میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی خواص ضد سرطانی دارند 


میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی خواص ضد سرطانی دارند 

میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی خواص ضد سرطانی دارند 

 میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی بسیاری خواص ضد سرطانی دارند. زردآلو در جلوگیری از سرطان های ریه و پوست مؤثر است، که احتمالا به خاطر وجود بتا- کاروتن زیاد در آن است.  برگه زردآلو بتا کاروتن بیشتری از خود میوه دارد. هنگام خرید برگه زردآلو از نوع بدون گوگرد یا کم گوگرد آن تهیه کنید.  هسته زردآلو دارای ماده ای به نام لانتریل است که گمان میرود خواص ضد سرطانی قوی داشته باشد. هویج هم غنی از بتا-کاروتن است که احتمال بروز سرطان را پایین می آورد. هویج به خصوص برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ مؤثر است.  در مطالعات گسترده، نشان داده شده است که هویج خطر سرطان ریه را در سیگاری ها، سیگاری های پیشین، و غیرسیگاری هایی هم که در معرض دود سیگار هستند کمتر می کند.هویج و کدو مقادیر زیادی آلفا-کاروتن هم دارند. آلفا-کاروتنها بدن را در برابر سرطان ریه محافظت کرده و ده برابر بتا- کاروتن در جلوگیری از سرطان پوست و ریه مؤثر است. هویج، زردآلو، کدو، خربزه درختی، انبه، هلو و سیب زمینی شیرین غنی از بتاکاروتن هستند که با تحریک فعالیت لنفوسیت های T دستگاه ایمنی بدن را تقویت میکنند (لنفوسیت های T «فرماندهان ارتش ایمنی بدن» هستند).تحقیقات انجام شده بر روی ۳۰۰۰ نفر در هشت تحقیق جداگانه، نشان می دهد که چهار نوع کاروتنوئید موجود در مواد مختلف می تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد. همچنین میزان کاروتنوئید در پیشگیری از سرطان نیز مفید واقع شده است.بر اساس مطالعات پیشین، کاروتنوئید می تواند سرعت رشد تومور را مهار کند و از توسعه سرطان سینه جلوگیری کند. نوع خاص کاروتنوئیدی که اثرگذاری مثبت را در پی داشته است از یک تحقیق تا تحقیق دیگر متفاوت است.میزان بالای شاخص توده بدن (BMI) و مصرف دخانیات، اثر مثبت کاروتنوئید در مهار کردن سرطان در زنان را کاهش می دهد و این دو مورد باید تحت تحقیق بیشتری نیز قرار بگیرند.به هر حال اینها ۴ دسته کاروتنوئید یافت شده در مواد غذایی است که اثر مثبتی در مهار کردن سرطان می گذارد:آلفاکاروتن: دومین کاروتنوئید رایج در بین موادغذایی است و این ماده در بین سبزیجات، زرد و نارنجی همچون، هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، کدوی حلوایی و سبزیجات به رنگ سبز تیره، همچون بروکلی، لوبیا سبز و آوکادو یافت می شود.بتاکاروتن: رایج ترین کاروتنوئید موجود در موادغذایی است و یکی از مواد ضروری برای بدن به حساب می آید. پس از ورود، بدن آن را تبدیل به ویتامین آ می کند. ویتامین آ یکی از ویتامین های ضروری برای سلامت چشم است و می تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند. بتاکاروتن در همان موادغذایی که آلفاکاروتن وجود دارد، یافت می شود و همچنین زرده تخم مرغ حاوی این ماده حیاتی است.لوتئین: تحقیقات نشان می دهد که لوتئین می تواند از پیشرفت سرطان، بیماری قلبی، آب مروارید و دیگر بیماری های چشمی جلوگیری کند. همچون لیکوپن، در بسیاری از میوه ها و سبزیجات همچون هلو، پرتقال و سبزیجات چلیپایی یافت می شود.لیکوپن: ماده ای که در گوجه و فرآورده های گوجه یافت می شود و این ماده تقریبا همان مزایای لوتئین را در اختیار دارد. برخی از تحقیقات نشان می دهد که پختن و یا کباب کردن گوجه می تواند خاصیت ضد سرطانی لیکوپن موجود در آن را به طرز چشمگیری افزایش دهد. برای اینکه از میزان کاروتنوئید دریافتی در رژیم خود مطمئن باشد، محققان پیشنهاد می کنند تا ۵ نوع میوه و سبزیجات رنگارنگ را در طی روز میل نمایید. 

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد