قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / نکات طلایی درمورد ورزش مبتلایان به ام اس
ورزش و ام اس
ورزش و ام اس

نکات طلایی درمورد ورزش مبتلایان به ام اس

نکات طلایی درمورد ورزش مبتلایان به ام اس

 

 راحتی و ایمنی و به چالش رساندن

با هدف از ورزش این است که احساسی و عملکرد بهتری داشته باشید. اما ضربالمثل قدیمی «نابرده رنج، گنج میسر نمی شود» در اینجا مصداق ندارد – احتیاجی نیست که شما تا سرحد توانتان سعی و کوشش کنید. در اینجا جهت کمک به شما به ذکر چند نکته میپردازیم تا ضمن اینکه از فعالیتهای بدنی بیشترین بهرهی ممکن را می برید، در عین حال راحت و ایمن نیز باشید:

* زمانی را برای برنامه ی ورزشی تان درنظر بگیرید که انرژی تان در را بالاترین حد است. وقتی می بینید خسته اید، دلیلی ندارد یک برنامه ی ورزشی را شروع کنید. اگر شروع به ورزشی می کنید و میبینید خسته شده اید، یک استراحت کوتاه به خود بدهید. گاهی فقط چند دقیقه بعد، قبل از هرگونه ورزش سنگین، خود را آماده و پس از انجام آن، خود را خنک کنید.

به عنوان مثال، بد نیست که قبل از شروع، یک لیوان آب یا آب میوه ی خنک بنوشید تا حرارت بدنتان پایین بماند. مفاصل خود را با کششی ها و حرکات دورانی ملایم، نرم کنید تا از آسیب و پیچ خوردگی در امان بمانید.

بعد ورزشی، عضلات تان به صورت ارام وملایم  کشش قرار دهید تا از گرفتگی و سفتی جلوگیری شود و دوباره یک لیوان آب سرد بنوشید تا خنک شوید. بیش از حد توانتان به خود فشار نیاورید. اگر ورزشی را با شدت متوسط، اما به صورت منظم انجام دهید خیلی بهتر و مؤثرتر است تا اینکه یکباره تا سرحد خستگی پیش بروید و تا پایان هفته به دلیل خستگی مضاعف، توان هیچ کاری نداشته باشید.

در جای خنک ورزش کنید. حتا بالارفتن جزئی دمای مرکزی بدنتان –ولو به اندازهی نیم – ممکن است به بدتر شدن علایمتان منجر شود. البته جای نگرانی نیست؛ این عودهای کوچک – که به آنها عودهای کاذب میگویند – بعد از اینکه حرارت بدنتان پایین آمد، از بین می روند

اگر ام اس شما به خصوص به گرما حساس باشد، برای محافظت از خودتان می توانید در حین ورزشی، جرعه جرعه آب خنک بنوشید؛ از پوشاک خنک کننده که به صورت جلیقه، دستمال یا سربند در دسترس است، استفاده کنید، یا نزدیک پنکه یا دستگاه تهویه مطبوع قرار بگیرید.

مطلب پیشنهادی

درد سیاتیک در بارداری

راه های بهبود درد سیاتیک در دوران بارداری

راه های بهبود درد سیاتیک در دوران بارداری   درد سیاتیک  بعضی از خانم ها …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *