نقش مواد غذایی در سلامتی انسان


نقش مواد غذایی در سلامتی انسان

نقش مواد غذایی در سلامتی انسان

 انسان برای زنده ماندن و به خاطر حفظ سلامتی جسمی و روحی باید هر روز چند وعده غذا بخورد. بنابراین ضروری است هنگام تهیهٔ مواد غذایی و مصرف آنها نکاتی را رعایت کند که غذاها افزون بر رفع گرسنگی، نیازهای جسمانی، و حتی آرامش روانی را تأمین کنند زیرا عدم رعایت بهداشت غذایی یا مصرف نکردن بعضی مواد یا افراط در آنها حتی ممکن است موجب مرگ زودرس یا کوتاهی عمر شود. مواد غذایی مختلف معمولا حاوی ترکیبات زیر هستند: - قندها، چربیها، پروتئینها، ویتامینها،مینرالها. هرکدام از مواد ذکر شده برای رشد و نمو و سالم ماندن نه تنها ضروری است بلکه نقش حیاتی دارند اما زیاده رویدر مصرف آنها خطرناک بوده و شخص را به بیماری های مختلف مبتلا می سازد.زیاده روی در مصرف قند سبب میشود تا فرد استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری دیابت (قند) و ازدیاد چربی خون پیدا کرده و در سوخت و ساز بدن بی نظمی ایجاد شود زیاده روی در مصرف چربی باعث افزایش تری گلیسیرید و کلسترول در بدن شده و بافت چربی بر سطح احشاء داخلی و عضلات اسکلتی نیز افزایش می یابد و افزون بر چاقی و اضافه وزن، زمینهٔ بروز اختلالات قلبی عروقی و گوارشی فراهم می شود. مصرف زیاد پروتئین سبب بروز بیماری نقرس شده و کلیه ها و استخوانها را دچار عارضه خواهد کرد. افزایش مصرف ویتامینها به ویژه A و D سبب اختلالات متعدد می شود. مصرف زیاد مینرالها (سدیم، پتاسیم، کلر و...) که در نمک طعام و اکثر مایعات هست در قلب (فشارخون)، کلیه ها و خون اثرات سوء دارد. اکنون این پرسش پیش می آید که چه نوع غذاها و خوراکیهایی برای سلامتی مفید هستند؟ تمام خوراکیها (حبوبات، میوه ها، سبزیجات، و...) حاوی مواد قندی، چربی، پروتئینی، ویتامینی و املاح هستند و مصرفشان برای بدن ضروری و مفید است به شرطی که به جا و حساب شده مصرف شوند. مصرف غذاهای قندی از جمله انواع میوه های شیرین، شیرینی (در حد مختصر) و مرباجات و مواد نشاسته ای و سایر غذاهای قند دار برای کارها و فعالیت های کوتاه مدت ضروری هستند و در حقیقت اگر هر روز مواد قندی مصرف نشود قادر نخواهیم بود فعالیت های روزمره را انجام دهیم و تمرکز فکری و ذهنی داشته باشیم. حتی غذای روزانهٔ افراد دیابتی نیز باید حاوی ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد قندی باشد اما باید سعی شود از مواد قندی مصنوعی از جمله انواع شکلاتها و قند و شکر، کمتر استفاده شود. انواع غذاهایی که دارای چربی هستند از جمله انواع گوشتهای قرمز و احشاء داخلی (دل، جگر، قلوه، و...) و روغ های حیوانی و جانوری برای افراد سالم و بدون بیماری های قلبی عروقی و گوارشی ضروری است به ویژه اگر از فعالیت های بدنی نیز برخوردار باشند نیاز به چربی بیشتر می شود زیرا چربی ها که در بدن و در نواحی زیر پوستی و داخلی احشایی ذخیره می شوند برای انرژی و نیازهای دراز مدت بسیار ضروری هستند و در صورت نیاز، به انرژی مفید تبدیل شده و سبب میشود که فرد بتواند ورزشی کند و یا کارهای بدنی سنگین را به مال است طولانی تر انجام دهد اما باید دقت شود که بین میزان ورودی مواد چرب به بدن و سوخت و ساز و متابولیسم داخلی آنها نوعی تعادل برقرار باشد تا به طور نهفته کلسترول و تری گلیسرید خونی بالا نرود و رگه های چربی در داخلی عروق رسوب نکنند. افرادی که در ناحیهٔ زیر پوست شکم و یا در سایر نواحی بدن، چربی زیادی دارند و پس از هر بار غذاخوردن دچار نفخ شکم و دل درد و اختلالات گوارشی می شوند باید آگاه باشند که در صورت اضافه وزن، حتماً در سطح و داخل قلب و کبد و رودهها، بافت چربی اضافه دارند و در آینده برایشان خطرات جدی فراهم می شود و تنها راه پیشگیری و حتی درمان چاقی، داشتن یک رژیم غذایی مناسب با ورزش های روزانه است. مصرف پروتئین ها به صورت گوشت و حبوبات و سایر خوراکی های گیاهی و جانوری در زندگی روزمره کاملاً ضروری است و سوء تغذیه از نظر مصرف پروتئین ها خطرات جدی به دنبال دارد. بخش عمده ای از اعمال روزانه ما به استفاده از انرژی پروتئین های گیاهی و حیوانی می تواند بیمای ایجاد کند. اگر مصرف پروتئین کمتر از حد طبیعی باشد انواع بیماری های ناشی از فقر پروتئینی از جمله کواشیور کور و ماراسموس ، اختلالات کېدی، گوار شی، قلبی عروقی و اسکلتی ایجاد می شود و اگر بیشتر از میزان طبیعی از پروتئین ها استفاده شود بیماری نقرس در اثر رسوب ترکیبات پروتئینی در مفاصل بین انگشتان دست و پا و سایر اعضا به وجود میآید و همچنین اختلالات کبدی، کلیوی و گوارشی نیز در ازدیاد مصرف پروتئین ها رخ می دهد.مصرف ویتامین ها نیز در اندازهٔ طبیعی بسیار ضروری است زیرا کمبود هر نوع ویتامین BB1-B2-B5-B6-B12) B) سبب بیماری بر ی بری و سایر بیماری های عصبی و کم خونی، اسهال، اختلالات عصبی، پوستی و اسکلتی می شود. ویتامین B در سبزیجات و شیر و گوشت و ماهی و دانه های غلات و جگر وجود دارد. کمبود ویتامین C موجب بیماری اسکوربیک خواهد شد. از علائم کمبود این ویتامین می توانیم خونریزی لثه ها، عضلات و لق شدن دندانها را ذکر کنیم. ویتامین C در مرکبات، سیب، گوجه فرنگی، سبزیجات و سایر میوه های ترش وجود دارد.کمبود ویتامین D اختلالات استخوانی به صورت راشیتیسم و استئوپورز (پوکی استخوان)، استئومالاسی، ضعف عضلانی، تشنج را در پی خواهد داشت. در کمبود ویتامین E اختلالات چشمی، کم خونی و حرکتی در بدن رخ میدهد. ویتامین E در غذاهایی چون روغن ها، میوه ها، سبزی جات و غلات وجود دارد.کمبود ویتامین K موجب خونریزی خواهد شد. ویتامین K در سبزیجات وجود دارد.وجود مینرال ها در غذای روزانه بسیار با اهمیت است. مینرالها که همان عناصر شیمیایی موجود در انواع خوردنیها و نوشیدنیها هستند (مانند سدیم، پتاسیم، کلر، بیکربنات، کلسیم، و ...) همگی نقش حیاتی در سلامتی بدن انسان دارندسدیم (در نمک طعام)، دارای نقش اساسی در فشارخون است و پتاسیم بر قلب اثر بسیار حیاتی دارد و کلسیم نیز افزون بر قلب، در استخوانها نقش مهمی را ایفا میکند. مصرف بیش از حد یا کمتر از این حد عناصر معدنی خطرناک است.   

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد