نقطه نظر مواد معدنی موجود در شیر


نقطه نظر مواد معدنی موجود در شیر

 نقطه نظر مواد معدنی موجود در شیر 

 شیر دارای فسفر و کلسیم غنی است فقط این نکته مهم را باید خوب دانست که آهن شیر خیلی کم است در مقابل کلسیمش بسیار است که این مقدار کلسیم در شیر پرچربی و نیم چربی و کم چربی یا موقع دوشیدن یعنی تازه تازه دارای مقدار کافی ویتامین (C) است اما چون این ویتامین (C) خیلی نازک نارنجی است و با ماندن، دستکاری کردن، حرارت دادن، جوشاندن و ازاین قبیل کم می شود بقسمی خواهد بود که شیری که میجوشانیم و با آن غذا تهیه می کنیم فاقد ویتامین (C) خواهد شد. و اما گروه ویتامین (B) حتی (B12) بمقدار کم و زیاد در شیر موجود است، ویتامین B12 خیلی به نور حساس است و در برابر نور روشنائی از بین میرود، بهمین جهت بهتر است که شیرتازه را در شیشه های کدر نگاهداری کنند.- شیر دارای ویتامین (A) زیادی است که متاسفانه به هنگام استریلیزاسیون و استریل کردن مقدار زیادی از آن را بین میرود. ویتامین D شیراز غذاها و آفتاب در شیر تأمین می شود که در چربی شیر محفوظ میماند، بهمین لحاظ باید دانست که شیرهای بدون چربی (ecremes) فاقد ویتامین A و D می باشند.از دیرباز شیر و لبنیات جایگاه خاصی در برنامه ی غذایی ایرانیان داشته است، اما با شماست که کدام نوع آن را انتخاب کنید. در این مقاله به چند نمونه از سؤالات شما درمورد صرف شیر برای کودکان و بزرگسالان می پردازیم.سؤالات شما در مورد فواید غذایی شیرچرا شیر برای کودکان اینقدر خوب است؟ با اینکه شیر گاو بیشتر برای تغذیه بچه ی گاو منظور بوده است تا بچه ی انسان، اما جزء اصلی ترین اجزاء برنامه ی غذایی بسیاری از فرهنگ هاست. برای کودکانی که معده شان لاکتوز قبول نمیکند یا به مواد لبنی حساسیت ندارند، شیر بهترین ماده ی غذایی به حساب می آید. این ماده حاوی همه ی مواد اصلی مورد نیاز کودک در حال رشد می باشد:چربی، کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی (به استثنای آهن). با اینکه همه ی این مواد مغذی را میتوان به سادگی در منابع دیگر غذایی، مثل سبزیجات و غذاهای دریایی یافت، اما شیر همه ی این مواد را یکجا در خود جمع کرده است. حقیقت امر این است که بچه ها شیر را راحت تر و با رضایت بیشتر نسبت به سایر غذاها میخورند. با اینکه شیر به تنهایی منبع کافی برای کلسیم مورد نیاز بدن کودک نیست، اما کاربردی ترین این منابع است. منابع خوب دیگر برای کلسیم بروکلی، کلم پیچ و ساردین است. حال به فواید غذایی یک لیوان شیر اشاره میکنیم:پروتئین: ۸ گرم کربوهیدرات-لاکتوز: ۱۱ گرم چربی: بستگی به نوع شیری دارد که انتخاب می کنید (چربی دار و بدون چربی). در شیرهای بی چری میزان چربی بسیار اندک است اما در شیرهای چربی دار در هر لیوان حدود ۸ گرم چربی وجود دارد. کلسیم: ۳۰۰ میلیگرم یا ۳۵ درصد مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه ی بچه های مدرسه ای. دقت کنید که میزان کلسیم جذب شده از شیر و مواد لبنی بسیار بیشتر از سبزیجات است. شیر سرشار از ویتامین D است که جذب کلسیم را بیشتر می کند. ویتامین B2 (ریبوفلاوین): نیمی از میزان توصیه شده برای مصرف روزانه ی کودکان پایین سه سال، یک سوم  میزان توصیه شده برای مصرف روزانه ی بچه های مدرسه ای و یک چهارم میزان توصیه شده برای مصرف روزانه ی نوجوانان و بزرگسالان را تامین می کند. ویتامین B12: سی درصد میزان توصیه شده برای مصرف روزانه ی کودکان روی: ۱۰ درصد میزان توصیه شده برای مصرف روزانه ی کودکان ویتامین D: بیست و پنج درصد میزان توصیه شده برای مصرف روزانه ی کودکان و بزرگسالان ویتامین A: ده درصد میزان توصیه شده برای مصرف روزانه ی کودکان و بزرگسالانبا اینکه شیر چندان ماده ی غذایی کاملی به حساب نمی آید، اما مواد مغذی در اشکال مختلف، مثل پنیر و ماست از آن تولید می شود. به علاوه، شیر و لبنیات مواد غذایی هستند که کودکان با علاقه ی بیشتری می خورند.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد