادر شیرده روزانه به مقدار دوازده تا پانزده گرم پروتئین اضافی نیازمند است تا احتیاجات خود و کودکش را برآورده سازد. دو لیوان شیر یا دو عدد تخم منځ اضافی، هنگام صرف صبحانه، این نیاز را برطرف می کند. اگر شما غذاهایی مانند: تخم مرغ، گوشت گوساله، مرغ و شیر میخورید، به راحتی می توانید این مقدار پروتئین اضافی را دریافت کنید.مطالعاتی که بر روی زنان شیرده آمریکایی - که عموماً متعلق به طبقهٔ متوسّط و عادی بودند- انجام گرفت، نشان داد که این مادران (به طور متوسط) روزانه ۹۴ گرم پروتئین مصرف می کنند. در واقع مقدار قابل توجهی بیش از ۶۵ گرم پروتئینی توصیه شده برای مصرف روزانه.افراد گیاهخوار باید به مقدار پروتئینی که مصرف می کنند، توجه کافی داشته باشند. این افراد می توانند با انتخاب صحیح و مناسب غذاها، پروتئین مورد نیاز خود را به آسانی دریافت نمایند. (رجوع شود به رژیم غذایی گیاهخواران، فصل ۹). یک لیوان شیر حاوی ۸ گرم پروتئین یلک عدد تخم مرغ حاوی ۷ گرم، ویلک فنجان لوبیای پخته دارای ۱۳ گرم پروتئین می باشد. ما قادر نیستیم پروتئین را مانند برخی از مواذ غذایی در بدنمان ذخیره کنیم، بنابراین باید هر روز پروتئین مصرف کنیم.در شرایط اقتصادی نامناسب خانواده، کمبود پروتئین می تواند به صورت مشکلی درآید. غذاهایی که از نظر موادّ پروتئینی غنی هستند مانند: گوشت گوساله، مرغ و ماهی، گران قیمت می باشند. اگر مادری نتواند به مقدار لازم پروتئین مصرف کند، پروتئین مورد نیاز کودکشی از پروتئین موجود در بافت ماهیچهای او تأمین میشود و نیروی جسمانی مادر را به تدریج تحلیل می برد و او را مستعد بیماری میسازد. بسیاری از مواذ غذایی که از نظر پروتئین غنی هستند، دارای ترکیبات حیاتی دیگری مانند روی و آهن نیز می باشند.متاسفانه غذاهای پروتئین دار حیوانی حاوی کلسترول و چربی های اشباع شده هستند؛ برای کاهش دادن این چربیها شما می توانید از گوشت کاملاً بدون چربی استفاده کنید و پوست مرغ را قبل از مصرف بکنید و از لبنیات کم چربی استفاده بعضی از متخضصان معتقدند مصرف زیاد پروتئین، میتواند تعادل کلسیم را در بدن مختل سازد و در نتیجه امکان ابتلا به پوکی استخوان را در سنین بالا افزایش دهد. مصرف بیش از حد پروتیئن همچنین می تواند با عوارض کلیوی که در سنین بالا ایجاد می شود، مرتبط باشد. شاید به این دلیل که: مشرف بی رویهٔ پروتئین باعث فعالیت بیش از حد کلیه برای دفع مواد زیادی به هنگام هضم پروتئین می شود. پروتئین برای مادران شیرده اهمیت ویژه ای دارد، اما این دلیل نمیشود که در مصرف آن زیادهروی کنید؛ به جای آن می توانید از موادّ مفید دیگر بیشتر مصرف کنید.یلک مادر شیرده روزانه حداقل به ۷ اونس (حدود ۲۱۰ گرم) گوشت، ماهی، مرغ و یا مواذ جانشین کننده (مواذ لبنی، ترکیب متناسبی از مواذ پروتئینی مانند: لوبیا و انواع حبوبات و دانه ها) نیازمند است. حتی اگر مادری دارای فعالیت زیادی باشد برای تأمین پروتئین مورد نیاز کودکشی به بیش از ۸ تا ۹ اونس (۲۴۰ تا ۲۷۰ گرم) از این غذاها، نیازمند نخواهد بود. منابع پروتئینی مناسب:مرغ، گوشت، گوساله، ماهی، بوقلمون، پنیر تخم مرغ، ماست، حبوبات و غلات (جو، برنج قهوهای، انواع رشته و ماکارونی، انواع نان گندم)، سبزیجات، انواع دانه ها (بادام زمینی، میوهٔ درخت بلادر (قرص کمر)، بادام، عدس، سویا، انواع لوبیا و tofu هستند. حبوبات، سبزیجات و دانه های خوراکی همگی دارای پروتئین های ناقص میباشند. به این مفهوم که آنها فقط حاوی برخی اسیدهای آمینهٔ لازم برای پروتئین سازی در بدن شما هستند. مواذ غذایی حاوی پروتئین های ناقص، در رژیم غذایی باید به نحوی گنجانده شوند که پروتئین کاملی را تشکیل دهند.گوشت، ماهی، گوشت انواع پرنده، و لبنیات تمام اسیدهای آمینهٔ لازم را دربر دارند و به عنوان پروتئین کامل شناخته می شوند. اگر شما زیاد گوشت نمیخورید، مصرف مقدار کمی پروتئین حیوانی مانند: چند گرم گوشت چرخ کرده گوساله و یا بوقلمون که با سس اسپاگتی مخلوط شده، قادر است مقدار پروتئین غذای روزانه تان را بالا ببرید.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد